Ovog decembra i januara samo na RUR portalu, predstavljaćemo vam legendarne Counter-Strike mape, od najstarijih do današnjih dana.
Iako mapa koju danas obrađujemo nema legendarni status poput Dust 2, Inferno ili Nuke, zauzima važno mesto u (novijoj) Counter-Strike istoriji. Bila je svedok mnogih epskih mečeva i poteza o čemu svedoče i njeni išarani zidovi.
Istorijat
Istorija ove mape seže daleko pre nastanka CS:GO verzije, pa s obzirom na to možemo reći da je čak i nepravedno zapostavljena u tom „sentimentalnom“ smislu. Istina, za to postoje (valjani) razlozi, ali je svakako prava šteta što je trebalo dosta vremena da mapa zaživi u CS 1.6, dok je u CS:GO brzo postala jedna od najigranijih.
Oni malo stariji se sećaju kako se ova mapa „pikala“ još pre deset i više godina na public serverima, doduše retko, jer su admini teško odstupali od ustaljenih mapa, iako su neke bile pravi promašaji. Mapa je tada imala drugi naziv, de_cpl_strike, a kreator je bio Šveđanin Mikel Hul – BubkeZ. Nije bila savršena, naročito zbog neizbalansiranog B sajta koji je bilo gotovo nemoguće probiti. Opet, bila je veoma interesantna, naročito zbog toga što je došla kao pravo osveženje pored standardne rotacije.
Od tada je pretrpela neke izmene, a sama kontrukcija mape je ostala nepromenjena. Isti tvorac, 2010. godine sređuje B sajt koji sada umesto tunela za prolaz terora dobija apartmane nalik ovim današnjim, a i naziv je promenjen u de_mirage. Mapa je preuzela primat (koliko se to može učiniti pored nedodirljivog Dust 2) i postala veoma igrana i među neprofesionalcima. I danas s vremena na vreme nostalgično odigram po koji miks u 1.6, i budem prijatno iznenađen koliko je Mirage postao zastupljen – pravda je zadovoljena.
U Counter-Strike: Source, na mapi je radio dizajner Cashed, koji se posvetio samom izgledu, teksturama i detaljima, pa smo dobili daleko moderniji izgled, prikladniji CSS-u. Ipak, fokus naše priče je mapa u poslednjoj verziji igre.
Global Offensive je ugledao svetlost dana 21. avgusta 2012. godine, ali sa njim nije došao i Mirage, bar ne oficijelni. Izvesni MadMax je mapu prilagodio GO verziji, a ona je ubrzala postala veoma popularna, i to ne samo među „običnim“ igračima, već i na najvećim svetskim takmičenjima. Zaposleni u Valve kompaniji imali su svoju ideju o izgledu mape, pa su rešili da istu redizajniraju, iako prethodno nisu bili njeni stvaraoci.
Zvanična takmičarska mapa je izašla 6. juna 2013. godine, a mi smo sada imali dve mape istog naziva, konstrukcije, sa drugačijim teksturama i različitom grafikom. Ipak, dizajnerima se mora odati priznanje jer su uradili, ispostaviće se, odličan posao. Nova mapa je umesto cs_italy izgleda, pridobila Dust 2 šmek, a od tada nije pretrpela previše promena.
Opšti karakteristike i zanimljivosti
Mapa je najverovatnije locirana u Maroku, mada Valve nikada zvanično nije potvrdio ove spekulacije. Naime, u operaciji Bloodhound se tokom informacija spominje Magreb region. Cela jedna kampanja u operaciji Vanguard nosila je naziv ovog područja, a sama kampanja je obuhvatala baš mapu Mirage. Pomenuti region se prostire na severu Afrike, a pripadaju mu Alžir, Libija, Mauritanija, Tunis i Maroko. Arhitektura, odnosno same građevine na mapi podsećaju na neke u Marakešu, a u istom gradu čak postoji i hotel po imenu Kasbah Le Mirage.
Marokanskom stilu doprinose i mnogobrojni tepisi koji se nalaze na svakom uglu mape, a ima ih tačno 25. Kad smo već kod nevažnih brojki, postoje i dva televizora koja samo prikazuju spektar boja.
Mirage je rađen po ugledu na Dust 2, gde postoje jasno odvojena tri dela, dva sajta i mid. Mapa na radaru ima oblik približan kvadratu, kakav ima i pomenuta „dast dvojka”. Po sličnom principu je rađen i Cache, za razliku od Overpass ili Nuke gde postoje dva nivoa, a mape na radaru imaju nepravilan oblik.
Mapa je imala veoma malo izmena od trenutka kada je uvrštena u aktivnu rotaciju, a poslednji put je ažurirana krajem 2014. godine. Promene su se uglavnom odnosile na sređivanje nekih bagova u teksturama, ali i menjanja izgleda venta koji je sada malo otvoreniji, kao i prozora sa koga je uklonjena uzdužna pregrada.
Interesantan je podatak da je Mirage jedina mapa koja je bila deo aktivnog map pool-a na svih 11 Majora. Ona je do skoro ovaj rekord držala zajedno sa Dust 2, ali je čuvena mapa ostala na broju 10, jer nije bila deo ovogodišnjeg Majora u Poljskoj.
Iako ima toliku dugu tradiciju, a otkrivene su i gotovo sve cake, Mirage je i dalje prilično zastupljen na najvećim turnirima. Konkretno, na poslednja tri Majora je po igranosti zauzela dva puta treće mesto i jednom šesto (u Atlanti).
Način igranja
Krucijalni deo mape je sredina (mid) oko koga se vode i najveće bitke, naročito na profesionalnim mečevima. Na matchmakingu ipak CT strana lakše prepušta mid, gde je samo jedan čovek (uglavnom AWP) zadužen za čuvanje sa prozora. Iako terori lako preuzmu mid, pa čak i konektor i leder sobu, to ne predstavlja nikakvu garanciju za osvajanje runde, jer često ne znaju šta nakon toga. Dobro organizovani timovi posle preuzimanja mida kreću u simultane napade jednog sajta sa više strana.
Ako terori zagospodare sredinom mape, otvaraju im se čak tri moguća puta za napad A sajta (rampa, palata i konektor). Ukoliko planirate napad preko konektora, važno je smokovati kratko (catwalk), inače će CT igrač pokupiti lake fragove pucajući vas u leđa. Naravno, moguć je i boost u prozor, koji otvara mnoštvo opcija (džunglu, CT bazu i kuhinju) pa se uspešno šunjanje uglavnom završi kobno za protivnika.
Sa druge strane, preko mida možete napasti B sajt gde će vas u 99% slučajeva na kratkom sačekati samo jedan čovek, dok će drugi biti fokusiran na apartmane. U tom slučaju je naravno obavezno smokovati konektor, a čak i tada jedan igrač može ostati u blizini istog jer CT igrači imaju tendenciju da prođu kroz smoke kako bi iznenadili protivnike. Jednu dimnu bombu je potrebno baciti i u prozor, jer je AWP igraču potrebno veoma malo vremena da izviri i napravi frag, bez šanse da uzvratite paljbu.
Ukoliko imate dobru koordinaciju unutar tima, dva-tri igrača treba poslati na sredinu, dok će se ostali približavati jednom od dva sajta koji ste prethodno dogovorili. Uz dobru upotrebu granata (naročito smokova) i sinhroni upad na sajt, ubrzo ćete moći da postavite C4 i postavite se za odbranu od ritejka.
Ovo je ujedno i najčešći i najsigurniji način igranja, naročito kada imate random ekipu. Kada, pak, igrate sa još četiri prijatelja koji pritom znaju da bacaju i granate, imate odlične predispozicije da prvi upišete 16 rundi.
Smoke napad A sajta
A sajt na mapi Mirage je veoma prostran i kao takav CT strani daje mnogo prostora za dobro postavljanje. Postoji veliki broj opcija za skrivanje, a još jedna prednost je što se može igrati sa svih razdaljina. Počev od kontakta na blizinu kada se koristi short-range oružje poput pištolja ili SMG-eva, preko srednjih razdaljina za koje su pogodne emka i famas, preko AWP-a koji se može igrati sa nekoliko mesta.
Zadatak vašeg tima sa T strane je da bar neke od tih pozicija eliminišete dimnim zavesama. Jedan od najstandardnijih pozicija je CT, odakle terore uglavnom čeka snajperista. Tu postoji trik koji iskusni igrači koriste, pa ukoliko budu smokovati u CT-u, skoče na kutiju i imaju praktično one-way smoke odakle će lako pokupiti lake fragove. Vi ćete nakon videa ispod biti iskusniji i naučiti da bacite smoke tako da protivnik neće moći da vas vidi čak ni kada skoči na kutiju, već će morati da se popne na ticket.
Drugi važan smoke je onaj u džungli, koji će zapravo neutralisati igrača koji gleda mida da rotira na A, ali i eventualno igrača koji je u konektoru.
Na samom sajtu imate da overite triple, fire box i nindžu, uz neizostavnu poziciju ispod balkona koju može očistiti igrač iz palate jednim Molotovom.
Kada ste zauzeli sajt, postavljate C4, koji je najbolje postaviti tako da ritejk bude što teži. Jedna od najboljih opcija je plant za rampu, a tada vam dobru podršku može pružiti i igrač iz palate. Rizičniji, ali verovatno i bolji je plant za konektor. I tada će igrač sa rampe imati dobar pogled na eksploziv, ali još bitnije je da tada neko od vaših saigrača može brzo preko T baze rotirati na mid i odatle praktično doći sa leđa protivniku, a ujedno će i imati savršen pogled na C4. Po ovoj taktici je poznata ekipa Virtus.pro, a ove godine smo više puta bili svedoci da Poljaci ovaj plan uspešno sprovode u delo.
Epski momenti
Prva asocijacija na legendarne epske momente je svakako coldzerin potez AWP-om, ali su se na njoj odigrali još neki mečevi vredni pamćenja.
Švedski legendarni sastav Ninjas in Pyjamas je upravo na ovoj mapi prekinuo svoj niz nepobedivosti. Igralo se SLTV StarSeries V Finale, a Nindže su imale nestvaran skor od 87 dobijenih mapa pre nego što ih je konačno zaustavio Virtus.pro. VP je tada igrao u sastavu Fox (Dosijin brat), Dosia, AdreN, ANGE1, kUcheR, dok su NiP petorku činili Xizt, GTR, f0rest, Fifflaren i friberg. Šveđani su izgubili i Nuke 16:10, pa je VP osvojio titulu.
Opet je VP bio u fokusu na Mirage, tačnije jedan njihov igrač iz nove petorke. Snax se na EMS Katowice 2014 poput pravog nindže ušunjao među švedske Nindže i ubio tri igrača u apartmanima.
Opet Katowice, opet Snax. Lokacija ista, tri godine kasnije Poljak ponovo odigrava potez vredan pamćenja. Igrao se duel protiv FaZe-a, VP nije uspeo da odbrani A sajt, Snax je rotirao sa B preko konektora i deaktivirao C4 pored svih pet preživelih protivnika koji se krenuli u potragu.
Došli smo i do coldzerinog poteza. Igralo se polufinale MLG Columbus Majora, a njegov tim Luminosity je gubio 15:9 protiv Liquida. Brazilac je čuvao AWP kod kombija, laka meta bio je adreN, a onda sledi nestvarno dvostruko ubistvo jednim metkom, bez zoom-a, u skoku! Pao je i nitr0, dok je TACO ukrao ace svom saigraču.
Luminosity se nakon toga vratio na mapu, odveo je u produžetke, u kojima su bili bolji. I Cache su dobili nakon produžetaka, i otišli u finale Majora gde su pobedili NaVi. Nedugo nakon toga, na mapi je u coldzerinu čast osvanuo grafit AWP-a sa krilima iznad kojih su 4 glave koje označavaju 4 ubistva.
Ovo su samo neki od mnogobrojnih poteza za pamćenje koji su se desili na ovoj mapi, a nekoliko ih je bilo samo ove godine. Poput pashine 1v4 situacije protiv Immortalsa u polufinalu Atlanta, a možda nam je i najsvežije polufinale Epicentra, gde se SK vratio nakon 14:6 za Astralis, i na kraju osvojio turnir u Sankt Peterburgu. Nevezano za mapu, to je bio jedan od uzbudljivijih mečeva ove godine.
Činjenica da mapa i posle 4 i po godine postojanja, uz vrlo malo promena, i dalje može da nam donese nove stvari i uzbuđenja, govori koliko su u stvari kreatori odradili sjajan posao. Pored toga, mapa je pogotovo interesantna neprofesionalcima.
Šta će dalje biti sa Mirage, ostaje nam da vidimo. Redizajnirani Dust 2 preti i čeka da zauzme nečije mesto u aktivnoj rotaciji. Mirage već tri godine nije imao nikakva ažuriranja, pa je možda trenutak da mapa ode na pauzu, i vrati nam se u punom sjaju, kako bi nas ponovo zaintrigirala i naterala da je potpuno savladamo.
AUTOR: Bogdan Đurić