Multi User Dungeon (MUD) je vrsta tekstualnog programa koji je koren svih modernih igara, a posebno RPG-ova. Jedan naš stari gejmer je tokom svojih studentskih dana otkrio ovaj fenomen, a zatim se i upustio u razvoj sopstvenog MUD-a, koji je nazvao Lands of Myst (LOM). Posle veoma uspešne karijere je odlučio da oživi svoj projekat, kako bi svetu pokazao koliku moć stimulacije mašte zapravo ima jedna prosta linija teksta. Ako želite da saznate malo više o istoriji i konceptu MUD-ova, pogledajte ovaj tekst, a ako već znate o čemu se radi, spremni ste da se upustite u nezaboravnu pustolovinu – Lands of Myst možete igrati OVDE!
Upoznajte Vladimira Prelovca.
RUR: Pozdrav Vladimire. Kako si ušao u ceo MUD svet i kako su izgledali počeci tvog Lands of Myst (LOM) projekta?
Vladimir: Sa MUD-om sam se prvi put susreo na prvoj godini ETF-a 1995-te. Internet je tek došao u Srbiju, a računski centar ETF-a je bio magično mesto gde su se otkrivale čari ove nove tehnologije. Nekolicina nas je između Heroes of Might and Magic partija sasvim slučajno počela da igra MUD, koji nam je pokazao jedan stariji kolega. Ostalo je legenda.
RUR: Koje su bile tvoje glavne inspiracije dok si radio na LOM-u?
Vladimir: Lands of Myst je dosta inspirisan drugim MUD-ovima, ali i fantazijskim svetovima poput Middle-earth-a ili Icewind Dale trilogije. Radi se o “fantasy setting-u” sa vilenjacima, patuljcima, zmajevima, moćnim junacima i magijama.
RUR: Šta te je navelo da prvobitno napustiš ovaj projekat, a zatim da ga oživiš toliko godina kasnije?
Vladimir: LOM se aktivno igrao u periodu od 1996. do 2003. godine, što se poklapalo sa mojim studiranjem (ili manjkom studiranja, jer sam skoro sve vreme provodio na LOM-u). Kako sam napustio fakultet tako se i projekat ugasio, a potom smo moje društvo i ja počeli da se bavimo nekim drugim stvarima – uglavnom igranjem Quake-a i Counter Strike-a.
Ove godine me je u jeku pandemije drugar pitao da “podignem” LOM server, jer svi ionako sedimo kući i ne radimo ništa. Tako je počela poslednja odiseja LOM-a, koja je rezultovala u zvaničnim otvaranjem servera 1. avgusta 2020.
RUR: Takmičenje koje si organizovao je već uveliko počelo. Kako ti se čini za sada? Kakvi su utisci igrača?
Vladimir: Početna ideja je bila da napravimo takmičenje sa nagradnim fondom, ali je odziv nažalost bio veoma mali. Igre poput LOM-a niko nikad nije igrao zbog novca, već zbog suštinskog i istinskog užitka koji one pružaju, te su te dve stvari bile u konfliktu. Zbog toga smo promenili formu i otkazali takmičenje, a novac predviđen za nagrade sada trošimo na promociju igre i privlačenje novih igrača. LOM je potpuno besplatan za igru, tako da ovo u principu radimo jer je igranje sa drugarima daleko zabavnije. Takođe je zabavno slušati urlike nekoga ko je upravo “zaginuo” negde i izgubio svu opremu :)
RUR: Kako napreduju igrači? Da li je neko blizu završetka nekog od endgame quest-ova? Koliko je zapravo teško odraditi ih?
Vladimir: Ovo je skorašnji status iz igre. Imamo 10-20 aktivna igrača i prilično su raznoliki. Igra je napravljena tako da se prvih 20-ak nivoa može relativno lako dobiti, a posle toga postaje dosta teže i igrači moraju da se udruže kako bi rešili quest-ove.
RUR: Koliko se igrača odazvalo i odakle su? Koliko misliš da si privukao mlađih igrača?
Vladimir: Vratilo se dosta starih igrača od pre 20 i kusur godina (sada matoraca u 40-ima), a tu je i nekoliko stranaca. Tako da imamo jedan šarenolik sastav i internacionalnu atmosferu.
RUR: Koji pristup bi uzeo pri prezentaciji i popularizaciji LOM-a i MUD-ova uopšte novijoj generaciji?
Vladimir: MUD je veoma specifična igra zbog svog ”tekstualnog gameplay-a”. Tekst je medijum koji je prilično ”low bandwidth”, i maksimizuje korišćenje mašte. Na primer, kada pročitate “You see a green dragon.” (Ugledali ste zelenog zmaja), vaša imaginacija kreće da kreira vašu ličnu sliku tog zmaja, koja postoji samo u vašoj glavi i veoma je kompletna. To je u suprotnosti sa grafičkim igrama, gde je taj zmaj do detalja nacrtan i vašoj mašti ne ostavlja mnogo posla. To je velika mana današnjih igara, jer je sva zabava “na izvolte”.
Preporučujem svima da odgledaju ovaj kratak video od Ričarda Bartl-a, jednog od ko-kreatora prvog MUD-a.
MUD-ovi novim generacijama nude mogućnost da ‘uspore realnost’, razvijaju svoju maštu i pobegnu u neki imaginarni svet, gde će se osećati kao kod kuće. Ovo je pogotovo važno u današnje doba kada mlađe generacije dobijaju momentalnu gratifikaciju jednim klikom dugmeta. Možda čak terapija MUD-om postane popularna jednog dana.
RUR: Da li postoji nešto što si želeo da dodaš u LOM ali nisi imao vremena?
Vladimir: Postoje uvek mesta za nadogradnju, ali za sada mi deluje da su igrači zadovoljni mehanikom igre i samim svetom, tako da se radujem prilici da i sam zaigram LOM.
RUR: Da li postoji neka zanimljiva ili smešna situacija koja ti se dogodila dok si igrao LOM ili neki drugi MUD i koju ćeš zauvek pamtiti?
Vladimir: Postoji ih nebrojano mnogo! Jedna od najranijih je kada je grupa nas konačno uspela da savlada jedno čudovište, i dođe u posed njegovog moćnog oružja. Jedan od igrača je tada umesto da to oružje da drugom igraču, pogrešno otkucao i vratio ga čudovištu i svi smo “pali u nesvest”.
Dok smo igrali MUD u računskom centru ETF-a, stalno smo se dovijali kako da nas ne isteraju, jer smo tamo boravili noć i dan, pretvarajući se da tobož radimo nešto važno. Odlazak na burek oko 6 sati ujutru sa društvom posle celonoćne MUD sesije mi je jedna od najdražih uspomena u životu.
RUR: Koliko misliš da je razvijena MUD zajednica u Srbiji, 90-ih i danas?
Vladimir: MUD-ovi su uvek bila specifična stvar. Verovatno je broj ljudi koji igra MUD u Srbiji isti kao i broj poznavalaca japanskog jezika. To mi na neki način daje posebnu draž. Danas je broj igrača verovatno isti kao i 90-ih, samo smo svi matoriji. Voleo bih da se nove generacije upoznaju sa ovim fenomenom. MUD je kao slušanje muzike na starim pločama.
RUR: Koji bi savet dao nekome ko želi da započne sopstveni MUD projekat? Na šta se treba fokusirati i koje su glavne barijere za jednog novajliju u svetu MUD development-a?
Vladimir: Za početak dobro prostudirajte MUD-ove i provedite dosta vremena igrajući neke od njih. Mnogo je lakše igrati tuđi MUD nego praviti svoj.
RUR: Koji su ti planovi za budućnost? Da li želiš da nastaviš da gradiš LoM ili imaš na umu nekakav drugi projekat?
Želja mi je da LOM postane najveći MUD u ovom delu sveta, i da novim generacijama igrača ponudi istu zabavu, lekcije u životu i doživotne prijatelje kao sto je to uradio za mene.
RUR: Da li imaš još nešto da dodaš?
Za kraj bih se zahvalio RUR-u za intervju i pozvao sve da posete https://playlom.com i probaju LOM. Neće se svima svideti, ali onima kojima se dopadne garantujem sate i dane vrhunske zabave.
RUR: Hvala tebi što si izdvojio vreme i podelio svoje iskustvo sa nama. Nadamo se da će Lands of Myst dostići veliki uspeh.
Ako ste spremni da se upustite u avanturu koju je Vladimir godinama gradio, posetite https://playlom.com, i uživajte u Lands of Myst-u. Sigurni smo da vas neće ostaviti ravnodušnim.
Ako želite da čujete iskustva drugih ljudi sa naših prostora koji se bave gejmingom, pročitajte intervju sa Stefanom ”Riot R4kiya” Jevremovićem, koji kao deo Riot tima trenutno radi na Valorantu, njihovom novom FPS naslovu, ili intervju sa našim 3D umetnikom Vladimirom Lepotićem, koji takođe radi na modernim AAA igrama.
Ako imate ideju koga bismo sledećeg mogli da intervjuišemo, a da je iz sveta gejminga, kontaktirajte nas na redakcija@rur.rs.