Kroz celu 2020. godinu nas prati svima dobro poznat fenomen. Zvali ga Korona Virus, COVID-19, SARS-CoV-2, ili povod za autobusku saobraćajnu nesreću, činjenica je da nam je u manjoj ili većoj meri na najrazličitije načine zatresao i zagorčao svakodnevni život. Iako je tema morbidna na nekoliko frontova koji nisu tema ovog portala, odlučili smo da se osvrnemo na uticaj pandemije na esports scenu i LAN turnire.
Generalni efekat na individualne multiplayer naslove je mahom pozitivan, jer su ljudi primorani da kod kuće provode više vremena nego ikada. Pored činjenice da postaju sve popularnija oružja za ubijanje vremena, online video igre su savršena prilika za druženje sa prijateljima i porodicom, u slučaju da je direktan kontakt sprečen. Tako je naslov kao što je na primer Among Us, koji je prvobitno izašao 2018. godine, potpuno procvetao poslednja dva meseca, i postao najpopularnija mobilna igra sa preko 86 miliona korisnika.
Iako su konstantna interakcija sa zajednicom i dodavanje sadržaja više nego potrebni, multiplayer igre na neki način ”igraju same sebe”, dok su velike kompanije koje se bave razvojem modernih AAA igara ipak pod malo jačim pritiskom da isporuče svoj proizvod. Ni najpoznatije kompanije nisu pošteđene, što možemo da vidimo na primeru Blizzard-a, koji je nedavno zatvorio svoj francuski studio.
Nego da se vratimo na esports. Iako vam na prvi pogled možda deluje kao da poseduje ogromnu prednost u odnosu na tradicionalni sport zbog svog online formata, nije sve baš tako jednostavno. Istina je da se online turniri odvijaju normalno bez većih problema, ali svi znaju da su LAN događaji svetinja. Pošto smo svi svesni da ovakve manifestacije zahtevaju ogromne skupove čija veličina raste sa arenom i prestižom samog takmičenja, shvatamo i da su zbog trenutne pandemije postali nemogući.
U jeku ove veoma delikatne problematike, različite kompanije i organizatori turnira su zauzeli različite pristupe kada je reč o, pa…organizaciji LAN turnira. Neki su se opredelili za konverziju u online format, dok su se drugi odlučili za prosto odlaganje do daljnjeg. Kako god okrenete, svaka opcija će sa sobom vući nepoželjne posledice, koje će naknadno imati negativan efekat na zdravlje cele scene, takozvano ”nužno zlo”. Koje rešenje će onda zadovoljiti zahteve većine igrača, publike, organizatora i razvojnih kompanija?
Konverzija u Online format
Ovo je verovatno u proseku najbrže i najjednostavnije rešenje, posebno za ”manje turnire”, ili drugim rečima, turnire koji nisu Major tier ili kulminacija svih takmičenja u godini. Iako se ovim rešenjem održava kontinuitet same scene, i te kako ima vrlo negativan uticaj na njeno zdravlje. Naime, kompetitivni regioni su primorani da ostanu lokalizovani, jer su internacionalna takmičenja zbog prevelikog pinga neodrživa. Međunarodna konkurencija više ne postoji, a regioni koji su već bili slabi će još više stagnirati.
Zatim dolazimo do senzacije i uzbuđenja kakvi su LAN turniri. Istina je da će organizatori uštedeti masivnu svotu novca koja inače odlazi na pripremu prostora i akomodaciju igrača, ali će se zauzvrat čar ovih manifestacija potpuno izgubiti. Svi vole da vide popunjene arene i omiljene timove uživo, pa makar to bilo sa malih ekrana. S druge strane, iako nisu ljubitelji konstantnog putovanja, mnogi esportisti su izjavili da su osećaj i doživljaj takmičenja u LAN-u neprocenjivi.
Održavanje LAN turnira pod strogo kontrolisanim uslovima
Sa najjednostavnijeg prelazimo na najkomplikovanije rešenje. Ako pomislite na LAN turnir u jeku COVID-19 pandemije, verovatno će vam na pamet prvo pasti League of Legends Worlds 2020 šampionat, koji je trenutno u toku. Riot je razmotrio mnoge opcije, ali se na kraju opredelio za LAN format, sa sve živom publikom na stadionu! Zaista nismo očekivali preko 6000 zvanica.
Iako ovakav format ne rešava problem održavanja kontinuiteta scene (”manji turniri” će još uvek biti online), veoma je pozitivno iskustvo za igrače. Publici daje osećaj kratkoročnog zadovoljstva na koje su navikli, dok organizatori i razvojne kompanije mogu da se pohvale da su ”odradili domaći”.
Pored znatno komplikovanije organizacije u određenim domenima, veliki minus ovog formata je sumorna atmosfera i tenzija koja nas podseća da je u drugačijim okolnostima sve moglo biti daleko bolje.
Odlaganje turnira
Ovo rešenje vam na prvi pogled možda deluje kao da je najjednostavnije, ali zaboravljamo da ovi turniri u nekom trenutku ipak moraju biti održani. U zavisnosti od perspektive, ovo je verovatno najgore rešenje u globalu, jer praktično stagnira čitavu scenu. S druge strane, ako ste pobornik ideje da ”sve mora biti odrađeno kako treba”, onda je savršeno.
Ne smemo ignorisati kakve sve posledice bi ovakva odluka imala na celu esports scenu, i moramo shvatiti da sve ima svoju cenu. Naime, ako od zajednice oduzmete nešto, nešto joj morate ponuditi zauzvrat. Drugim rečima, ako otkažete najveći esports događaj godine sa nagradnim fondom od nekoliko miliona, onda morate pružiti, ako ne jednaku, onda bar približnu nadoknadu, kako publici, tako i esportistima.
O potencijalnoj nadoknadi u ovom trenutku nećemo govoriti, jer smo sigurni da su sve te iskusne kompanije, koje znaju šta njihova publika želi, u stanju da same dođu do odgovora.
Koje biste ”nužno zlo” vi izabrali?