Square Enix je kompanija koje je dugo godina važila za magičnu fabriku igara koje imaju zagarantovan uspeh. Njihov najuspešniji serijal – Final Fantasy – je sa svakim sledećim nastavkom podržavao ovu teoriju. Nakon Final Fantasy XI, njihovog prvenca u MMO svetu, Square Enix se vratio na scenu sa Final Fantasy XIV (FFXIV)….. i uprskao stvar. Igra jednostavno nije bila spremna, izdata je sa velikim brojem bagova, zastarelim sistemima i mehanikom. Developeri su odlučili da je potpuni redizajn neophodan ako FFXIV želi da opstane na sve zasićenijem MMO tržištu.
Na scenu se vraća FFXIV: A Realm Reborn. Igra je potpuno prerađena, modernizovana i unapređena sa redizajniranim UI-om. Ako želite da steknete utisak koliko je igra poboljšana – nakon što je beta završena, igrači su pojurili na servere koji su se napunili brzinom svetlosti. Novi igrači su morali da čekaju u redu da se uloguju i ova situacija je trajala 2 nedelje dok Square Enix nije kupio nove servere i poboljšao njihovu mrežnu infrastrukturu. Hajde onda da vidimo šta je to što je privuklo sve te silne igrače.
FFXIV nam dolazi sa 5 različitih rasa: Hyur – Human, Elezen – Elf, Miqo’te – “mačkasti” ljudi sa repovima, Lalafel – slatki patuljasti ljudi, i Roegadyn – džinovi. Pored tih 5 rasa, pre kreiranju lika možete izabrati jednu od 8 početnih klasa: Archer, Conjurer (healer), Gladiator, Marauder, Arcanist (summoning mage), Pugilist (fist fighting), Thaumaturge (offensive mage) i Lancer (koplje).
Prvi aspekt igre koji izdiže FFXIV u odnosu na ostale MMO-ove je multiclassing. Jedan lik može postati bilo koja klasa i zadržati tu klasu kroz levelovanje. Svaka izabrana klasa ima svoj level, sto znaci da iako ste dostigli lvl 30 na Gladiatoru, ako promenite klasu u Archer, vaš level se menja u skladu sa levelom koji ste dostigli na Archeru. Čemu sluzi ova mehanika – skillovi svake klase se kombinuju u toku igranja. U zavisnosti od levela koji ste dostigli na nekoj klasi, možete koristiti ograničen broj skillova na drugoj (glavnoj) klasi. To vam omogućava da, dok ste Gladiator, koristite Heal od vašeg Conjurera, kao I +dmg buff od vašeg Archera, a da ne menjate klasu.
Nakon što dostignete lvl 30 u jednoj klasi i lvl 15 u drugoj, te dve klase mogu da se spoje u jednu od advanced klasa zvane “jobs”. Svaki job ima specifičnu kombinaciju klasa i dolazi sa unikatnim spellovima. Primer: kombinacija Gladiatora I Conjurera nam daje job zvani Paladin, koji dolazi sa spellovima koji povećavaju aggro i pomažu kod tankovanja jačih bossova. Job-ova ima 9, sto povećava broj “klasa” na 17 sto zaista predstavlja veliki izbor.
Questovi su standardni za MMO svet, mada igra ima i neki old-skul šmek. Quest itemi se “daju u ruke” klikom i postoji dosta questova koji uključuju “emocije” koje radite / komandama. Dijaloga i cutscene-ova ima na pretek, kao sto je slučaj u većini Final Fantasy igara. Na žalost, jako mali broj uključuje voice acting sto znaci da ćete se nakliktati mišem dok prolazite kroz paragrafe. Srećom, priča je veoma zanimljiva i raznovrsna, tako da ćete retko naići na dosadne questove.
Osim običnih questova, u isto vreme ćete raditi I Story Quest kao i questove specifične za vašu klasu/job. Story Quest prati glavnu priču igre. Svaki glavni grad (ima ih 3) ima svoju verziju Story Questa, koji se oko 20. nivoa spaja u jedinstveni tok. Story Quest vas uvodi u razne aspekte i module igre, služi kao tutorial i otključava većinu dungeona. Class/job questovi se dobijaju na svakih 5 levela i služe da treniraju i isprobaju razne aspekte klasa, kao što je tankovanje, taunt, healovanje a u slučaju DPS klasa – kako izbegavati vatru i focus fire. Class kvestovi su uglavnom tezi nego obični, i nagradjuju sa kvalitetnim oružjem/armorom.
Borba je odrađena sporije nego većina MMOova. Global Cooldown (GC) je povećan na 2.5 sekunde, što će “button masherima” zasmetati na početku. Cilj produženog GCa je da se više razmišlja o taktici nego o tome koji skill je završio cooldown. Naravno, ovo ne znaci da je borba sporija, jer ako se ubaci u miks i pomeranje monstera, special moves koji označavaju crvenim poljima i njihovo izbegavanje, nema puno vremena za stajanje.
Crafting je takodje odrađen na zanimljiv način. Kao što postoje klase za borbu, tako postoje i klase za gathering/crafting. Svaku klasu pojedinačno levelujete i dok ste “u njoj”, niste u mogućnosti da se borite. Različite klase su zadužene za gathering i za crafting a sam proces pravljenja itema uključuje i mogućnost failovanja, skilove i iteme koji poboljšavaju kvalitet, itd. Pojedine crafting klase takodje daju mogućnost popravljanja sopstvenog armora kao i pravljenje i enchantovanje specijalnih itema.
Grafika je zaista na vrhunskom nivou. Svi modeli su animirani do perfekcije, teksture i boje su fenomenalne, a arhitektura je u standardnom Final Fantasy fazonu. Armor je unikatno dizajniran i svaki deo se savršeno spaja sa ostatkom armor seta. Retko smo naišli na helmet ili shoulder pad koji se nije slagao sa nekim drugim delom našeg odela.
Jedna od glavnih zamerki igre je količina loading screens. Svaka zona je instancirana, tako da prolaz kroz svet Eorzije uključuje puno loadinga. Svaki glavni grad je podeljen na dve glavne zone, između kojih je – pogodili ste – loading screen. Ovo definitivno kvari i umanjuje užitak u svetu.
Još jedna mana je manjak questova. Iako pored običnih, story i class questova postoje i levequests (questovi koje možete da ponavljate), nakon levelovanja dve klase zaista se oseti manjak resursa za levelovanje treće. Pošto ne možete ponoviti questove koje ste odradili sa jednom klasom, jedino rešenje koje ostaje su dinamični random events zvani FATEs, koji su nalik na Riftove u Riftu, kao i Dynamic Events u Guild Warsu. Ovo uključuje jurenje po zoni i hvatanje FATEova kao i grindovanje živuljki koje zaista umara. Square Enix je rešio da uvede i daily questove u miks u najnovijem patchu, sto bi trebalo da poboljša levelovanje drugih klasa. Ostaje nam da vidimo kakva ce biti situacija nakon patcha.
Takodje, čuju se i žalbe za end-game na forumima. Nakon sto se dostigne lvl 50 (max), ne ostaje puno izbora osim repetivnog odlaska u 2 glavna heroic dungeona da bi se izgrajndao armor za mali broj raidova. Novi patch bi trebao da doda nekoliko high level dungeona, kao i novi raid za 24 igrača.
FFXIV: A Realm Reborn je igra koja je kao ptica Feniks uspela da iz pepela izađe jača, lepša, bolja i zabavnija. Igra obećava sate i sate zabavnog igranja, borbe, craftovanja, a sa novim patchom i opremanja privatne kuce. Sve u svemu, zaista kvalitetna i dobrodošla promena na tržištu prepuna generičkih i dosadnih klonova.
Autor: Pavle Ćulum
PLAY! Zine br. 66 – Novembar 2013