Kada morate da izdate novu igru svake godine to dovodi do gomile problema. Jedan od najvećih je šta ponuditi igračima ukoliko obrađujete jedan te isti sport iz godine u godinu. F1 2013 predstavlja pravi primer jer je napredak u grafici minoran u poslednjih nekoliko godina a fizički engine je odavno doteran do savršenstva. Takođe nema mnogo bitnih razlika između prošle i ove sezone (nema novih staza ili timova)
Codemaster je pre 4 godine preuzeo F1 licencu i svaka igra mu je bila bolja od prethodne. Prošlogodišnja verzija je dostigla svoj maksimum kako po pitanju simulacije tako i po pitanju audio-vizuelnog dela pa su se igrači sa pravom pitali šta je to revolucionarno što će doneti F1 2013. Odgovor je Classic mod.
Ovaj mod vam omogućava da probate aždaje iz 80ih i 90ih godina koje nemaju puno dodirnih tačaka sa današnjim bolidima. Nekada u vozilima nije bilo toliko elektronike, motori su bili mnogo jači a vozači bili mnogo bitniji faktor od današnjih “šofera” . Ovde stvarno ne mislimo da potcenjujemo Hamiltona i ekipu ali osetićete i sami dramatičnu razliku između upravljanja savremenim bolidima i onim iz 80tih godina. Mnogo više ćete morati da “radite” komandama da bi ove monstrume održali na stazi kako zbog snage motora tako i zbog dizajna bolida koji nije bio tako savršen kao recimo danas. Codemaster-u je odlično modelirao ponašanje istorijskih formula i to igri daje posebnu čar. Pored klasičnih bolida tu su i nekadašnje epske staze koje više nemožete videti dali zato što su izbačene iz šampionata ili što su modifikovane. Najveći problem Classic moda leži u malom broju timova. Codemaster nije mogao da dobije licencu za veliki broj vozila pa vam je tako na raspolaganju Williams, Lotus, Ferari ali ne i McLaren što je stvarno šteta. Ova falinka je najizraženija u trkama kada se oko vas nalaze dva do tri različita bolida umesto 20-tak različitih formula. Takođe ukoliko želite možete voziti današnje bolide po nekim od klasičnih staza. Još jedan zanimljiv detalj se odnosi na grafiku pa prikaz trke iz 80tih godina ima žućkastu notu dok su trke iz 90tih blago plave.
Ako ste vatreni zaljubljenik u Formula 1 cirkus i smatrate da vas neće zadovoljiti ništa manje nego kompletna trka Codemaster je napokon uveo opciju snimanja pozicije u bilo kom trenutku. To znači da ne morate iz cuga odvoziti 50 i nešto krugova već to možete raditi kada i kako vama odgovara. Za sve ostale tu je skraćeni Season Challenge gde vozite 5 krugova na 10 različitih staza. F1 2013 funkcioše lepo kao arkada ali tek kao simulacija pokazuje svoje pravo lice. Ako vozite par krugova gume i gorivo vam nisu preterano bitan faktor ali ukoliko vozite punu trku to su stvari koji će odlučivati pobednika baš kao i u pravoj Formuli 1.
Već smo rekli da je grafika prošle godine dostigla svoj maksimum. Codemaster tvrdi da je dodatno unapredio vizuelni aspekt igre ali nismo primetili previše razlike u odnosu na prošlu godinu osim povećanog broj “lens flare”. Zvuk je za svaku pohvalu i ukoliko kući imate neki kvalitetan sistem na trenutke će vam se činiti da se nalazite u bolidu. Posebna pažnja je posvećena upravljanju bez volana pa je sada mnogo lakše kontrolisati vozila koristeći joypad. Sama simulacija je vrlo detaljna sa nekoliko različitih nivoa pomoći za početnike ili one koji ne vole preteranu realnost.
F1 2013 se ne razlikuje nešto preterano od prošlogodišnje verzije. Grafika i zvuk su malo napredovali, stepen simulacije je podignut za još jedan stepen ali suštinske razlike nema. Ono što je pravi dragulj je upravo Clasic Mod koji vam omogućava da probate neke od najslavnijih bolida iz 80tih i 90tih godina prošlog veka. Sigurni smo da će Codemaster u sledećoj iteraciji nastaviti sa dodavanjem novih timova i njihovih bolida. Upravo zbog ovog moda i klasičnih staza koje on nudi vredi nabaviti F1 2013.
Autor: Aleksandar (Kojot) Ašković
PLAY! Zine br. 66 – Novembar 2013