Iako nema ni mesec dana od izlaska Valoranta, najnovija Riotova pucačina je skupila ogroman broj fanova za veoma kratko vreme. Igra nastavlja da raste iz dana u dan, te kada smo saznali da baš na toj igri radi jedan momak iz Srbije, znali smo da moramo da ga pozovemo na intervju.
Stefan Jevremović je momak koji je kao dete sanjao da će raditi u velikoj gejming kompaniji, što mu se pre par godina i ostvarilo. Počeo je da radi za Riot i bio je jedan od prvih ljudi koji su radili na Valorantu. Kada smo ga pozvali na intervju, sa zadovoljstvom nam je odgovorio na sva pitanja!
Reci nam nešto ukratko o sebi i čime se baviš?
U gejming industriji sam poslednjih 6 godina, a pre toga sam radio za filmsku industriju (reklame, filmovi, serije). Pre gejminga, bavio sam se 3D modelingom. Igram video igre od kad znam za sebe i uvek sam želeo da budem deo tog sveta. Igrao sam Diablo i od kada sam ga prešao znao sam da želim da radim za kompaniju koja ga je napravila, uopšte ne znajući da je to Blizzard. Uglavnom je sve počelo kada sam postao Intern u Nordeusu. Tu sam krenuo da učim sve i svašta. Ubrzo nakon toga sam dobio i stalan posao. Sada radim za VFX (visual effects) za Riot i njihovu najnoviju igru – Valorant. Trenutno sam Lead za Weapon VFX.
Da li si iz Nordeusa direktno dobio ponudu da radiš u Americi?
Tako je. Bio sam sa kompanijom na GDC-u (Game Developers Conference) 2017. godine i tu sam upoznao dosta ljudi. Radio sam na igri Heroic, koja se tada zvala Spellsouls. U poslednjih 12 meseci u Nordeusu sam radio VFX, a pre toga sam bio član 3D artists tima. U jednom trenutku mi je producent rekao da od danas radim VFX i tako sam počeo time da se bavim. Iako sam tada završio kurs Animation Mentor u želji da postanem karakterni animator, ovo je bila najbolja odluka koju je neku doneo za mene. Zavoleo sam taj posao i posle se ispostavilo da je veoma tražen. Kada sam okačio stvari koje sam radio za Spellsouls na Artstation, nema kompanije koja me nije pozvala. Kontaktirali su me iz Naughty Doga, Blizzarda, Riota, pa čak i CD Project Reda. Radeći iz Srbije nisam znao da je to toliko tražen posao, ali kada sam se malo raspitao saznao sam da jeste i baš mi se isplatilo.
Kako si se odlučio za Riot, a ne Blizzard koji ti je bio dečiji san?
Prvo sam imao razgovor preko Skype-a, a nakon koga sam započeo intervju koji je trajao 7 sati. Intervju je bio veoma detaljan i pun najrazličitijih testova, ali ono što me je kupilo je to što mi je tadašnji izvršni producent ponudio da probam igru, koja se tada zvala Project A. Čim sam probao igru, koja tada pritom nije imala grafike, video sam ogroman potencijal. Igrao sa godinama Counter Strike i taj projekat mi je totalno kliknuo. Znao sam da je ovo kompanije za mene.
Kontakt sa Blizzardom je bio malo čudno iskustvo. Zvali su me da radim na Heroes of The Storm, ali su bili dosta povučeniji kada su papiri za vizu bili u pitanju. Nisu rekli da je nemoguće, već da je komplikovano. Samo nedelju dana kasnije sam imao razgovor sa Riotom i oni su mi rekli da ne moram da brinem, jer imaju tim koji će sve to da sredi. Sa druge strane, HOTS je igra koja funkcioniše na dosta drugačijem engine-u, na kojem ranije nisam radio. Kul mi je delovao Blizzardov tim i projekat, ali Riot i ljudi sa kojima sam pričao su me baš oduševili. Uslovi koje mi je Riot ponudio su bili mnogo bolji, što je bio i glavni razlog mog izbora. Bilo je tu dosta faktora, ali po svemu me je više privukao Riot, a jedino što me je držalo za Blizzard bilo je ime. Nije to više ona kompanija koja je nekada bila.
Kako je izgledao taj intervju od 7 sati?
Intervju je bio podeljen na nekoliko različitih faza. Testirali su moje kritičko mišljenje, snalažljivost, rešavanje problema i moje veštine. Svi moji ispitivači su kreirali svoje mišljenje na osnovu ovih razgovora i na samom kraju bi pokazali ”thumbs up” ili ”thumbs down”, u zavisnosti od individualne presude. Imao sam osećaj kao da sam sedeo sa drugarima. Sa Head of Art likom sam vodio veoma prijatan razgovor. Ono što me je najviše oduševilo je što se ni u jednom trenutku nije postavio kao da je veći od mene.
Da li radiš iz Srbije ili si se preselio u Ameriku?
Pre nego što je krenula korona, vratio sam se u Srbiju zbog vize. Imao sam priliku da se vratim u Ameriku, ali sam ubrzo krenuo da radim od kuće. Samim tim ću biti u Srbiji dok ne prođe ova situacija.
Kada si tačno počeo da radiš za Riot?
Krenuo sam da radim u februaru 2018. godine, ali sam se preselio u Los Anđeles tek šest meseci kasnije. Išao sam tamo na svaka dva meseca i ostajao bih po dve nedelje, kako bih se bolje upoznao sa timom. Ova skupovi su mi mnogo značili jer sam uspeo da naučim mnogo novih stvari. Vremenska razlika mi je predstavljala problem tokom rada iz Srbije.
Da li od početka radiš na Valorantu ili si radio i na drugim Riot igrama?
Kada sam se preselio, prve dve nedelje sam radio na Valorantu, ali se onda desila velika reorganizacija tima. Promenili su se neki ključni ljudi i dosta vremena je trebalo da se donesu neke važne odluke. Ja sam se ponudio da radim na Legends of Runeterra, jer u tom trenutku nisu imali nijednog VFX Artista, a bio im je potreban. Pomagao sam im par meseci dok se stvari nisu sredile.
Valorant, kao Project A je nama prvi put poznat od oktobra prošle godine. Koliko dugo se zapravo radi na igri?
Valorant tim je brojao oko 100 članova kada sam se pridružio. Sam gameplay je tada već bio gotov, dok je art dovršen tek u poslednjih godinu dana. Na igri je počelo samo četvoro, ali je tim polako rastao. Mislim da sigurno ima bar 6 godina od kako je započet rad na ovom projektu.
Šta tačno ti radiš u Valorantu i da li to možemo da vidimo u igri?
Radio sam na svim efektima za puške. Kada pucaš, vidi se muzzle flash, tačnije bljesak, što je moje delo. Takođe sam bio zadužen za dizajn muzzle flash-a za svaku pušku, kako bi igrači mogli da prepoznaju iz koje puške se puca. Radio sam i na tracerima, koji služe da znate odakle meci stižu i gde tačno idu. Ono što je najvažnije kod tih efekata je da vam daju dovoljno informacija, a da vas ne ometaju tokom igre. Takođe radim na finisherima, koji su bili moja ideja. Trudio sam se da ova ideja prođe i veoma mi je drago što je ušla u igru. Finisheri su efekti koji se dešavaju na kraju runde, kada uzmete poslednji frag, kao što je vuk koji ide uz Prime skin. U narednih šest meseci ću se dodatno fokusirati na te finishere.
Da li si radio na nekim skinovima u igri?
Moj posao je VFX i sve svetleće efekte koje vidite na puškama su bili moje delo, ali nisam radio na samim modelima i teksturama pušaka. Moje je samo da ulepšam te teksture dodatnim efektima.
Da li ste u firmi zadovoljni betom i samim izlaskom igre?
Apsolutno! Imali smo ta analitička predviđanja i sve je apsolutno prevazišlo naša očekivanja. Postojala je Friends and Family Alpha, gde smo mi kao radnici Riota mogli da izaberemo 5 prijatelja da igraju sa nama. Od samog početka se ljudima igra jako svidela i želeli su da je konstantno igraju, zbog čega smo imali zakazana okupljanja. Vremenom su ljudi tražili da stalno držimo server uključenim, tako da je igra postala popularna još u Alphi. Beta je onda tek eksplodirala. S obzirom da svi već dugo radimo od kuće, fantastično je šta smo sve uspeli da postignemo.
Prvobitan plan je bio da igra izađe na leto. Da li ste znali da će igra izaći ranije ili ste u jednom trenutku naprasno odlučili da je igra spremna da krene?
Imamo mnoge ideje koje su spremne za naredne pečeve, a gomila stvari koje sam ja radio će tek doći u 2022. godini. Najavljeno je da će igra izaći na leto kako bi bilo dovoljno vremena da se sve spremi zbog trenutne pandemije, ali je naša executive producer, Ana, htela da to bude jun.
Ko je tvoj omiljeni heroj i skin za Valorant?
Od kada sam došao u tim, Sova je moj omiljeni agent, jer sam u svim igrama uvek voleo hunter/ranger klase. Pošto radim blizu gejm dizajnera, često sam pomogao i pratio njegov razvoj. Postoji interna šala da svaki put kada neko uzme kill sa Shock Dartom, vikne ”RAKIJA”, što je moj pseudonim na poslu i igri. U jednom trenutku se razmatrala opcija da Sova bude Srbin. Pošto njegove magije sadrže i elektricitet, bila je priča da završi kao naslednik Tesle. To na kraju nije zaživelo, a Rusija kao mnogo veća Zemlja, morala je da dobije svog heroja.
Da li ima još naših ljudi koji rade za Riot?
Firma je veoma velika sa preko 1000 zaposlenih, pa nisam baš upoznao svakoga. Skoro sam upoznao jednog dečka koji radi za Vanguard. Kada sam hteo da prijavim jednog čitera, video sam da ima jedan lik u timu sa našim prezimenom. Majka mu je iz Srbije, a otac iz Bosne i Hercegovine. Pošto je odrastao u Americi ne zna naš jezik baš najbolje, ali eto to je jedina osoba sa naših prostora sa kojom sam se susreo.
Koja je tvoja omiljena igra i da li postoji neka igra na kojoj bi voleo da radiš jednog dana?
To je teško reći, pošto sam igrao razne igre u različitim periodima života. Counter sam igrao od 1.1 do 1.6. Stalno sam bežao iz škole kako bih igrao igrice. Onda sam prešao na Dotu, pa je na red došao i World of Warcraft. WoW sam stvarno igrao previše i ubrzo sam shvatio da moram malo da usporim. Učio sam 3D od svoje 11. godine, ali se u početku nisam toliko ozbiljno posvetio tome. Prepolovio sam svoje igranje WoW kako bih učio 3D i tako sam napredovao u tome. Dosta igara sam igrao, ali Action RPG igre su mi definitivno favorit, pa bih voleo jednog dana da radim na nekom takvom naslovu.
Da li imaš ideju za neku svoju igru koju bi voleo da sprovedeš jednog dana?
To je igra koju sam već spomenuo – Heroic, na kojoj sam radio u Nordeusu. Potekla je od Castle Fight-a, custom mape iz Warcrafta III. Ideja je bila da postoje dve strane koje se napadaju, a jedan Darko, moj kolega, je hteo da umesto jedinica koje gradimo, imamo magije.
Dok sam radio u Nordeusu, bila je mogućnost da napišeš svoju viziju igre i da je prezentuješ. Ja sam predstavio jednu Tower Defense igru, dok je Darko predstavio ovo, na čijoj smo viziji zajedno radili. Ta igra jeste otišla daleko od one prvobitne ideje, ali bih jednog dana voleo da odradim nešto nalik prvobitnoj ideji igre, jer mislim da na tržištu nema nijedna igrica nalik njoj. Ipak, za sada sam posvećen Valorantu i nemam baš vremena da radim na njoj.
Da li imaš savet za mlade ljude iz Srbije koji žele da se zaposle u gejming industriji?
Gejming industrija raste i tek će da raste. Prevazišla je filmsku i muzičku industriju i ta ekspanzija tek kreće, pa mislim da je to dobar put da se izabere. U svakom slučaju, nije lako probiti se. Mislim da je neophodno da svi koji žele da rade u ovoj industriji moraju da budu gejmeri. Ništa nije nemoguće i ako čovek želi da radi u najvećoj kompaniji na svetu, može, ukoliko se dovoljno potrudi.
Ništa se ne može preko noći. Ja sam 1999. godine izrazio želju da radim u ovoj industriji, što mi je pošlo za rukom tek 20 godina kasnije. U Srbiji sada ima dosta gejming zajednica dostupnih ljudima koje mogu dosta toga da te nauče, tako da je mnogo lakše danas naučiti nešto nego što je to ranije bilo. Takođe, engleski jezik je neophodan!
Da li imaš još nešto da dodaš?
Ako imate decu, dajte im LEGO kockice da se igraju. To je najbolja igračka na svetu. Ja sam imao sreće da su mi kumovi u Los Anđelesu, tako da sam stalno dobijao te kockice. Igranje LEGA ti razvija kreativnost, motoriku i percepciju, pa tako i ja danas svojoj deci poklanjam LEGO.
Hvala ti još jednom što si izdvojio vreme da popričaš sa nama i želimo ti puno sreće u nastavku karijere.