First person shooter igre poput Counter-Strike: Global Offensive u određenoj meri zavise od skila, međutim, igrači često zapostavljaju veoma važan aspekt igre – strategiju. Zapravo, taktička igra će vam omogućiti da lako pobeđujete igrače sličnog skila, a bez problema ćete moći da se nosite i sa boljima od vas.
Ipak, taktike su veoma teško izvodljive ako se hrabro sami upustite u kompetitivnu igru i nasumične saigrače, bilo na MM, Faceit ili ESEA. Uvek postoji strah da vam u timu padnu igrači koji troluju, “klinci”, ili oni nervozni koji napuštaju igru. Nažalost, takvi strahovi se uglavnom i obistinjuju. Međutim, ako budete imali sreće, saigrači će vam zapravo biti ljudi koji imaju smisla za igru, taktiku i žele da sarađuju.
Kako su pomenuta tri načina za kompetitivnu igru koliko-toliko pravedna, protivnici će biti jednaki po snazi. U tom slučaju, možete iskoristiti prednost planske igre i bez problema igrati dobro na obe strane. Naravno, kako se prvi put susrećete sa saigračima, nećete moći da pravite neke kompleksne taktike, fejkove, ali neki od osnovnih strategijskih poteza su lako izvodljivi i, što je najbitnije, vrlo efikasni u borbi sa protivnicima.
Mi ćemo u ovom tekstu pričati o možda i najigranijoj mapi u neprofesionalnim mečevima – Cache. Kažu da je Cache novi Dust 2, odnosno, da je igra postala poprilično predvidljiva, ali ipak iz iskustva možemo reći da se neretko dešava da deluje veoma haotično. Ta haotičnost ne mora da postoji, brzo može preći u organizovanu igru koja će biti velika prepreka za protivnika. Što se taktičkog dela igre, najbitnija stvar na Cache je kontrola mida, i sa CT i T strane koja otvara velike mogućnosti, pa čak i na račun žrtvovanja npr. maina.
Zašto je važna kontrola mida?
Sredina je kod gotovo svih mapa najbitniji deo, a na Cache je to posebno izraženo. Ukoliko kao terori preuzmete mid u startu runde, imaćete veliku prednost koju, ako znate pravilo da je iskorisite, možete pretvoriti u osvojenu rundu. Pod iskorišćavanjem se podrazumeva istovremeni napad, refragovanje i dobra upotreba granata. Osvajanjem mida nateraćete CT igrače da budu pasivniji, igrača iz konektora ćete oterati gotovo do baze, a vi ćete imati mogućnost da B sajt napadnete sa 2 strane (preko venta i toksika), a A sajt sa čak 3 strane (highway, squeaky i main).
Ako pak igrate na suprotnoj strani, mid možete da kontrolišete pasivno ili agresivno. Agresivnom igrom ćete morati da priđete do garaže i za to će vam biti potrebna pomoć saigrača, ali ste eliminsali veliki deo mape, a verovatno ćete pokupiti dosta informacije gde se protivnici nalaze. Pasivnijom igrom, sa bele kutije, iz vreća ili konektora ćete sprečiti napad mida a u isto vreme biti veoma blizu za rotaciju na oba sajta.
Osvajanje mida
Pre nego što napadnete mid morate se zapitati šta želite posle toga. Bezbroj puta se desilo da T strana osvoji mid i ostane zaglavljena kod krova, venta ili priđe do bele kutije. To protivniku daje dosta vremena za rotaciju, i uglavnom terori nastradaju od Molotova, HE granata.
Napad preko mida na B
Prvo ćemo obraditi napad na B sajt, idealno bi bilo da napadnete preko venta i toksika. U velikom broju slučajeva će garaža odmah biti smokovana, pa ćete morati da se bustujete na mid dok CT strana nije potpuno preuzela kontrolu sredine.
Ipak, ne želite da svih 5 igrača krene na sredinu, najbolje bi bilo da dva igrača krenu na B, i eventualno pokupe informacije o postavci protivnika. Preostala tri igrača će se fokusirati na mid, dok igrač koji bustuje treba da pazi i na agresivnu igru CT-a i napad na main. Ukoliko CT igrač zauzme main, automatski ima krucijalnu informaciju o postavci pa će krenuti lagana rotacija na B sajt. Na samom početku runde bi bilo dobro odmah smokovati konektor i odseći tu poziciju. Postoji nekoliko načina za smokovanje konektora, a ovo je jedan od najbržih i najjednostavnijih.
Dakle, igrači koji su bustovani trenutno ne moraju brinuti o konektoru (naravno treba proveriti), nego će se fokusirati na vreće (sandbags) i belu kutiju. Ukoliko kaunter-teroristi imaju tendenciju da igraju agresivno, bustovani igrači moraju da provere i ispod sebe, odnosno zid do same garaže, naročito ukoliko je CT strana bacila i fleševe i HE granate, kako bi zamaskirala zvuk trčanja do garaže.
I kada ste bustovani, treba ipak pažljivo proviriti na sredinu. Igrači često nepažljivo počnu da trče po krovu, a desi se da kod sandbags bude AWP igrač, ili pak u ventu. Naravno, u praksi u slabijim rankovima CT strana prepusti mid kada vidi da se nešto “sprema” ali vaše je da igrate što bolje možete, a ne samo dovoljno toliko da pobedite slabijeg protivnika.
Sandbags poziciju može očistiti igrač koji bustuje jednim Molotovom, ili bustovan igrač, na sledeći način. Važno je napomenuti da igrač prilikom bacanja ovog Molotova walk-uje, odnosno drži Shift.
Ovako ćete zapaliti belu kutiju:
Sada već polako vladate sredinom, možete skočiti sa krova, a trebalo bi i ponovo smokovati konektor. Ukoliko ste zapalili i belu kutiju, imate gotovo siguran prolaz do venta.
U međuvremenu, dva igrača koja su krenula B od početka runde bi trebalo da već imaju informaciju da je vent soba čista, tako da se mid igrači mogu priključiti. Sada imate četiri igrača (i eventualnog petog, bustera), koji su veoma blizu osvajanja sajta. Čak i ako je CT igrač sa mida rotirao na B, njega ćete lako odseći smokovima za CT i heven, i sigurno osvojiti B sajt. Teror koji je bio zadužen za bust može ostati u garaži i pokupiti lake fragove za igrače koji pokušaju da uđu u vent, a i sam je blizu venta pa tako može pomoći u kasnijoj odbrani sajta.
Ukoliko sve to lepo izvedete, kretanje vašeg tima bi trebalo da izgleda otprilike ovako. Ovo je najjednostavnija igra, sa minimalnom ali neophodonom upotrebom granata, koja uvek može biti nadograđena.
Napad preko mida na A
Ukoliko želite ipak da napadnete A sajt, jedan igrač bi trebalo da drži B, i spreči kupljenje informacija CT strane. Princip čišćenja mida ostaje isti, sa malim razlikama u vezi bele kutije. Kada ste već delimično preuzeli sredinu, krećete ka highwayu, odnosno putu ka A sajtu. Na tom putu vam problem može praviti igrač koji bele kutije, ali će najverovatnije on povući ka A sajtu, ili kod automobila, ili u blizini žutih buradi kod viljuškara. Ipak, jedan igrač bi trebalo da priđe beloj kutiji dok drugi igrač baca pop-fleš ili bejtuje za svog saigrača koji je blizu white boxa.
Međutim, treba biti jako obazriv kada ste kod highway, jer ste laka meta AWP igraču koji je čuvao A sajt. On će najverovatnije iz pozicije quada proveriti highway, i ubiti vas ukoliko budete trčali pravolinijski. Tu u pomoć dolaze vaši saigrači koji su u mainu. Njihov zadatak je da prvenstveno pokušaju da očiste quad ili eventualno smokuju i pomognu vam da što više priđete A sajtu. Dok vi to radite, već je krenula rotacija sa B sajta, pa su kaunter-teroristi blizu CT baze. Eventualni crossfire tu može biti jako problematičan za igrače koji pokušavaju da uđu iz highway na A. Jedan kaunter-terorista može biti kod viljuškara, a drugi kod automobila, zato bi i viljuškar trebao biti proveren od terora iz maina ili squeaky.
U idealnoj situaciji, vaš peti igrač koji je bio poslat na B je ostao dovoljno pasivan da ostane živ i rotira ka garaži, te spreči CT stranu koja preko konektora napada A sajt.
Naravno, sve ovo je lakše isplanirati nego izvesti, kao i uostalom svaka taktika. Možda deluje komplikovano i suviše teško ali će nakon nekoliko ponavljanja maltene postati rutina. Uvek treba uzeti u obzir nestandardnu postavku CT strane, ali ovo je strategijska osnova na kojoj treba graditi igru (ukoliko želite mid kontrolu), uz obavezne varijacije u skladu sa igrom protivnika. Kaunter-teroristi koji budu čuvali sajtove će svakako biti uspaničeni kada krenu istovremeni napadi sa dve ili tri strane, što se vrlo lako iskorišćava.
Criss-cross mid smoke
Još jedan dobar način za ulazak na mid je criss-cross mid smokovi. Za to vam je potreban još jedan saigrač, a izvođenje je prilično jednostavno. Ovako ćete napraviti pravu dimnu zavesu na midu i bez problema možete da uđete na isti, preko garaže. Ovakvi smokovi se najčešće koriste prilikom napada na B, jer brzo možete da uđete u vent. ESL je na svom Youtube kanalu na najjednostavniji način objasnio tehniku criss-cross smokova.
Ovako to izgleda sa druge strane
Ipak, iako ćete potpuno zablokirati pogled protivnika, treba biti obazriv, jedan vaš saigrač bi mogao odmah da priđe bliže garaži i pokupi informacije ukoliko su kaunter-teroristi prišli do garaže. Pošto će verovatno i mid garaža biti smokovana od strane protivnika, pri izlasku na mid valja baciti po koji fleš, bez obzira što na sredini postoji pravi dimni zid.
Ipak, ako su protivnici malo organizovaniji, svoju igru će adaptirati tako da spreče lak prolaz preko sredine. Postoji dosta načina za čuvanje mida na CT strani, a o tome ćemo pisati u sledećem tekstu.
Kao što i sam naslov kaže, ovo su neke bazične strategije na kojima treba graditi igru. U realnoj igri će vrlo teško sve ići idealno, pa se uvek treba prilagoditi. Ipak, konkretno za kontrolu mida je vrlo bitna upotreba smokova i Molotova, a mi smo opisali najlakše a opet efikasne načine njihove upotrebe. Ukoliko vaš tim bude igrao organizovano, odmah će se stvoriti evidentna razlika u vašoj igri i igri protivnika, a vi ćete mnogo lakše pobeđivati i napredovati.