Danas smo imali posebnu priliku da razgovaramo sa Vladimirom Markovićem, osnivačem i adminom regionalnog Discord kanala za ljubitelje igre Elite Dangerous – ”Naša ED zajednica”. Ovaj kanal je postao centralno mesto okupljanja za igrače iz naše regije, kako za veterane, tako i za novajlije, pružajući im prostor za druženje i diskusije o igri. Ako biste voleli da isprobate Elite Dangerous i udružite se sa igračima sa naših prostora, poslušajte šta je Vladimir imao da kaže!
Kako biste našim čitaocima opisali Elite Dangerous?
Vladimir: Teško je jednostavno odgovoriti na ovo pitanje. Kada govorimo o igri Elite Dangerous, najlakše je reći da je u pitanju MMO simulacija letenja i života u našoj galaksiji (Mlečni put). Sama Galaksija je preneta u srazmeri 1:1, dakle u pitanju je otvoreni svet od preko 400 milijardi sistema, a svaki može imati planete u okviru njega. Na većinu planeta se može sleteti. Galaksija je proceduralno generisana i do sada, u ovih desetak godina koliko igra postoji, prema podacima iz januara 2023, istraženo je 0.059% svemira u igri.
Šta vas je privuklo kod Elite Dangerous? Da li postoji neki konkretan element igre ili razlog koji je bio ”presudan” za vas?
Vladimir: Elite Dangerous je 5. nastavak igre Elite iz 1984. Budući da sam ja, kao i većina igrača koje znam, igrao originalnu Elitu, Najava Kickstartera pre deset godina me je izuzetno obradovala. Ovo je igra u kojoj možete biti sve, i pirat i policajac, trgovac, švercer i vojnik, a i da putujete na mesta gde nijedan čovek pre nije kročio. Možete da se bavite politikom (u okviru igre) ili se borite protiv misterioznih bića iz dubokog svemira, istražujete izumrle civilizacije i još mnogo toga. Znao sam da ću ipak morati ponovo početi da se igram.
Recite nam nešto o nastanku Vaše Elite Dangerous Discord zajednice. Kada je osnovana? Koji su neki glavni razlozi zbog kojih ste odlučili da, da kažemo ujedinite ljubitelje ove unikatne igre?
Vladimir: Naša Elite Dangerous zajednica je nastala 2022 godine. Dve godine pre toga sam bio član jednog squadrona ali smo imali problema sa ljudima sa kojima sam hteo ostati u vezi, pošto igraju na nekim suprotnim stranama od nas. Vremenom sam napustio taj squadron i napravio zajednicu gde ne bi bili opterećeni takvim stvarima. Sama ideja je da okupimo naše igrače, nebitno kojem squadronu pripadaju, po uzoru na Power play u samoj igri.
Kako je vaša zajednica napredovala? Koliko članova broji danas i da li imate stabilan priliv novih članova?
Vladimir: Polako napredujemo. Imamo 33 člana na spisku ali je tu tek dvadesetak aktivnih igrača. Neki ljudi su ostali tu prosto radi odnosa koje smo izgradili unutar zajednice. Priliv je konstantan ali bez neke velike pravilnosti. Ipak je u pitanju igra stara 10 godina.
Da li u zajednici ima samo Srba ili igrača iz drugih država takođe? Da li postoje neki kriterijumi za članstvo?
Vladimir: U Našoj Elite Dangerous Zajednici ima najviše igrača iz Srbije ali to nije uslov. Ima igrača i iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Jedini uslov koji postoji jeste da novi član govori naš jezik, a jedino pravilo jeste da je zabranjen govor mržnje.
Imajući u vidu neizmerno kompleksne sisteme u Elite Dangerous, kakva je dinamika vaših članova unutar igre? Da li postoji neka podela poslova i koji su kriterijumi za tako nešto?
Vladimir: Pomažemo jedni drugima. U suštini ako niko ne traži, ne mešamo se jedni drugima u igru. To je mnogo drugačije u squadronima ali ideja ove zajednice jeste da upravo toga nema.
Na tu temu, šta se dešava kada se pojave nesuglasice u stresnim i napetim situacijama? Koliko je teško održati slogu u ekipi i doneti najpovoljniju odluku?
Vladimir: Gde ima ljudi, ima i problema. Problemi nastaju, uglavnom kada neko nema dovoljno informacija. Ljudi sa naših prostora igraju na suprotstavljenim stranama. Članovi su različitih squadrona. Problemi nastaju kada se priča u Zajednici pomeša sa politikom iz igre. Do sada, kada bi takav problem nastao, rešavan je razgovorom u vidu privatnih poruka. Jedna od lepota igre koju igraju pretežno igrači od 32-60 godina jeste da se na kraju uglavnom možemo dogovoriti.
Da li možete da nam ukratko opišete kako izgleda jedna ”Elite Dangerous sesija”?
Vladimir: To je mnogo teže pitanje nego što na prvi pogled deluje. Iako je MMO, usled ogromnog prostora, većina igrača ga igra kao singleplayer igru. Međutim, postoje situacije kada se organizujemo da zajedno učestvujemo u nekom događaju u igri. Tada se dogovorimo i podelimo se u „Timove“. Na primeru rata koji čovečanstvo trenutno vodi protiv invazije Targoida, nekoliko timova u svojim borbenim brodovima ulazi u konflikt zone i počinje borbu. Kao i svaka borba, i ova je dinamična, pa se ponekad desi i da neko pogine ali se vrlo brzo respawn-uje. Zahvaljujući discordu, timovi komuniciraju između sebe. Teško je to opisati, leti se, gađa, beži, sleće, popravlja i uzleće. Pojedinci mogu imati posebnu opremu da poprave/dopune nekoga u letu ali to se ne dešava isuviše često. Prosto, nema vremena za to.
Isto tako, postoje i konflikt zone u svemiru i na planetama, gde se jedna frakcija u sistemu, a svaki sistem ima u proseku 6 frakcija koje se nadmeću za prevlast, bori protiv druge. Tu se borimo protiv drugih igrača ili NPC pilota ili jurimo po bazi na planeti, i po CTF principu zauzimamo delove baze, ubijajući druge igrače ili NPC-ove. Ovde je posebno interesantno kada se borimo na planeti, ne znamo da li će biti noć ili dan, odnosno da li nam treba odelo opremljeno Night Vision-om ili ne. Takođe, planete se okreću, pa se tokom boravka u zoni može desiti da padne mrak ili svane zora.
Naravno, postoje situacije kada zajedno radimo na trgovačkim misijama. One donose ogromne novčane (ingame naravno) nagrade. Onda zajedno uđemo u teretne brodove i prevozimo veću količinu robe, pri čemu se izlažemo opasnosti od pirata. Da bismo poneli više, brodovi su često nenaoružani i bez štita, pa zna biti korisno imati prijatelja u borbenom brodu koji nas prati.
Kao igra sa teoretski bezbroj mogućnosti, sigurni smo da ste proživeli mnoštvo nezaboravnih momenata. Da li možete da podelite neke od njih?
Vladimir: ED je izuzetno spora igra. Sećam se kada sam sa prijateljem putovao na rub Galaksije. Nedelju dana smo putovali koristeći neutronske zvezde (one omogućavaju i do 10x dalji skok), svaki put rizikujući da ćemo stradati. Neutronke su opasne. Malo nepažnje može da dovede do pogibije, a onda se respawn-ujete na poslednoj stanici koja je danima (stvarnog vremena igranja) udaljena od pozicije do koje ste došli, izgubivši sve podatke o istraživanju dubokog svemira.
Letimo relativno daleko jedni od drugih i izbegavamo da idemo baš istim putem, jer ako istražimo iste sisteme, samo onaj koji prvi preda podatke, dobija nagradu. Tako sam jednom pri sletanju na planetu sa povelikom gravitacijom uspeo da se slupam i ostanem na 1% hull-a, dakle, to je uskoro siguran fijasko. Nisam smeo da idem odatle. Zvao sam drugara, on je posle nekog vremena uspeo da dođe do mene i popravio me dovoljno da sam mogao nastaviti put. Na kraju smo stigli do cilja i vratili se, utrkujući se nazad. Leteli smo nekih 16 sati (sa pauzama), on je stigao pre mene nekih 15-ak minuta.
Ako biste imali priliku da uvedete neku fundamentalnu promenu u igru, koja bi ona bila?
Vladimir: Mnogo je toga što bih ja uveo u ovu igru. Neke od tih stvari su obećane pre 10 godina i nikada nisu ispunjene. Nema smisla da sada sve to detaljno objašnjavam. Ipak, ako bih menjao jednu stavku, promenio bih da igra bude „Open only“. Šta to znači? Igra ima 3 moda igranja. Igrač može kad god hoće da prelazi iz jednog u drugi. Open, je klasičan MMO. Svi igrači mogu da sretnu druge igrače i interaktuju sa njima (napadnu ih). Zatim postoji „Private Group“ mod gde igrač može da sretne samo igrače koji su u istoj privatnoj grupi i na kraju postoji Solo mod. Ovo je kao singleplayer, samo što to nije. Naime, i u solo i u pg-u vi utičete na sva dešavanja u svemiru.
S obzirom na njenu kompleksnost, da li biste Elite Dangerous okarakterisali kao ”igru koja nije za svakoga”? Koliko je teško uvesti nove igrače i da li imate neke savete za njih?
Vladimir: Igra jeste za svakoga ali je spora. Toliko je spora, da kada igrači nakon par nedelja završe tutorijal, misle da su obrnuli igru i napuste. Samo za otključavanje jednog tipa štitova potrebno je (kalendarskih, ovozemaljskih) mesec dana. Nakon par godina igranja tek shvatate da znate i razumete 80% igre. Letenje je teško za početnike i mnogi tu odustanu ali to se uvežba za par dana, posle postane prirodno. Uz pomoć prijatelja, ovo može ići mnogo brže, pri čemu se ništa ne gubi (nije u pitanju nikakav powerleveling).
Kako dovodite nove članove u vašu zajednicu?
Vladimir: Kako znamo i umemo. Sretnemo nekoga u igri ko se zove Marko, kontaktiramo ga da vidimo da li je „naš“, aktivni smo na raznim discord grupama, redditu, fejsu, pričamo prijateljima, ma kao sektaši. Nekoga dovedemo. Uglavnom je problem što je ovo matora igra. Nakon 10 godina, malo ko za nju zna a da je već nije igrao, a igra je živa i stalno se menja.
Da li imate neke planove za budućnost ili konkretan cilj? Kako vidite vašu zajednicu za godinu dana?
Vladimir: U budućnosti bih voleo da nađem nekog entuzijastu koji bi jednog dana preuzeo ovaj kanal, da nastavi da funkcioniše i kada meni prođe vreme za igranje. Voleo bih da ova zajednica integriše sve igrače sa ovih prostora i proizvede jednu silu u Galaksiji.
Pored Elite Dangerous, da li imate vremena za neke druge igre?
Vladimir: Svašta sam drugo probao, ali nijedna igra nije dovoljno blizu onome što nudi ED.
Hvala vam na izdvojenom vremenu i sjajnom intervjuu!
Discord kanalu ”Naša Elite Dangerous zajednica” se možete pridružiti ovde.