Serijal kompletiramo mapom koja je bez premca najveći simbol ove video igre.
Teško je reći nešto o Dust 2 što već nije ispričano, počev od 1.6 pa do najnovije, redizajnirane verzije. Zbog te činjenice, fokusiraćemo se na neke zanimljivosti i interesantne, ne tako poznate podatke koji se vezuju za najigraniju Counter-Strike mapu.
Istorijat
Za tačno nedelju dana Dust 2 će napuniti 17 godina. Ova mapa je svoj debi imala u 1.1 verziji igre, a pored nje igra je postala bogatija i za Inferno, Vertigo i neke manje poznate mape. Dust 2 se javlja kao nastavak mape Dust, koje je izašla 1999. godine. Kreator obe mape, kao i Cobblestone je Dejv Džonston. Dejv je ideju za Dust pozajmio iz igre koja je još uvek bila u izradi – Team Fortress 2. Mapa je brzo stekla ogromnu popularnost, iako je bila daleko od odlične mape – ukoliko posmatramo konstrukciju.
Godinu dana od Dust, izašao je Cobblestone, mapa koja nije imala ni približno veliki odziv igrača kao prethodna. Dejv je želeo da ponovi uspeh svog prvenca, ali i da nastavi Dust serijal. Kako sam kaže u svom blogu, iako je imao olakšice u vidu teme i tekstura, dosta se mučio sa izradom nastavka. Kada je završio sa izradom, nije bio zadovoljan ishodom, i kao što treći deo filmske trilogije nikada nije dobar kao prvi, tako je mapu prvo nazvao Dust 3.
Dejvu je trebalo nekoliko dana da ideju sa papira preseli u Hammer (program za kreiranje mapa), ali nije bio zadovoljan produktom. Neke delove, poput A sajta i T baze je preselio iz Dust, ali je i dalje imao poteškoće sa određenim delovima. Konkretno, B sajt mu je zadavao dosta problema, što zbog pozicioniranja mesta za postavljanje C4, kutija na sajtu, ali i čuvenog prozora koji je imao nepravilan oblik.
Nakon što je rešio sve pomenute probleme, jednom od kreatora igre, Džesu Klifu, se mapa veoma svidela, te je insistirao da se naziv promeni u Dust 2. Smatrao je da zbog svoje konstrukcije (o čemu ćemo pričati kasnije) Dust 2 ima potencijala da postane odlična kompetitivna mapa – i nije pogrešio.
Valve, Hidden Path i Turtle Rock Studios su uzeli sudbinu Dust 2 u svoje ruke. U Counter-Strike: Source je mapa pretrpela samo grafičke izmene, mada je sada još više davala utisak kao da se nalazimo u sred pustinje. Sa izlaskom CS:GO smo dobili još moderniji izgled, a mapa je postala još ujednačenija.
Dust 2 je izašao zajedno sa samom igrom, 21. avgusta 2012. godine, i do februara prošle godine je bila deo aktivne rotacije. Zamenjena je redizajniranim Infernom, a pre pet meseci mapa je dobila i potpuno nov izgled, i čeka da se vrati u grupu mapa koje gledamo na zvaničnim turnirima.
Zanimljivosti
Dust 2 nije mapa koja obiluje zanimljivostima, kao recimo Inferno ili Overpass. Zapravo, prave zanimljivosti su one opisane u prethodnom delu teksta, koje se odnose na istoriju razvoja Dust serijala. Ipak, kao i na svakoj mapi, Valve se i na najigranijoj posvetio detaljima koji govore o kreatorima igre, ili daju još uverljiviji utisak lokacije same mape.
Svakako najpoznatiji simbol je grafit Goose, kod A sajta, koji je tu u čast Minh “Gooseman” Le-a, jednog od kreatora igre. Postoji od 1.6 verzije igre, a zadržao se i na redizajniranom “dastu”, u malo drugačijem obliku. Natpis Goose je zamenjen crtežom guske koja “izgovara” “أوز” što na arapskom znači guske. Detaljniju priču u Goose možete pročitati u našoj priči o grafitima.
Zanimljivostima na novom Dust 2 smo se već pozabavili u posebnom tekstu, nedugo nakon izlaska nove verzije. Sa Blistog Istoka, mapa je preseljena u Maroko, a postoji nekoliko detalja koji stvaraju utisak kao da se nalazimo u zemlji na severu Afrike.
U 1.6 verziji igre takođe postoje dva skrivena mesta koja se nalaze unutar samih zidova mape. Jedna je zahvalnica Dejva Džonstona, dok je druga posveta Džastinu DeJongu, kreatoru mapa koji je nažalost preminuo 2000. godine, a iza sebe je stigao samo da ostavi mape Docks i Siege.
Na T sponu je u originalnoj CS:GO verziji postojao natpis “فریمن اینجا بود” što u prevodu znači Freeman was here, što je aluzija na Gordona Freemaana, lika iz Half-Life serijala. Sličan simbol postoji i na mapi Overpass.
Još jedan simbol koji se izgubio iz T baze sa redizajniranom verzijom je karakter koji drži četiri AWP-a. Grafit podseća na događaj koji se odigrao na ESL ONE Cologne 2015. Igralo se finale turnira, prva mapa je bila Dust2, otišlo se na produžetke, fnatic je protiv EnVyUs vodio 17:15, pošto su imali punu kasu, odlučili su da svi (paradoksalno, osim JW-a) kupe AWP, a apEx je bio kolateralna šteta ovog zanimljivog poteza koji je otišao u legendu.
Taktički osvrt
Od svih mapa koje su (bile) deo aktivne rotacije, Dust 2 je definitivno najjednostavnija za igranje. Ipak, ono što ovu mapu karakteriše je oblik gotovo pravilnog kvadrata. Ni sam Dejv Džonston nije bio svestan da je napravio odličnu kompetitivnu mapu, koja je podjednako zanimljiva profesionalcima i početnicima. Oblik kvadrata dozvoljava obema stranama da se aktivnu kreću na mapi i zauzimaju određene pozicije.
Povezanost A i B sajta preko T strane mida dozvoljava igračima brzu rotaciju i fejkove, dok CT strana takođe lako i brzo rotira kako bi pomogla na nekom delu mape. Još jedna sjajna karakteristika ove mape je to što nagrađuje CT agresivnost. Ukoliko CT strana zauzme bilo koji od delova mape, tim će imati veliki broj informacija, i veliku šansu da protivnicima dođe sa leđa – najefektivnija je agresija longa i B sajta.
Iako je sama konstrukcija mape odlična, sama izrada, naročito u poslednje dve GO verzije, dovela je do dominantnosti nekih njenih delova. Konkretno, terori veoma lako mogu da zauzmu long bacajući nekoliko fleševa preko zida, što otvara veliki broj opcija. Ovo zapravo i jeste najčešći plan timova dok igraju ovu mapu.
Otvaranjem longa i ubistvom najmanje jednog igrača stvara se pritisak igračima na kratkom i sajtu, pa igrač sa mida mora da rotira ka CT bazi, što povlači rotaciju i igrača sa B sajta. Dakle, jedno ubistvo i otvaranje dugog ostavlja mnogo opcija za terore. Sistematično će preuzeti sajt, a najstrpljiviji će čekati na T strani mida i pokupiti lake fragove nad igračima koji rotiraju sa B sajta ili mida.
Terori se retko odlučuju za osvajanje mida, jer je prilično teško osvojiti ga, a podjednako će se pomučiti i da nakon toga preuzmu B. Ipak, ukoliko kaunter-teroristi ne posvećuju toliko pažnje midu, ponekad vam taj plan može uspeti, uz bacanje smoke za CT bazu.
Direktno osvajanje B sajta je i sada ostalo jako težak posao, pa su profesionalci često igrali sa samo jednim igračem na B, koji ima pomoć saigrača sa sredine. Samo jedan prolaz, koji je pritom i uzak i dugačak nije naročito težak za kontrolisanje, pa snagu možete rasporediti više na A sajtu.
Standardna CT postavka nije baš ustanovljena, i zavisi od stila igre tima. Ukoliko igrači nisu ažurni u rotacijama, možda je najbolje igrati 2-1-2, mada se često viđa da samo jedan igrač čuva B sajt.
Od malo nestandardnijih CT postavki, koje se može pokušati sa vremena na vreme je 3-1-1. Jedan igrač na B, jedan na midu i tri igrača na dugom. Igrač sa mida ima potpuni uvid u T stranu i mida, pa će pozvati saigrače sa dugog da rotiraju na sajt tek ukoliko vidi terore da prodiru ka toj strani. Tri igrača na dugom će gotovo sigurno uspeti da iskontrolišu taj de mape, mogu da odrade boost na plavi kontejner ili jednostavnu stanu iza vrata, dok će jedan ili dva igrača vratiti na sajt ili biti negde oko CT baze.
Epski momenti
Prvo ćemo se ovrnuti na pomenuti poduhvat ekipe fnatica, sa finala ESL Kelna.
GuardiaN je pokazao majstorsko umeće AWP-om protiv fnatica na StarSeries ligi.
Flusha nam je pre samo dva dana pokazao majstorske poteze u finalu IEM Katovice protiv FaZe, a i na Dust 2 je imao poteze za pamćenje.
Nekadašnji entry frager ekipe NiP, friberg, je sa 4 brza fraga rešio rundu protiv HellRaisers.
Uvek domišljati s1mple je na interesantan način nadmudrio nitr0 na ESL Njujork polufinalu.
Za nas, obične igrače, legendarna “dast dvojka” je opet tu, izmenjena, ali sa istim šmekom. Slažemo se da se igra preterano mnogo, ali kada se neko vreme posvetimo Overpassu, Trainu ili Mirage-u, posle određenog perioda se zaželimo mape kojoj smo svesno dali nekoliko stotina (ili hiljada) sati života. Nepromenjena toliko da nam je i dalje draga, a opet sa novinama tolikim da je ponovo igramo sa istim žarom kao kada smo je prvi put igrali.
Ovom mapom završen je naš serijal gde smo obradili sve mape koje su bile deo aktivne rotacije:
Istorija Counter-Strike mapa #1: Mirage
Istorija Counter-Strike mapa #2: Inferno
Istorija Counter-Strike mapa #3: Train
Istorija Counter-Strike mapa #4: Cache
Istorija Counter-Strike mapa #5: Cobblestone
Istorija Counter-Strike mapa #6: Nuke
Istorija Counter-Strike mapa #7: Overpass