Dust 514 je (pazite sad) besplatni (!) FPS (!!) za PlayStation 3 (!!!) kojeg je razvio CCP (!!!!). Srećom pa je rečenica završena, inače ne bismo imali više znakova uzvika. Najavljena još sredinom 2009 godine u Kelnu, na GamesCom sajmu, donela je veliki broj pitanja i zbunjivanja kod gaming javnosti iz čitavog sveta. Pucačina u prvom licu, koja se radi samo za PS3 koja je besplatna i koju pravi izdavač EVE Online MMORPG-a. Nešto tu mora da pođe loše! Osnova priče je zapravo interesantna – Dust 514 događaji u igri utiču na to šta se dešava u EVE Online i obrnuto. I to ne samo “dugoročno” već i trenutno – recimo, letelica iz EVE koja ispali projektil na neku planetu dovešće do toga da taj projektil pogodi vojnika u Dust 514 koji se u tom trenutku nalazi na toj planeti. Sve to deluje dobro na papiru.
Međutim, to ne može da pomogne činjenici da je Dust 514 dosta slaba igra, makar sada, prilikom lansiranja.
Zapravo najbolja stvar u igri je to “papirno” povezivanje EVE i Dust svetova i ono što se događa u vlažnim snovima miliona igrača EVE-a (i rastuće populacije Dusta) jednostavno nije ono što se dešava u praksi. Dust vojnici retko su kada angažovani od strane EVE korporacija koje opet sa druge strane ni ne pomažu vojnicima u borbi svojim letelicama iz svemira, pa se većina okršaja svodi na poznati deathmatch tj. borbu sa slučajno generisanim timovima ili nešto malo interesantnijim Capture the flag modom. I iako Dust 514 zadovoljava sve osnovne kriterijume za jedan uspešan FPS, u praksi je situacija znatno lošija i sve to izgleda potpuno nedovršeno. Broj frejmova je suludo slab kada se na ekranu događa puno toga ili kada posmatrate pejzaž sveta na kojem ste. Eksplozije izgledaju smešno a bagova ima na sve strane. Kontrole su blesave i uopšte ne odgovaraju realnosti na terenu a da ne govorimo o tome što sve deluje jako neprecizno i bez puno smisla. Nemojte da se iznenadite ni ako se zaglavite na naizgled ravnom terenu, odjednom se “teleportujete” na neko drugo mesto na mapi i sve ono što jedna ekipa kakva je CCP sebi ne bi smela da dozvoli. Iako i ovi bagovi utiču na gameplay, postoji i nekoliko onih koji su zaista “kritični” kao na primer nemogućnost da pružite prvu pomoć palom saborcu ili da uđete u vozilo kojim biste se prevezli do bojnog polja.
Kako je osnovno naoružanje potpuna katastrofa, verovatno ćete poželeti da ga brzo zamenite. To možete učiniti napredovanjem i ubijanjem protivnika. Na taj način dobijate ISK (dobro poznatu monetu EVE univerzuma) ali i iskustvene poene. A sistem iskustvenog napretka je nešto što ne biste poželeli ni najgorem neprijatelju. Ne samo da napredujete jako malo i skoro neprimetno, već da biste otključali na primer mogućnost pucanja snajperom, morate da unapredite statične borbene topove (?!) i tako dalje. Međutim, tu u priču “uskače” onaj free for all element Dust 514, a to je – no such thing as free lunch. Za pravi novac možete kupiti sve, pa i sva ta unapređenja o kojima govorimo i tako doći do jake puške mnogo pre drugih. Napredak i nivoi unapređenja igrača i oružja su komplikovani, mada se daju naučiti. Rekli bismo da su konfuzni i neinventivni, ali će se EVE igrači pobuniti i reći da EVE nije za svakoga i da je bolje da se posvetimo WoW-u, tako da ćemo ostati pri “komplikovano ali se može naučiti”.
Kao što smo rekli na početku, pomenućemo i na kraju – jasno je da je trenutno najveća prednost Dust 514 upravo ta povezanost sa EVE svetom i činjenicom da EVE igraju milioni i milioni igrača. I kao što većina dizajnera igara voli da kaže – kada imate milion igrača, možete sve da probate. Upravo je to uradio i CCP i uveo novitet u svoj EVE univerzum. Već sada dokazani EVE igrači instaliraju Dust 514 i isprobavaju raznorazne kombinacije, pokušavajući da iskalkulišu ekonomske modele, vide koje bitke treba da vode da bi u EVE-u dobili ono što žele i tome slično. Da li će ovo biti dovoljno da Dust stane na noge, ostaje da se vidi.
Autor: Petar Starović
PLAY! Zine br. 61 – April 2013