U Paklu ništa novo.
Godina je 2012. i mali Rastko već godinama čeka nastavak njegovog omiljenog akcionog RPG-a, Diablo-a. Blizzard je najavio da će se dogoditi i beta testiranje pre izlaska igre, a ovo je znak da krvava borba za pristup, i spamovanje imejlova, može da počne. Igranje beta testa je samo dodatno povećalo želju da se odigra kompletna igra, i zato ste, po prvi put u mom životu, mogli da me vidite u redu ispred prodavnice video igara kako strpljivo čekam da kupim moj Diablo 3 primerak.
Ako se danas osvrnemo na Diablo 3 možemo reći da je igra imala poprilično turbulentan život, sa dosta mana, suludih ideja i rešenja, ali i dosta dobrih stvari. Kada je igra izašla nije postojalo mnogo akcionih RPG-ova na tržištu, pa je Blizzard imao odrešene ruke da oblikuje žanr kako želi. Više od deset godina kasnije Rastko više ne čeka u redovima da kupi igre koje pravi Blizzard Entertainment, ali je i dalje veliki ljubitelj akcionih RPG-ova. Od poslednje Diablo igre izašlo je dosta kvalitetnih ARPG-a, pa ove godine Diablo 4 ima i više nego dostojnu konkurenciju. Da li smo se onda prevarili što nismo odmah ispljunuli 100 evra za Diablo 4 Ultimate Edition, ili možemo da nastavimo da na miru ispijamo hladno mleko iz frižidera (nepoznatog porekla).
Prelep mamac
Ono što se odmah primećuje je to da je Diablo 4 sa grafičke strane sjajna igra i Blizzard je zaista uspeo da na moderan način oživi atmosferu i osećaj koji smo imali još dok smo igrali Diablo 2. Sve što vidite u igri zaista izgleda kao da pripada tom svetu, sinematiksi su ponovo odlični, i ovo je verovatno sa te strane najlepši ARPG koji možete danas da igrate. U igri je dobro izbalansiran ton tako da Diablo 4 ne pati od čuvene ARPG boljke, a to je eksplozija boja i oblika na ekranu prilikom korišćenja sposobnosti vašeg karaktera, i kombinacije sa sposobnostima drugih igrača. Animacije su veoma fluidne, i to važi za svaku od pet klasa koje možete da igrate, kao i za raznovrsne nove i stare neprijatelje kroz koje ćete proći.
Jedino što ne impresinonira na početku ove avanture je koristnički interfejs koji izgleda jednostavno i po malo prevaziđeno ako ste obožavalac ARPG igara. U početku vam to neće mnogo smetati, ali kako igra odmiče neke stvari, i nedostaci, će vam sve više i više smetati (kao na primer odsustvo odvojenog inventara za gemove). Igra vas takođe ne obaveštava da je isključena Advanced Tooltip opcija tako da ponekad nećete imati potpune informacije o ajtemima. Mapa i ekran sa statistikama vašeg karaktera su manje više kopija ovih elemenata iz Diablo Immortal-a, i reklo bi se da nodostaje dosta nekih sitnica koje olakšavaju igranje, a koje su neki drugi moderni ARPG već implementirali slušajući predloge njihove publike. Ipak, ovo je stvar koja se najlakše da ispraviti.
Kombinacija dobrih stvari, ali gde je inovativnost?
Ako i dalje pričamo o dobrim stvarima u novoj Diablo igri, moramo i da pohvalimo dobru ambijentalnu muziku, i to da je većina glasovnih glumaca pošteno odradila svoj zadatak. I priča u Diablo 4 će iznenaditi čak i hardkor ARPG igrače, jer oni koji posvećeno igraju igre iz ovog žanra znaju da mnoge igre dolaze sa slabom ili skoro nikakvom pričom. Priča u Diablo 4 nije neverovatno zanimljiva, ali je za koju stepenicu iznad prethodnih Diablo igara, a videćemo i kako će nastaviti da se razvija jer je Blizzard Entertainment obećao i ekspanzije koje će je proširiti. Ovo je i prva Diablo igra koja funkcioniše kao MMO, a kreatori su uspeli da iz prvog pokušaja kreiraju bogat, veliki i raznolik svet koji će sigurno biti interesantan za istraživanje pogotovu kežualcima. Međutim, ako ste igrali MMO igre mislim da u Diablo 4 nećete iskustit baš toliku dubinu, i naprednije rešenje od igara kao što su svetovi u Final Fantasy Online, Guild Wars 2 i sličnim igrama.
Posle nekoliko desetina sati provedenih u igri primećujete da Diablo 4 pozajmljuje dosta iz drugih igara iz ARPG žanra, ali i iz MMO-va i live service igara. Na kraju, i Diablo 4 se može staviti u kategoriju live service igara. Jako malo prave inovativnosti ima u igri, i kreatori su izabrali siguran put u gotovo svakom ćošku igre. Stablo sa sposobnostima nije uopšte komplikovano, i ovo će verovatno privući ljude koji i dalje imaju traume od stabla iz Path of Exile-a, ali sa druge strane nekim veteranima žanra verovatno izgleda jednostavno. Borbe sa bosovima gotovo da nemaju nikakve komplikovane mehanike i neke možete pobediti ukoliko se samo pametno pozicionirate. Diablo 4 je pozajmio neke elemente iz Lost Ark-a, ali ako bih uporedio boseve iz ove dve igre rekao bih da su borbe daleko zanimljivije u korejskom ARPG-u. Isto mišljenje imam i za razne druge elemente u Diablo 4 svetu. Diablo 4 je pojednostavio napredak karaktera, kreirao otvoreni svet, i ispunio ga različitim aktivnostima, ali imam utisak da naprednije verzije ovih elemenata imam u nekim durgim igrama.
Pukotine koje možda vode u ambis
Mnogi kažu da je Diablo 4 najbolji Diablo do sada i ovo je definitivno tačno. Međutim, ovaj put Diablo nije jedina igra na tržištu, a i svim ljuditeljima ovog žanra je jasno da nije lako kreirati funkcionalan ARPG koji možete da igrate sa uživanjem stotinama sati. Mnogi su pokušali, ali malo njih je uspelo. I dok Diablo 4 ima veoma dobru strukturu osnovne kampanje, u određenim momentima imate osećaj da jačina vašeg karaktera fluktuira, i nemate osećaj kao da postajete jači. Balans u igri definitivno nije baš stabilan, i ovo može da zakomlikuje stvari u budućnosti, posebno ako planirate da u igri provedete duže vremena i dogurate do maksimalnog levela. Neke klase, i sposobnosti, su i dalje ispred ostalih, ali to nije toliko drastično kao što je to bio slučaj u beta testovima. To znači da Blizzard definitivno obraća pažnju i ispravlja bitne stvari, što je dobar znak da Blizzard za sada ima želju da zaista unapredi igru po meri igrača.
Igra za sada ima solidnu strukturu i to znači da će se ljudi koji žele da malo po malo igraju kampanju, a zatim se nakon nekoliko nedelja bace u endgejm sadržaje, dandžne (kojih ima zaista mnogo), i detaljnije istraživanje sveta, sigurno zabaviti. Ali ako pričamo o hardkor igračima, mislim da igra trenutno nema u sebi dovoljno zanimljivih sadržaja za one koji će u roku od par dana projuriti kroz igru. Endgejm sadržaji se dosta ponavljaju i nisu baš izazovni tako da je teško zamisliti da u nekom momentu ovo ne postane samo bezumna rutina. Međutim, mnoge igre iz ovog žanra nisu kompletan paket kada izađu i developeri ih vremenom unapređuju novim sadržajima. Ako razmislimo u kakvim sve stanjima su izlazile ARPG igre, Diablo 4 je prilično kompletna igre od prvog dana. Pitanje je sada da li će Blizzard ispravljati sve ove sitne pukotine kao što je balans, engejm, raznovrsnost i druge elemente koji mogu da polako ali sigurno ubiju ovakav tip igre.
I naravno mikrotransakcije
Diablo 4 predstavlja dobru osnovu za jednu ARPG igru, ali ogroman broj stvari zasisi od samog developera. Uzimajući u obzir do kog nivoa je pao ugled kompanije Blizzard, mnogi (pa i ja) su skeptični da li se uopšte može verovati kompaniji, i da li se oni i dalje zaista bave kreiranjem igara, ili im igre više služe kao alat za izvlačenje novca. Diablo Immortal je mnogima ostavio gorak ukus u ustima, i razumljivo je zašto ima dosta skeptičnih gejmera, a ni suđenja protiv Blizzarda prethodnih godina nisu pomogla. Diablo 4 može da ima dugu i uspešnu budućnost koja će mnogo dobrog doneti kompaniji i igračima, ali sada je pitanje da li će kompanija uvek birati pravi put, i na pravi način unapređivati igru, a ne samo kroz skinove i mikrotransakcije.
Da li ćete kupiti ovu igru verovatno zasivi od toga da li verujete da će Blizzard dobro tretirati vas i njegovo Diablo čedo, ili ste totalno izgubili poverenje u kompaniju. Diablo 4 je u trenutnom obliku dobra igra sa još boljim potencijalom, ali da bi ste videli da li će postići taj potencijal morate da date dosta novca. Sedamdeset evra za osnovnu igru, a tu je i betl pas, ekspanzije i mikrotransakcije koje košataju kao indi igre. Mikrotransakcije po receptu besplatnih igara u premium igri!?!? Znam da su ovo sve kozmetičke stvari, ali ovo je još jedna stavka u kojoj moramo da veeeerujemo Blizzard-u da neće da podivlja. Potencijala za još veću pohlepu ovde svakako ima, a moramo se setiti i da je iz Blizzard-a u poslednje vreme otišlo dosta ljudi, tako da je pitanje i da li ovaj tim ima sve što mu je potrebno da kvalitetno hrani ovu živu, live service igru.
Završni komentar
Diablo 4 je dobra zabava za stare, a pogotovo za nove obožavatelje akcionih RPG-ova, odnosno MMORPG-ova u šta se pretvorio ovaj novi nastavak franšize. Prvi put u Diablo igri ćete moći da zajedno sa prijateljima i drugim igračima pobedite velike bosove, čistite otvoreni svet od demona i drugih kreatura, i odjašete na vašem vernom konju, ali sve ovo imate i u drugim žanrovima i igrama. Diablo 4 je pozajmio mnoge elemente iz drugih igara, pojednostavio stvari koje su odbijale kežual igrače, i upakovao to u lep svet koji audio i vizuelno podseća na klasik koji smo igrali pre više od dve decenije.
Nove stanovnike Sanctuary-a će Diablo 4 začarati brutalnom lepotom, jednostavnim gejmplejom i nekomplikovanim mehanikama, ali djavo je u detaljima. Veterani žanra primećuju mane kao što su slabiji balans, čudan progres, manjak interesantnih endgejm sadržaja, i plaše sa da postoji šansa da ništa mnogo bolje od toga neće dobiti. Ali da će zato skinovi da pljušte. Cena mikrotransakcija je užasna, a kada razmislimo da će biti ubačen i betl pas, kao i da će ekspanzije verovatno koštati gotovo ko još jedna igra, teško je ne reći da je ovo veoma pohlepna igra. Stvar je u tome da li želite da po ovim cenama iskusite najbolji Diablo do sada, ili mislite da to nije vredno toga?
Diablo 4 je od 5. juna dostupan na PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S i PC platformama.
Pozitivno
- Grafika i audio
- Svet nalik MMO igrama prvi put u Diablo-u
- Bez ozbiljnih bagova
- Dobra količina sadržaja od prvog dana
Negativno
- Mikrotransakcije u premijum igri
- Generalno laka igra nebitno od nivoa
- Još treba izbalansirati mnoge stvari
- Manjak inovacija