Početkom ove godine, čuli smo više pozitivnih stvari vezanih za esports scenu, pogotovo u regionu Azije. Esports je uvršten u set disciplina na Azijskim Olimpijskim igrama 2018. u Palembangu Indonezija. Na AIMAG igrama takođe su najavljeni nastupi u esports disciplinama, a i brojni nacionalni esports savezi su potvrdili da će esports takmičare uvrstiti u svoje nacionalne selekcije.
Da sve nije tako pozitivno prihvaćeno i shvaćeno, pokazuju sledeći ružni primeri, koji stavljaju u sukob esports i globalizaciju scene, uglavnom iz privatnih ili ekonomskih razloga.
Dota 2 i LoL opet u sukobu?
Ovaj put u pitanju nisu klasične čarke fanova, već interesi globalnih ekonomskih giganata. Alibaba agresivno preuzima esports tržište na nivou azije, za sada se uglavnom fokusirajući na Dota 2. Samim tim kao zvanična disciplina na AIMAG (Asia Indoor and Martial Arts Games) u kategoriji MOBA igara je izabrana Dota 2, zbog finansijske podrške koju je Alibaba pružila electronic sports delu takmičenja AIMAG. Usledilo je istupanje KeSPA sa ovog takmičenja, i objava da niko od korejskih igrača neće nastupiti u Turkmenistanu, zato što preferiraju IeSF kao organizatora turnira, umesto pomenute Alibabe.
Voleli bismo da kažemo da je KeSPA zadržala integritet i nivo, ali je istina drugačija. Tencent, koji je vlasnik Riot Games i glavni konkurent Alibabe na nivou Azije a verovatno i globalno, forsira svoj League of Legends i kroz svoj ogroman uticaj u KeSPA organizaciji blokira sve korejske igrače od nastupanja na AIMAG, ne dotičući se samo League of Legends igrača.
Nažalost, poenta je promašena – organizatori bilo kog esports takmičenja danas moraju da razumeju, da iako su League of Legends i Dota 2, MOBA igre, suštinski su različite koliko i rukomet i odbojka, i oba esporta bi trebala da budu zastupljena na takmičenju zbog ogromne popularnosti. Interesi Alibabe blokiraju igračko tržište veličine nekih država, pošto League of Legends ima više od 100 miliona igrača, dok interesi Tencenta blokiraju igrače koji nemaju nikakve veze sa pomenutim igrama, a sve to zbog pritiska na KeSPA.
Kada se AIMAG završi, verovatno ćemo moći da izvestimo o esports dešavanjima tamo, ali ključno za napomenuti jeste da je i ove godine jedna ogromna prilika propuštena. Esports takmičenja nisu neki logistički košmar za izvesti, i videti 200 umesto 100 igrača u elektronskim sportovima na jednom AIMAG-u je izvodljivo, ali se nažalost neće desiti.
Najbolji si, ali te ne priznaju?
Borba esportsa za izjenačenje sa klasičnim sportom je u punom jeku. Primera ima mnogo ali poslednji nam stiže iz Kambodže. Država iz Jugoistočne Azije nije po mnogo čemu poznata u krugovima tehnologije i gejminga, pogotovo ne esportsa, ali daleko od toga da se igre ne igraju tamo. Lokalni tim IQ je znao da je u regionu jedan od najboljih. Kada su vam komšije Vijetnam i Tajland, to nije mala stvar, pogotovo znajući koliku MOBA populaciju Vijetnam ima.
U poslednjih nekoliko meseci smo više puta pisali o ogromnim esports ulaganjima koja se dešavaju na nivou Indije. Pored lokalnih investitora, i ESL kao najveći svetski organizator turnira je video veličinu indijskog tržišta i organizovao prvi ESL tamo vredan 100 000$, od čega je Dota 2 fond iznosio nekih 43 000$. Dovoljan podsticaj za putovanje od više hiljada kilometara, pogotovo ako ste ubeđeni da ste najbolji, zar ne?
IQ se obratio državnim institucijama Kambodže, i bio ismejan. IQ je tim od 5 civila koji vole Dota 2, i sigurno je da državne institucije čak i siromašne države poput Kambodže sežu dalje od njihovih privatnih. Momci nisu izgubili metu iz očiju, pokrenuli su kampanju i progurali je na Reddit, a da crowdfunding može sve, dokaz je najveći esports turnir na svetu, The International.
Crowdfunding ih je poslao u Indiju, gde su bez problema dominirali nad ekipama SEA regiona, i osvojili zasluženo prvo mesto. Da li će Kambodža shvatiti poruku ne znamo, ali bitno je da IQ nije ostao uskraćen za nastup zbog nerazumevanja.
Iako KlanRUR nije direktno pokrio ova dešavanja u Indiji, više možete pročitati ovde, ovde i ovde.
Tajland oštro protiv esportista?
Priča iz sličnog regiona kao i prethodna. Kina i Koreja su daleko ispred ostatka Azije na nivou esporta, Filipini, Tajvan, i Malezija ih polako sustižu, dok ostatak najbrže rastućeg esports regiona tapka u mestu. Singapur je primer gde je esports nešto na šta se ljudi mršte, pa je tako lokalna Dota 2 populacija, koja je na svetskom nivou izrazito jaka u odnosu na broj igrača iz ove države prepuštena sama sebi. IceIceIce je sam sponzorisao svoj nedavno raspušteni Team Faceless. Iako raspušten, ovaj tim je pozitivna priča o uspehu, ali ova priča koja sledi jeste poraz logike i napretka.
AIMAG je cilj svih u ovom trenutku, kao veliko globalno takmičenje koje je blizu, a objedinjuje esport i sport. U Tajlandu ne samo da su blokirali igrače od učešća u sklopu reprezentacije već su otišli i korak dalje, jer je više državnih ministarstava ušlo u ovu temu i agresivno napalo sve zainteresovane za esports. forsirajući priču o nezdravim navikama i problemima koje ovakav režim treniranja nosi.
Poznato je da je za vrhunska izdanja u video igrama potrebno vežbati duži niz godina, svakodnevno, u dugim periodima. Citiraćemo jednog od najvećih hostova esports takmičenja, Pola “Redeye” Šalonera: “Zašto neko nije rekao Ronaldu (C) da treniranje po 10 sati dnevno nije zdravo ako želi da postane najbolji na svetu?”. Da li esports i životni stil povezan sa gejmingom nose probleme je diskutabilno, ali zar ne postoje dobro dokumentovani primeri da gimnastičarke, maratonci i bokseri i sami pate od zdravstvenih problema tokom života zbog intenziteta sportova kojima su se bavili?
Uostalom, postoje mnogobrojni primeri na svetskoj esports sceni da ne postoji nešto kao specifičan lifestyle u gejmingu, već da su u pitanju lični izbori i preference. Fizički treninzi i esports nisu uzajamno isključivi niti suprotni, čak je verovatno da su u međusobno korisnom odnosu.
Nastup Tajlanda sa opštom medijskom hajkom protiv esportista, u državi koja ima oko 1 100 000 entuzijasta za gledanje esporta, definitivno nije pametan potez vlade, i još jedan je primer gde će nerazumevanje odvojiti takmičare od takmičenja.
Australija sama sebe gura u izolaciju
Ovde nije jasno šta se tačno dešava, ali neko u Australiji pogoršava stanje esports scene u ovoj državi. Već izolovana država, koju muče problemi sa igračkom populacijom koja je mala, pingom, i problemima koje nosi predugo putovanje na svetska takmičenja, je iz nekog razloga odlučila da se povuče sa AIMAG takmičenja. Iako zauzimaju isti stav kao KeSPA u Koreji, nije jasno iz kojih je to razloga, niti zašto njihova ministarstva ovo rade. Nisu pod pritiskom nekog konkurenta kao Tencent. U svakom slučaju, za državu sa svega nekoliko esportista i timova na sceni, a ogromnim ekonomskim potencijalima, ovo je verovatno loš potez. Nadamo se da će ih “kpii” razuveriti ako nekim slučajem donese 2 miliona dolara sa The Internationala, ili Renegades ako podignu formu na nivo svetskog vrha CS:GO.