Već neko vreme posmatramo lagani porast video igara i developera koji se pojavljuju u Srbiji i mislimo da je došao red da i to malo sumiramo ali i vidimo kako stoje stvari i šta se dešava kod nas u zemlji po tom pitanju.
Izašlo prvobitno u PLAY! Zine-u broj 57, JANUAR 2013.
Naravno, igre iz domaćih studija nisu nikako multimilionski naslovi na kojima rade hiljade ljudi ali su u svom segmentu tržišta jako kvalitetni i neretko veoma pažljivije i preciznije odrađeni nego zapadni multimilionski projekti. To je možda i jedna od boljih stvari rada igara ovde jer ako niste EA i Activision, nemate milione fanbojeva za vratom koji prate svaki vaš pokret i očekuju „savršenstvo“ koje je za svakog ponaosob subjektivna stvar.
Za početak smo propitali par ljudi iz par poznatijih domaćih studija kako stoje stvari i kako oni sve to vide i koja su im očekivanja. U pitanju su Mirko Topalski (Eipix Entertainment), Nenad Tomić (Mad Head Games) i Bane Anđelković (Phoenix Game Studio). Gledali smo da celu stvar podelimo na dva segmenta i da bude što objektivnija bar sa naše strane. Pa smo tako prvi deo intervjua formirali da bude isti za svu trojicu, dok smo drugu polovinu zamislili kao malo personalniji pogled na njihov rad i delo.
Tako da ako se bavite game developmentom ili planirate, a u Srbiji ste, pažljivo ispratite šta ljudi imaju da kažu. Neretko se dosta mišljenja i nekih poruka poklapaju, a imajte na umu da su sva tri studija izdali bar po jednu uspešnu igru za koju možda niste ni čuli kod nas ali su imale dosta, dosta dobru prođu na zapadu. Konkretni primeru su već sada legendardni Pyroblazer iz Eipixa, Rite of Passage iz Mad Head Games-a (o kojem smo već pisali pre nekoliko meseci) i T.E.C. 3001 iz Phoenix Game Studio-sa koji se čak pojavio i na XBLIG servisu, a trenutno čeka i STEAM Greenlight (možete glasati za nju ovde – ).
Neki od ovih timova su sceni duže, neki manje ali svi su prošli kroz nekoliko poučnih perioda i sada su bili spremni da i podele koju pametnu reč sa nama. Ispostavlja se da imamo plodno tle za razvoj video igara raznih žanrova ali da nažalost i dalje postoje neka ograničenja, što sa strane države, što sa strane i samog društva. Mada koliko se da videti i Mirko i Bane i Nenad su optimistični po tom pitanju i smatraju da je situacija sve bolja ali da bi te neke promene mogle da se malo ubrzaju i svima olkašaju život. Tu prvenstveno mislimo na stav države koji je skoro pa nepostojeći prema razvoju igara i softvera uopšte, a koji postaju sve ozbiljnija i veća industrijska grana ove države. Pa da ne odugovlačimo više, slobodno skočite na naredni stranu
–
Branislav Anđelković – Phoenix Game Studio
www.phoenixgs.net
PLAY!: Predstavite se za naše neupućenije čitaoce :D
BANE: Zovem se Branislav Anđelković, imam 27 godina i deo sam Phoenix Game Studia – tima iz Niša koji se bavi razvojem igara već 3 godine. Inače sam programer po zanimanju (dipl. Ing. Elektronike) ali dolazim u dodir i sa animacijom i 3D modelovanjem. U .NET sam vodama a što se igara tiče koristim sve zastupljeniji Unity 3D. Trenutno sam u timu sa još 4 kolege (drugova) ali taj broj teži da se poveća veoma uskoro, a sve u zavisnosti od projekata koji su u planu i/ili su dogovoreni.
PLAY!: Imajući u obziru da se poslednjih godina u Srbiji povećava broj ljudi koji kupuju digitalni download igara, kako to utiče na developere vašeg kalibra? Da li vam to pomaže, odmaže?
BANE: Do sada ja i moj tim nismo imali koristi od kupovine igara u Srbiji, ali smo imali odličnu podršku domaće gaming zajednice, ma koliko ona mala bila. Bilo bi lepo da se taj trend nastavi kako je i počeo i nadam se da će se to desiti uskoro jer je uvek lepo imati kupce i u sopstvenoj državi.
PLAY!: Da li mislite da će sa porastom digitalne distribucije i njene dostupnosti se povećati i broj domaćih kreatora video igara? I da li će biti čak i nekih AAA naslova na pomolu u nekoj bližoj budućnosti, pa čak i da su autsorsovani ovamo od strane neke velike kompanije/izdavača?
BANE: Tako nešto se već dešava – saznajemo svakodnevno da postoje startup timovi u Srbiji koji rade svoje igre a i outsourcing. I mi sami sarađujemo sa nekoliko timova iz Srbije a i inostranstva. Što se tiče AAA naslova nemam informacije da su u najavi neki iz Srbije. Proteklih godina je bilo potrebno puno sredstava i uslova da bi se napravio neki AAA naslov, a raditi u Srbiji je samo otežavalo situaciju jer je bila odsečena od sistema za plaćanje. Pozitivna stvar je što se situacija menja na bolje, dolazi paypal, dolaze i olakšice za saradnju sa inostranim bankama i sistemima za plaćanje. Tehnički je lakse napraviti igru sada nego npr. pre 5 godina. Srbija ima dosta talentovanih ljudi – programera a i umetnika – koji se mogu iskoristiti za ovaj posao. Nadam se da će sve ovo dovesti do toga da iz Srbije dodju neki hitovi u AAA vodama.
PLAY!: Šta vam kažu poznanici ili ljudi sa kojima se prvi put sretnete kada im kažete da pravite video igre… i to u Srbiji? Je li ima skepse, sumnje, indiferentnost, sreće, ponosa ili neke druge reakcije?
BANE: Mlađi su uvek oduševljeni – ovaj posao zamišljaju kao posao iz snova i dive nam se. Stariji uglavnom reaguju sa naglaskom na to da je taj posao neozbiljan i da treba raditi business software kao što većina ljudi i radi u Srbiji, iako je daleko teže napraviti igru. Kada im stavite do znanja za uspeh u game developmentu počinju da sumnjaju u to što su verovali godinama.
PLAY!: Kako bi opisali gejming u Srbiji iz perspektive developera igara? Šta valja, šta ne valja, šta se može promeniti?
BANE: U Srbiji je specifična situacija zbog stanja države – ljudi su navikli da ne plaćaju igre već da ih skidaju sa interneta i da ih kopiraju jedni od drugih. Ako kažete da ste kupili igru gledaju vas sa čuđenjem i pitaju se šta nije u redu sa vama. Sa druge strane, mnogo ljudi igra igre baš zbog dostupnosti preko piraterije pa imate dobru test publiku a i svi pružaju podršku kada kažete da se bavite game developmentom. Potrebno je naučiti ljude da trebaju da plate za igru i biće sve ok.
PLAY!: Opšte je poznato da imamo u zemlji i dalje stručnih ljudi u raznim IT sferama koji nisu potražili sreću negde preko ali nekako deluje kao da niko ne želi da se bavi video igrama u ovoj zemlji? Da li je to mit ili bar neka delimična istina?
BANE: Tačno je da većina ljudi ne zeli da se bavi time jer smatraju da je pravljenje igara neozbiljno kao i igranje istih. Sve dok ljudi nalaze sigurnost u izradi business software-a vladaće ovakva svest. Sve veća prisutnost timova za izradu igara u Srbiji će polako dovesti do toga da se ova svest promeni.
PLAY!: Šta mislite o Steam servisu i sličnim kao što su Desura pa čak i Origin, XBLA, PSN? Da li u ovom trenutku tu ima „leba“ za domaćeg kreatora nekog gejming sadržaja? Da li ste probali saradnju sa nekim od tih ili drugih servisa?
BANE: Steam je jedna ozbiljna i velika mašinerija za distribuciju igara koja može da vam donese veliku vidljivost i profit. Bilo koja igra koja dospe na Steam se smatra uspešnom jer je potrebno da ispuni određene uslove kako bi se našla tamo. Moj tim trenutno pregovara sa Steam-om za naš sledeći naslov koji bi trebao da se završi u narednih godinu dana. Što se tiče drugih servisa – XBLA je takođe OK ali je dosta zatvoreniji po pitanju ulaska igara na servis. Mi smo doživeli prvobitni uspeh na XBLIG (Xbox live indie games) servisu ali planiramo da se prebacimo i na druge platforme kao sto je iOS kako bi smo doživeli još veći uspeh. Pratimo razvoj Steam Big Picture projekta od kojeg takođe očekujemo dosta.
PLAY!: Da li ste upoznati sa stanjem u regionu? Koje zemlje iz okruženja bolje prolaze na svetskom tržištu?
BANE: Nemam puno informacija o igrama iz regiona – skoro sam čuo da je Rumunija popularna po nekim timovima ali ništa detaljnije. Ima dosta manjih timova koji rade igre za mobilne platforme.
PLAY!: Kao neko ko je očigledno odlučio da će se baviti bar još neko vreme pravljenjem igara, šta mislite da bi državni aparat, vlada mogla da uradi da pospeši status Srbije na gejming mapi sveta?
BANE: Postoji dosta toga što bi moglo da se promeni kako bi se olakšalo poslovanje u Srbiji. Za početak porezi bi trebali biti dosta manji za firme koje se bave izvozom softvera – bez ikakvog ulaganja se izvozi softver i donose devize koje se troše u Srbiji. Otvaranje ka stranim bankama i deviznim računima u inostranstvu će takođe biti veliki skok za poslovanje. Podsticajna sredstva za startup firme bi podstakle otvaranje istih. Generalno, Srbija dobija dosta para od izvoza softvera i to treba maksimalno podržati.
PLAY!: Kao gejmer, koje su vam igre ili franšize iz inostranstva obeležile ovih par godina unazad i zašto?
BANE: Ja lično volim pucačine iz prvog lica i hack and slash žanrove, ali nisam ograničen samo na to. Dugo sam igrao Counter Strike i sve Quake nastavke. Što se tiče poslednih nekoliko godina izdvojio bih Darksiders, igru koja je odlično spojila borbu iz trećeg lica i RPG elemente.
PLAY!: Da li se ugledate na koju noviju igru? Ili neku stariju?
BANE: Nemam konkretno igru koja mi je uzor, volim sa drugovima iz tima da probam i analiziram što više igara i da tražim šta je to što čini gameplay boljim. Trenutno smo pod utiskom God of War igre ali ako uđem u detalje otkriću previše o sledećem projektu J
PLAY!: Da li znate neke (pre)ambiciozne gejming projekte u Srbiji koji su propali iz ovog ili onog razloga, a da su kojim slučajem uspeli bi postali hit i van zemlje? Ili možda neki koji je trenutno u izradi čak?
BANE: Trenutno ne mogu da se setim ni jednog projekta.
PLAY!: Da li vas brine piraterija i ako da ili ne – zašto? Da li je vaša igra piratizovana i kako vas je to dotaklo?
BANE: Piraterija me ne brine jer znam da ni jedan visokobudžetni naslov nije doživeo neuspeh zbog iste. Takođe, kada igra postane dostupna kao piratska kopija na internetu znači da je već dosta vidljiva i da je dosta zaradila. U nekim slučajevima piratska kopija deluje kao dobra reklama za ljude koji vole da probaju pre nego da daju novac. Voleo bih igru koja ce doživeti takvu popularnost da je skidrow ili njima slični iskopiraju J
PLAY!: Koje su najveće prepreke sa kojima ste se susretali kao developer igara tokom godina? I da li se one mogu nekako zaobići unapred?
BANE: Uglavnom su to bila ograničenja oko sistema za plaćanje i slaba vidljivost Srbije na marketima za prodaju. Trenutno je na nekim marketima nemoguće zaobići te probleme, bar dok se ne otvore granice ka svetu.
PLAY!: Šta bi voleli da vidite kod drugih domaćih developera više, a šta manje? To se naravno odnosi i na stav i na same igre, žanrove i slično.
BANE: Voleo bih više vere među developerima u ovom poslu i neke AAA projekte. Većina ljudi koji se bave ovim poslom pravi facebook igre ili tkz. „igre za domaćice“.
PLAY!: Kada pogledate unazad na vašim i tuđim primerima, koliko je teško (ili lako) početi sa razvojem video igara u Srbiji i zašto? Da li je lako okupiti ljude oko neke vizije bez možda garancije da ćete uopšte i nešto zaraditi?
BANE: O problemima oko poslovanja sam već pričao a što se tiče tima dosta je lako skupiti društvo koje će raditi samo na osnovu zanimljivog posla i mogućeg uspeha. Najbolja je atmosfera raditi sa društvom pa se zato takav tim lako sastavi.
PLAY!: Šta mislite o mobilnom gejmingu za Android i iOS? Jel planirate da se bavite ili se čak i bavite istim?
BANE: Tim trenutno ispituje tržiste na iOS-u. Portujemo našu igru T.E.C. 3001 za iOS i očekujemo veći uspeh nego na XBLIG-u. Inače, iOS market je prezasićen hiljadama aplikacija i teško je isplivati bez vidljivosti i marketinga.
A sada malo da pređemo na neke konkretnije stvari iz Phoenix Game studija i šta se dešava tamo u ovom trenutku:
PLAY!: Ne znamo puno domaćih studija koji su se od svih platformi našli na XBox-u sa nekom igrom (T.E.C. 3001). Otkud baš taj izbor?
BANE: Počelo je tako što smo prvobitno naučili da pravimo igre koristeći XNA Game Studio. Ovaj framework je Microsoftov i omogućava da se prave igre za Windows, XBOX i Windows Phone koristeći C# programski jezik. Dosta je intuitivan, olakšava pravljenje igara ljudima koji se nisu susretali sa tim ranije i najbitnije – naučio nas je osnovnim stvarima oko game developmenta. U poslednje 2 godine smo se veoma lako prebacili na korišćenje Unity3D engine-a i zahvaljujući XNA frameworku ukapirali smo logiku veoma brzo. Trenutno ne radimo za XBOX već za iOS, Windows a možda i Android.
PLAY!: Sećamo se da je T.E.C. 3001 stigao i na Steam-ov Greenlight, a koliko u ovom trenutku vidimo, glasanje i dalje traje. Šta se tu dešava? Ima li nekog napretka na tom polju?
BANE: Trenutno se kreće lagano prema vrhu ali problem je vidljivost – Steam Greenlight svakodnevno preplavljuju igre i potrebno je nekako istaknuti se da biste uopšte bili vidljivi. Planiramo ulaganje u marketing onog trenutka kada i verzija za iOS izađe u prodaju.
PLAY!: Pored aktuelnog T.E.C.-a da li radite na još nečemu i na čemu to… ako nije tajna naravno?
BANE: Radimo nekoliko outsourcing projekata i jedan naš koji se zove Dark Redeemer. To je inače prva ideja koja je stavljena na čekanje kako bi se T.E.C. 3001 odradio i ispitalo tržište. Ono što trenutno mogu da kažem je da je Dark Redeemer hack’n’slash 2.5D platforma sa RPG i avanturističkim elementima.
PLAY!: Da li ste zadovoljni uspehom na XBLIG-u? Da li planirate i narednu igru da plasirate tamo?
BANE: S obzirom da nismo ulagali u marketing, uspeh je bio dobar. Sledeće igre najverovatnije ciljamo ka platformama koje omogućavaju veću vidljivost kao npr. Steam i najavljeni Steam Box i Steam Big Picture.
PLAY!: Kada bi imali priliku da radite na bilo kojoj franšizi današnjice, koja bi to igra bila?
BANE: Ono što mi prvo pada na pamet je Fallout i God of War. Inače nismo opsednuti velikim naslovima i naša želja je da budemo prisutni u middle budget indie sloju igara.
PLAY!: Da li već imate neki plan za narednih par igara ili idete jednu po jednu?
BANE: Imamo spremnu sledeću ideju ali svake nedelje zapišemo neku novu koja je potencijalni kandidat za igru u nekoj skorijoj budućnosti.
PLAY!: Za kraj idemo dvodelno, malo klišeizirano ali slobodno možete da zadate lični pečat i preokret u ovo najstandardnije pitanje ikada u bilo kom intervjuu: a) Šta bi poručili mladim i onim ne toliko mladim ljudima koji se upuštaju u vašu granu industrije sa nadom u bolje sutra za domaći gejming? b) Šta bi poručili našim gejmerima, igračima koji igraju vaše i tuđe igre ili možda čak ni ne znaju da mi u Srbiji imamo par gotivnih igara?
BANE: Standardan kliše ali i istinit odgovor pod
a) verujte u sebe! Nemojte da sumnjate i da čekate da se nešto desi već preuzmite stvari u svoje ruke i stvarajte nešto svaki dan – možda nećete da zaradite milione ali sigurno nećete da ostanete na dnu.
b) gejmerima ništa specijalno, za njih već znam da su upućeni i da prate aktuelne igre – samo neka tako i ostane.
–
GAME IN SRBIJA! – PRVI DEO: MIRKO TOPALSKI / EIPIX
Autor: Aleksandar Ilić