Nije tajna da veliki deo svoje popularnosti Counter Strike: Global Offensive duguje uvođenju skinova i tržišta skinova u igru, što je učinilo da baza fanova eksplodira i za samo dve godine poraste za preko 1500%. Skinovi su dodati u okviru Arms Deal apdejta koji je došao avgusta 2013. godine. Igrači bi u okviru igre za pravi novac kupovali “kutije” koje sadrže kozmetičke iteme različite vrednosti koje onda mogu da zadrže ili prodaju. Kutija najčešće sadrži obične predmete koji često vrede manje nego što je kutija plaćena, ali postoje i oni viših vrednosti, pa sve do izuzetno retkih skinova za noževe. Otvaranje ovih kutija i osvajanje predmeta često se ni malo ne razlikuje od efekta slot mašina kakve viđamo u kockarnicama.
Interesantna ironija je što je Valve u zvaničnom blogu povodom izlaska Arms Deal kroz šalu rekao da “ovo igračima omogućuje da osete uzbuđenje crnog tržišta oružja bez nelagodnosti odlaska u mračna skladišta gde mogu biti izbodeni na smrt”. Jer upravo je uvođenje tržišta skinova otvorilo mnoga ilegalna gnezda maloletničkog kockanja, a mračna skladišta su zamenjena mračnim ćoškovima interneta.
Ubrzo je popularnost i adiktivnost kupovine kutija pratio i veliki broj specijalizovanih sajtova za kockanje sa ovim predmetima, gde igrači mogu da idu “all-in” sa svojim predmetima u nadi da će dobiti džekpot. Lako je videti očiglednu paralelu sa klasičnim kockanjem, s tim što su ovde najčešće uključeni maloletnici koji troše pare roditelja na predmete iz igre da bi na kraju neretko i stotine dolara/evra predmeta izgubili na ovakvim kockarskim sajtovima.
Razvoj tržišta skinova pratio je i razvoj opklada na rezultate eSports CSGO mečeva. Mnogi ovakvi sajtovi kao valutu za opklade primaju predmete koje igrači otvaraju u kutijama, kutijama koje se kupuju za prave pare, a ti predmeti se na tržištu skinova mogu opet pretvoriti u pravi novac, tako da je ovo u osnovi klasično onlajn klađenje, u kome u velikom broju učestvuju maloletnici. O veličini ovog tržišta dovaljno govori činjenica da je tokom 2015. godine preko 3 miliona ljudi na neki način učestvovalo u eSport klađenju i oni su uložili skinove u vrednosti od preko 2,3 milijarde dolara! U celoj ovoj priči Valve uzima dobar deo kolača, jer su sajtovi bazirani na njihovom softveru i 15% od svake prodaje CS:GO skinova pripada njima.
Prošlog meseca je Majkl Džon Mekleod tužio Valve zbog organizovanog masovnog ilegalnog kockanja u koje su uključeni i maloletnici, i taj proces tek uzima maha.
Youtube kanal h3h3Productions je noćas postavio video u kome još detaljnije otkriva koliko daleko ide ovaj lanac prevara sa kockanjem CS:GO skinova na specijalziovanim sajtovima, a to je opet samo vrh ledenog brega. U snimku se detaljno govori o sistemu prevara koje su popularani jutjuberi TheSyndicate i TmarTn, koji skupa imaju preko 13 miliona pretplatnika na Youtube-u, razvili sa sajtom za kockanje CSGO skinova. S vremena na vreme bi kačili “uzbudljive” snimke gde se “spontano” klade i dobijaju solidne dobitke na jednom ovakvom sajtu za klađenje. Sve ovo bilo ok, da se nije ispostavilo da su oni ne samo vlasnici, već bukvalno osnivači tog sajta. Sajta koji reklamiraju kao da nemaju pojma o čemu se radi i da su slučajno naleteli na njega. A u pitanju su Youtube kanali koji u ogromnoj meri imaju maloletna lica kao svoju publiku i pratioce. Dakle ne samo da se radi o lažnom reklamiranju i prikrivanju informacija, već se radi o lažnom reklamiranju kockanja maloletnim licima.
Očigledno je da živimo u eri video igara kada f2p i “mikro” transakcije uzimaju sve više maha, praćene razvojem tržišta mobilnih igara, ali je ovde još uvek u pitanju izuzetno siva zona u kojoj može doći i dolazi do ogromnih zloupotreba. Stvari kao što su “weapon case” u CS: GO, pakovanja karata u digitalnim kartičnim igrama ili pakovanja igrača u FIFA-i, mogu lako da stvore zavisnost, a ukoliko je to još i praćeno raznoraznim mutnim kockarskim sajtovima, dolazimo do mnogo većeg problema, i zato i danas ljudi često sa nostalgijom gledaju na “stara vremena” gde ste jednostavno platili punu cenu za igru i dobili sve što igra nudi, crno na belo.
AUTOR: Nikola Savić
Video kanala h3h3Productions možete videti ispod: