GamesCom, ponovo se srećemo…
Početak teksta trebalo je da bude nešto kao “Eh taj GamesCom, krenuo je da propada”. Međutim, to bi bilo skroz neprikladno imajući u vidu da je i prošlogodišnji tekst započeo sličnom konstrukcijom. Neprikladno možda, ali neprecizno – nikako. Doduše za razliku od 2011 godine kada smo tek po dolasku u Keln primetili da stvari ne idu baš najbolje, ove se taj osećaj, moguće upravo zbog prošle godine, nalazio u vazduhu još dok je simpatična i pomalo smorena stjuardesa objavljivala da joj je neizmerno drago što smo leteli Austrian Airlines-om (product placement!) sa facom na kojoj je manje emocija nego na licu Majkl Fasbendera u Prometeju.
GamesCom ekipa je ove godine otišla čak i korak dalje pa je od jedne hale napravila “zabavni deo” u kojem se igra fudbal, vozi karting i bajsevi, igra ping-pong a postoji i mogućnost da, kao na muzičkim festivalima, zakupite prostor za svoj šator i tako kampujete svih dana GamesCom-a. Taj “kamping” deo ujedno je i zaista interesantan, ali se podjednako uspešno može organizovati na poljani, na sajmu opreme za kupatila ili ispred Doma zdravlja.
Dva potencijalno najveća iznenađenja su nedolazak Microsofta i Nintenda. Iako je najavio dosta interesantnih stvari proteklih meseci, Kinect naslova, uvezivanja sa Windows 8, Windows Mobile gaminga i slično, najpoznatiji Redmondovac nije se pojavio na GC-ju. Jasno je da je Xbox360 sada dosta stara konzola, ali MS ima u svom rukavu nekoliko naslova i Kinect mogućnosti da je nedolazak dosta nejasan. Nintendo je iz godine u godinu kasnio sa prikazivanjem stvari na GamesCom-u, pa je tako posle E3 sajma 2010 “zaboravio” da ponese Nintendo 3DS u Keln, a prošle su isto učinili sa WiiU. Valjda su ove zaključili da je najbolje da uopšte ni ne dođu.
Pored toga, hajde odmah da prospemo pasulj i kažemo i šta su glavni hitovi sajma, pa da teramo dalje. Pre svega, multiplayer a specifično MOBA naslovi, kopije i polukopije (ali i originali) LoL-a, HoN-a i ekipe, a još više od toga – mikrotransakcije u igrama. Sada će vam najveći broj kompanija ikada ponuditi da putem njihovih servisa naplaćujete stvari u svojim igrama, ali i da putem njih dovedete igrače (koji će potom plaćati za sitne dodatke). Stoga, ne samo da postoje takve kompanije već su i izdavači očigledno poručili dizajnerima igara da se koncentrišu na sve mogućnosti plaćanja. Takođe, primetili smo i povećanje first person shooter naslova u svim varijantama – singleplayer, multiplayer, online itd, što nas posebno raduje, jer su FPS-ovi iznova “novo crno” ali to poziva i na oprez jer je mnogo loših proizvoda.
Možda jedini deo koji odoleva krizi makar sudeći po prostoru i broju zainteresovanih jesu raznorazni turniri poput ESL i WCG koji godinu za godinom nalaze svoju publiku u halama GamesCom-a. U stopu ih prati i gaming oprema iz Razera, SteelSeries i drugih poznatih proizvođača. Iznova, kao i prošle godine, najveći broj naslova su nastavci već postojećih igara ili “restartovanja” franšiza, pa je teško naći nešto potpuno originalno.
Možda nas je upravo zbog toga najviše (makar u početku) zainteresovao alternativni deo sajma – pre svega prodavnica igračaka sa likovima iz igara ali i štand ekipa koja izdaje simulacije vozila na koja se niko ne obazire ako se njima usko ne bavi – traktora, kombajna i sličnog.
Potpuni hit među poznatijim naslova jesu “tenkići” kako ih zovu kod nas odnosno World of Tanks. Međutim, to je već “jučerašnja vest”, ono što će zaokupiti većinu zainteresovanih “vojskovođa i vojnika” jeste – World of Airplanes. Riot Games je predstavio novitete u League of Legends ali možda i važnije od toga, odigrana su i lokalna finala ESL-a za popularni LoL.
Nadeo, ekipa koja nam je podarila Trackmania igru, odlučila je da nas počasti njihovim pogledom na FPS – Shootmania. Trackmania jeste sjajna pa ne bi trebalo sumnjati ali je FPS ipak specifična teritorija. Cilj igre je zauzeti protivničke kontrolne tačke a u okršaju su dva tima. Glavna poenta igre nije samo preciznost već i uspešno savladavanje prepreka i brzo trčanje i skakanje, svojevrsni “blend” sa Trackmania igrom, a koliko će u tome uspeti ekipa iz Nadea, ostaje da se vidi. Nama se izvedba nije posebno dopala, grafika je takođe loša a pokreti suviše neprirodni, ali je u pitanju beta pa ćemo imati razumevanja.
Hawken, simpatični okršaj mekova je igra kojoj bi trebalo pokloniti pažnju, čak i ako ovaj tip igara nije vaša “šolja čaja”. Naslov je zabavan, igrač se lako ubacuje u njega i kreće sa igrom, tako da će multiplayer okršaji biti zaista interesantni. PlanetSide 2 … tu već ne znamo šta da vam kažemo a da vas potencijalno ne uplašimo jer je PS2 nešto najčudnije u smislu privikavanja na igru i kontrole što smo skoro videli. Uopšte pre nego što hoćete da počnete sa misijom morate dobrano da isklikćete po ekranu tražeći sve opcije, pa je pitanje koliko će to biti zabavno na duže staze.
NBA 2k13 je naslov na kojeg su u 2k Gamesu posebno ponosni. Grafički je igra minimalno unapređena, ali je u gamplayu glavna stvar. Najveća promena su kontrole – sada levi stik kontroliše noge i kretanje dok desni služi za driblinge (u 2k12 je levi stik obavljao i to). Ovo omogućava zanimljivije i atraktivnije pokrete, driblinge i šuteve prema protivničkom košu. Takođe, u igri su i nove, takozvane “blended” animacije, koje se ogledaju u tome što će na primer igrač pasti kada se ostvari nezgodni kontakt sa protivnikom pa će potom od sudija tražiti faul valjajući se po patosu i slično. Dodatno je unapređen i AI pa sada više nema eksploita nekih problema koji su bili aktuelni u prošloj verziji. Ubačeni su i “signature skills”. Naime, svaki od top košarkaša poseduje svoje unikatne karakteristike kojih ukupno za specijalne košarkaše može biti do 5, dok oni manje poznati imaju 2 ili 1. Postoji ukupno 28 tipskih signature skill-ova, od vođenja lopte, trčanja, timske igre, podizanja timskog duha preko dobrog šuta, odličnog slobodnog bacanja pa sve do sjajne odbrane ili sposobnosti visokog skoka u obruču.
Interesantno je i povezivanje sa Kinectom, pa će tako zainteresovani igrači moći da Kinectu izdaju komande glasom – napravi namerni faul, udvojte igrača, traži tajmaut, a specijalno zanimljivo je što će vam sudija dosuditi tehničku grešku ukoliko opsujete tokom igre! 2K games je posebno ponosan na kolaboraciju sa reperom Jay-Zjem koji je postao producent igre. Pored brojnih noviteta koje je on svojim idejama uneo u franšizu, posebno je značajno što je svojim kontaktima uspeo da dovede do toga da 2K Games dobije licencu za sve igrače američkog Dream Team iz 1992. godine. Na taj način ćete, makar u igri, moći da sukobite Dream Team iz 1992 i sadašnji tim USA sa Olimpijskih igara i vidite ko će biti bolji te na taj način odgovorite na pitanja iz medija ovih dana. Igra izlazi 5. oktobra.
Sjajni first person shooter – Borderlands, dobija i svoj zvanični nastavak. Grafika je skoro pa potpuno identična te tu nema posebnih noviteta. Promene se ogledaju u gameplayu. Pre svega, postoji zaista duboka kastomizacija lika po pitanju skillova koji su raspoređeni u nekoliko potpuno različitih “drvadi”. Drugi veliki dodatak je ubacivanje klase mekromansera odnosno karaktera koji može da stvara druge likove, pre svega robote koji se bore na njegovoj strani. Na ovaj način broj rasa je proširen na net, pored sirene koja ima psihičke moći, Salvadora koji može da puca sa dva oružja istovremeno i sjajnog SF ninja assassina Ziroa koji podjednako dobro koristi snajper ali i mač za borbu iz blizine. Konačno, kooperativna igra je ono zbog čega će se ljudi i odlučiti na kupovinu Borderlandsa a ona je zaista krajnje zabavna. Glavna opcija je podizanje saigrača iz mrtvih, mada on to i dalje može uraditi i sam ako iz stanja “polu-smrti” ubije protivnika.
Konačno, treći najveći 2K Games naslov je XCom Enemy Unknown. Igru razvija Firaxis odgovoran za Civilizaciju, međutim ovo ne znači da je XCom vrhunska igra. Iako bi dizajneri voleli da povežu ovaj XCom sa originalnim naslovom, jednostavno je nemoguće jer skoro i da nemaju ništa slično osim strategijskog žanra. Ovo doduše ne znači da je ovaj XCom loš. Naprotiv, zanimljiv je i pruža dosta dobre zabave, makar koliko smo primetili po alfi koju smo odigrali. Sistem je dobro poznat – birate svoj tim vojnika koji kreće u misije borbi protiv vanzemljaka. Iz misija donosite artefakte i mrtve aliene, na osnovu kojih poboljšavate svoje karakteristike i šanse za dalji uspeh. Važno je istaći i da ćete često morati da birate u koju ćete misiju otići, što će direktno uticati na to da ona na koju ne odete bude uspešna za vanzemaljce i samim tim od okruženja u kojem se odigrala ne možete više očekivati resurse i poboljšanja koja ste do tada dobijali. Isto tako, svaki vojnik može da napreduje i usavršava se, ali ukoliko pogine, više ne možete da računate na njega pa će sve ono što ste uložili biti nepovratno izgubljeno. Nešto slično kao kada ulažete u dete a ono na kraju postane propali glumac!
Jedini proizvođač konzola koji je došao na GamesCom je Sony koji takođe nije imao puno novih igara. Dust 514 je poznati masovni FPS (ajde!) koji razvija ekipa koja stoji iza Eve Online – CCP. Samim tim i igra se održava u EVE univerzumu, ali kako je u pitanju FPS a za nas FPS i konzola ne idu u istoj rečenici, nećemo se više baviti njome. Pokušaji da nam bude zabavno su propali, valjda zato nikada nismo skapirali ni popularni Killzone. Tu je i Warface, iznova FPS ali u Cryengine-u koji će teško naći svoje mesto pod suncem ako u ovakvom obliku ode u produkciju. Jednostavno, isuviše je sličan kao svaka druga FPS igra a bilo ih je previše. Međutim, FPS koji nam se dopao, a koji najviše podseća na Counter Strike zove se Shadow Company i na njega obratite pažnju u mesecima pred nama (protip!). Videćemo kako će se nositi sa Global Offensive-om odnosno novim Counter Strike-om, ali za sada deluje da će imati dobre šanse za uspeh. Ni Blizzard nije predstavio ništa novo – tu je i dalje Mists of Pandaria kao ekspanzija za WoW koju treba očekivati uskoro i drugi “deo” Starcraft 2 koji obuhvata Zerg misije. Ništa novo i ništa što već nismo videli na prethodnom sajmu ili na E3 ove godine. Slobodno možemo reći da je najzanimljivija na Blizzard štandu bila Thrall statua visine oko metar i po u potpunosti izrađena od Lego kockica.
Electronic Arts predstavio je naravno FIFA 13 i NHL 13 ali i novi SimCity i Most Wanted. Nama je Most Wanted posebno bio zanimljiv, pogledajte na slikama zbog čega, ali nas ne pitajte kako se to dogodilo niti zbog čega!
Nakon ovako izvrsne rečenice samo još možemo da dodamo da ćemo više detalja oko EA naslovima okačiti u petak, nakon ekskluzivnih isprobavanja svega onoga što najveći distributer igara ima da ponudi.
Tekken Tag Tournament 2 uskoro stiže, pa će fanovi tabačina imati šta da igraju, posebno za slučaj da Injustice ne bude ispunio očekivanja. U pitanju je tabačina iz DC univerzuma u kojoj su superheroji zapravo postali superzloće i okrenuli se protiv ljudi. Igru razvija ekipa koja je potpisala poslednji i ujedno i najuspešniji Mortal Kombat naslov a na osnovu kratkog igranja nama se Injustice dopao. Grafika je dobra, pokreti deluju fluidno, tu su raznorazni komboi a svaki od junaka ima mogućnost da koristi i naoružanje, nije baš originalno ali u ovom slučaju “pije vodu”.
Iako smo isprobali Assassins Creed 3 i misije na brodu, o njima ćemo više sutra. Imajući u vidu da Nintendo ne izlaže na sajmu, ovaj veliki francuski proizvođač preuzeo je na sebe da opremi jedan WiiU lounge, gde se mogu isprobati svi naslovi za WiiU kojeg Ubisoft razvija. Rejmen je naravno zanimljiv, razne sporske igre isto, ali razlog zbog kojeg će ljudi kupiti WiiU jeste ZombiU, sjajan survival horror koji se razvija specijalno za WiiU.
Drugari iz NCsofta nisu predstavili ništa, bukvalno, zato što se 28. avgusta već pojavljuje njihov hit naslov GuildWars 2 pa nemaju oko njega šta dalje da pričaju. I dalje razvijaju WildStar, simpatični kartunoliki MMORPG koji nam se dopao prošle godine, ali ove ga nisu ni prikazali. Imaju još jednu igru u rukavu, ali o njoj ne možemo ovom prilikom.