Znamo da esport proživljava meteorski uspon, i to nije ništa novo. Turniri pune arene, nagradni fondovi nadmašuju one u mnogim tradicionalnim sportovima, a zvezde esporta uživaju u statusu kakav imaju atlete svetskih razmera. Ipak, u svom brzom razvoju, ovaj mladi sport još uvek traži put te se uvelike oslanja na entuzijazam zajednice i inovativnost kompanija umesto na stvaranje izvorne vrednosti koja će stvoriti zdrave temelje za budućnost. Što esport može da nauči od sveta tradicionalnih sportova, ali i ostalih industrija?
Diversifikacija prihoda kao imperativ
Esport je dokazao da nije tek prolazni trend, već ozbiljna, mlada industrija koja počiva na novim tehnologijama. Ipak, bez učenja od postojećih uspešnih modela iz drugih industrija, postoji rizik da rast esport naiđe na prepreke. Pre svega, to je manji kredibilitet. Stare generacije igrice ionako ne uzimaju suviše ozbiljno, pa tako ni tamo neka natjecanja iz istih. No pratimo li put novca, videćemo da su najveća svetska imena uložila milijune upravo u esport. Upravo je diversifikacija prihoda bitna stvar za esport. Prodaja karata puni blagajne, ali esports mora da proširi svoje izvore finansiranja. Sponzorstva su naravno od presudnog značaja, ali tu ne treba stati. Prodaja virtuelnih predmeta unutar samih igara, ekskluzivni sadržaj i pretplate za premium korisnike, saradnja sa tradicionalnim brendovima – sve navedeno ima potencijal da dodatno monetizuje zainteresovanost publike.
Esport svet mogao bi štošta naučiti i od platformi poput Rizka. Ovo je kockarska platforma koja uspešno posluje u vrlo konkurentnom svetu kockarske industrije pa je dobro spomenuti zašto je to tako. Pre svega, operateri imaju razne promocije među kojima i bonus dobrodošlice kako bi ohrabrili nove igrače na registraciju. Esport još nije usvojio ovaj koncept, ali bi sa lakoćom mogao. Recimo, za turnire bi se mogla ponuditi serija kvalifikacija, pri čemu bi pobednici dobijali esport ekvivalent besplatnim okretajima. Primerice, učešće u ekskluzivnim dodatnim mečevima sa šansom da se osvoje in-game predmeti. Rizk također ceni lojalne igrače i nagrađuje ih kroz VIP program. Esportovi takođe imaju lojalne igrače i fanove, ali mogli bi uključiti nešto slično VIP programima kroz koje će se fanovi osećati nagrađenima za svoju vernost.
Pristupačniji formati i produkcijska vrednost
Aktuelne esports lige i turniri ponekad traju satima, sa nejasnim raspletom i složenim formatima. Za casual gledaoca to može biti teško za praćenje. Kreiranje kraćih, dinamičnijih turnira ili šou mečeva sa atraktivnim i razumljivim konceptom može da privuče nove ljude. Ovde, inspiracija može da bude NBA All-Star vikend, gde imamo atraktivna individualna takmičenja, laganu atmosfera i priliku da se zvezde predstave na drugačiji način. Ne vidimo zašto nešto slično ne bi funkcionisalo i u esportu. Ovo se nastavlja na produkcijske vrednosti koje su kod nekih esport turnira često nisu na razini. Kvalitetna režija, izveštavanje sa turnira i studio analize sa renomiranim stručnjacima podižu kredibilitet i privlače širu publiku.
Dobrodošli u svet esporta
Kako započeti sa esportom? Dobro pitanje, zar ne. A kako započeti s fudbalom? Pa, lepo odete do prvog obližnjeg kluba i priključite se. Kod esporta to je malo komplikovanije. Nije dovoljno biti samo talentovan (kao ni za jedan sport). No kod esport ovo je još izraženije. Milioni igrača širom sveta sanjaju o profesionalnoj esport karijeri, što znači da imate milion konkurenata. Uz to, esport je relativno mlad. Scena se brzo menja, veliki mečevi se otkazuju, organizacije dolaze i odlaze, a upravo taj nedostatak stabilnosti može biti jedna od prepreka. Možda najvažnije od svega, u esportu su bitni refleksi, a oni s godinama slabe. Esportisti odlaze u „penziju“ vrlo mladi, u proseku s 25. To isto tako znači da moraju početi vrlo mladi. Kao što vidite, za razliku od nekih tradicionalnih sportova, put do profesionalnog esporta je daleko od lakog. Srećom, pred esportom je čitava budućnost!