Ovogodišnje The Grand finals takmičenje u Moskvi smo iskoristili da se uživo upoznamo i sa mnogim tenkovima koje viđamo na virtuelnim bojištima u World of Tanks. Poseta pre svega tenkovskom muzeju u Kubinki, zatim širem kompleksu nazvanom Park Patriot i na kraju muzeju Parka Pobede u samoj Moskvi je zaista jedinstveno iskustvo te ćemo vas za početak ukratko upoznati sa nekim detaljima a uskoro možete očekivati i ceo serijal istorijskih tekstova „Priče iz Kubinke“ gde će se mnoga vozila razmatrati u detalje.
Park Pobede
Park Pobede je lokacija koja se nalazi u samoj Moksvi i svakako je preporuka za sve koji posećuju ovaj grad da ga posete. Radi se o jedinstvenom kompleksu koji je izgrađen povodom 50 godina od pobede nad fašizmom koji se sastoji od ogromnog parka, vrlo impresivnog muzeja i još impresivnije postavke na otvorenom, pre svega vojnih vozila koja su nas najviše i interesovala. Sam muzej je svakako priča za sebe pre svega zbog načina predstavljanja herojskih napora ruskog naroda tokom Drugog svetskog rata gde je recimo Dvorana tuge i plača tako predstavljena da vam zaista nije svejedno kada shvatite o kolikim se žrtvama tu radilo.
Ipak izložba na otvorenom je ono što je u kontekstu tenkova, i uopšte vojnih vozila, uključujući i avione i brodove najinteresantnije. Krećete sa početka rata pa ćete se prvo upoznati sa lakim tenkovima kao što su Pz I ili BT serija, da biste mogli da prođete kroz prave rovove i dođete do modela kao što su T-34 ili KV-1s. Posebno je simpatičan i spomenik psima koji su poginuli u okviru anti-tenkovskih dejstava sovjetske armije, pre svega tako što su dresirani da se zavuku pod neprijateljske tenkove nakon čega bi se detonirao eksploziv koji su nosili na leđima. Na samom spomeniku stoji da su psi na ovaj način uništili preko 300 fašističkih tenkova a služili su i za dostavu poruka kao i spašavanje ranjenika.
Poseban deo je posvećen železnici, vagonima koji su se koristili za uništavanje pragova i slično, ali je meni najviše pažnje privukao oklopni voz, kao i ogromna TM-1-180 artiljerija na vagonu kalibra čitavih 180mm i dometa 38 kilometara.
Dalje postoji ceo red srednjih i teških tenkova, počev od onih koji su dobijani kao lend-lease program od Saveznika, kao što su Matilda ili Sherman, preko T-34/85 i T-44, pa sve do IS-2 i IS-3. Sa druge strane se nalazi hangar sa avionima, od Me 109, preko Hurricane, IL-2 Sturmovik pa sve do sovjetske verzije DC-3 Dakota transportnog aviona. U međuvremenu prolazite pored različitih artiljerijskih oruđa, protivtenkovskih topova i slično a zanimljivo je da je dosta njih postavljeno u ukopan položaj kako bi simulirali prava borbena dejstva.
Zatim se dolazi do pravog pravcatog jezera koje prikazuje mornaričku flotu gde je parkiran jedan patrolni čamac, dok je varijanta razarača izvedena kao praktično kamena obala na koju su montirani superstruktura, topovi, torpedne cevi i slično. Sa strane se mogu videti i torpeda izložena ali i ogromni top kalibra 300mm. Ipak on je sam po sebi ništa dok ne opazite isti takav top kalibra 300mm montiran na železnički vagon nedaleko odatle TM-3-12 – njegova granata je bukvalno veća od prosečnog čoveka. Za njegovo stavljanje u funkciju je trebala posada od 50 ljudi, ispaljivao je granate težine 470kg na razdaljinu od 50km. Ne znam kako je uživo izgledao Schwerer Gustav nemački železnički top koji je ispaljivao granate od 800mm, ali meni je ovo već bilo preveliko.
Na kraju se nalazi poseban deo sa japanskom vojnom tehnikom s jednim lovcem i jednim bombarderom ali i nekoliko njihovih lakih tenkova kao što su Ha-Go, Chi-Ha i Ke-Nu kao i jako interesantan amfibijski tenk Ka-Mi kome ćemo posvetiti poseban članak.
Park Patriot
Ovo je bila potpuna novina čak i za ljude koji žive u Moskvi – naime Rusija je počela da gradi potpuno novi vojno-izložbeni kompleks pod nazivom Park Patriot. Lokacija je odabrana nadomak tenkovskog muzeja u Kubinki a u okviru ove lokacije se nalazi izložba tenkova i opreme u zatvorenom, izložba tenkova, aviona, PVO sistema, balističkih raketa i još razne vojne opreme na otvorenom, zatim lokacija sa vojnim vozovima, partizansko selo, poligon na kome se odigrava tenkovski biatlon. Jasno je da je ovo ogroman kompleks pa vas između različitih delova vozi mini bus. Sam podatak da ceo kompleks zauzima 54km2 bi trebalo da dosta govori o impozantnosti, primera radi cela opština Novi Beograd zauzima nešto malo više od 40km2. U okviru ovog kompleksa se sada nalazi i Kubinka tenkovski muzej ali ćemo se njime pozabaviti posebno zbog njegovog značaja. Zanimljivo je i da je počela izgradnja železničke pruge od mesta Kubinka do centra Patriot parka kojom bi po svemu sudeći vozio voz iz Drugog svetskog rata.
Prva lokacija koju smo ovde posetili je bilo originalno partizansko selo iz Drugog svetskog rata. Mali kuriozitet je da su ispred njega zaposleni farbali jedan T-62 tenk u cvetnu žuto-crvenu kombinaciju ali nismo uspeli da saznamo za šta će služiti ali sam po sebi deluje vrlo interesantno. U okviru partizanskog sela se nalaze različite kolibe – od pekare, preko komunikacione, štabne, medicinske, prostora za obuku diverzanata, prostora za konje, za gajenje domaćih životinja (sa sve kokoškama i kozama) pa sve do kantine u kojoj su partizani jeli. Posebno interesantno je što u pekari možete kupiti „frontovski hleb“ koji gospođa peče na licu mesta u velikoj pećnici i dobijate ga vrućeg, dok se u kantini možete okrepiti tradicionalnom partizanskom hranom – boršč čorbom, krečkom (kombinacija žita i mesa) i čajem. Svo osoblje na ovoj lokaciji nosi originalne partizanske uniforme iz Drugog svetskog rata tako da je jako zanimljivo i za nas odrasle ali posebno za najmlađe posetioce.
Desetak minuta vožnje minibusem dalje se nazali centralni muzejski kompleks koji nam je i bio osnovni cilj dolaska. Ovde su pre svega vojna vozila poređana po nameni a zatim i po epohama. Prvo se nailazi na „desantike“, ruske padobranske trupe, gde se može videti i veliki broj oklopnih vozila koje se tradicionalno sa sve posadom izbacuju prilikom vazdušnih desanta iz aviona. Zatim se nailazi na paviljon oklopnih borbenih i servisnih vozila, da bi se zatim prešlo u paviljone koji se odnose na Drugi svetski rat i u kojima su tenkovi i oklopna vozila poređani po epohama. Sama činjenica da na jednom mestu u roku od samo nekoliko minuta prođete pored tako legendarnih vozila kao što su T-34, KV-85, SU-100, SU-152 i druga sa sovjetske strane, a naspram njih Pz IV, Tiger, King Tiger, JagdPanther, Ferdinand, JagdTiger i još mnoštvo drugih je dovoljna da svakom ljubitelju tenkovske tehnike prođu žmarci kroz telo. Mnogi od ovih tenkova su jedinstveni u svetu što je adekvatno i obeleženo, s tim da treba imati u vidu da za razliku od Parka Pobede ovde nisu svi natpisi i na engleskom jeziku pa je poznavanje ruskog svakako plus. Na kraju se nalazi opet paviljon sa japanskim tenkovima gde takođe ima interesantnih eksponata.
E kad sve to lepo prođete onda izađete napolje i shvatite da niste videli ni deseti deo. Napolju su avioni počev od starih MiG-15, preko MiG-23, 25, 29, 31, Su-24, 25, 27 i praktično sve ostale moguće oznake koje su bile u sovjetskoj upotrebi, pa preko PVO sistema kao što su S-300 i S-400, zatim helikoptera gde potpuno dominira ogromni Mi-26 (videti sliku u poređenju samnom koji sam visok 1,8m), pa do svih mogućih starijih i modernih tenkova od T-54/54 pa do T-62, T-64, T-72, T-80, T-90 i nebrojenih njihovih varijanti. Ogroman prostor zauzima i jako interesantna vojna oprema od amfibijskih sredstava pa do onih za gašenje požara. Na kraju tu su čak i interkontinentalne balističke rakete koje su izvađene iz silosa. Kad krene čovek da ovo obilazi shvati da bi mu bolje bilo da za to ima pet dana a ne samo jedan, ali šta sad da se radi. Mali problem je što je park još uvek u fazi konstrukcije i sređivanja vozila pa nisu sva baš obeležena te treba malo i vremena da biste nešto prepoznali ako niste upućeni u tematiku ali će se to verovatno razrešiti u narednih par meseci.
Jedan deo Parka Patriot je posvećen i najmodernijem ruskom naoružanju ali se on otvara samo u posebnim prilikama tako da smo ovog puta tim mašinama mogli da se divimo samo kroz ogradu. Ipak ovaj deo je više posvećen trgovini oružijem nego pristupu običnim civilima.
Kubinka
Na kraju stižemo i do najvećeg dragulja koji smo posetili ovom prilikom – najvećeg tenkovskog muzeja na svetu u mestu Kubinka. S obzirom da se ovo sada pretvara u deo parka Patriot jedan deo vozila je premešten u njihov muzej ali se i dalje ovde nalazi neverovatan broj jedinstvenih vozila. Posebno se to odnosi na nemačke tenkove jer su oni bili unikati pa je ovde trenutno od „viđenijih“ samo Panther i dosta lovaca uz naravno nezaobilazni jedini zarobljeni primerak Maus super teškog tenka. I očigledno je da je u toku reorganizacija celokupne postavke da bi se nadomestilo prebacivanje tenkova pa se recimo tako Maus nalazi potpuno zaklonjen iza ultra teškog minobacača Adam dok je ostatak hale sa nemačkim vozilima polu prazan. Pretpostavljam da je najveći problem logistike kako uopšte pomeriti neke od eksponata, uključujući i 188 tona teškog Mausa.
Osim nemačkog paviljona tu su jedan međunarodni gde se nalaze američka, britanska, francuska, švedska, izraelska i vozila drugih nacija, kao i tri paviljona sovjetskih vozila – jedan sa samohodnim topovima (lovci na tenkove i artiljerija), jedan sa srednjim i glavnim borbenim tenkovima i jedan sa teškim tenkovima i prototipovima. Veći deo ovih vozila ćemo predstaviti u posebnim člancima. Posebno sam bio ponosan kada sam u paviljonu gde se inače nalaze sovjetski modeli video jugoslovenski M-84 a pored njega ni manje ni više nego kineski Type-59. Ono što se mora primetiti jeste da su svi eksponati u fenomenalnom stanju, usudio bih se čak reći u boljem stanju nego što su neka vozila u našoj aktivnoj upotrebi.
Najava umesto zaključka
Ostaje samo da još jednom napomenem koliko je neverovatan utisak kada sva ova fantastična vozila zaista i vidite uživo ali i da vas pozovem da dalje čitate naše istorijske tekstove u kojima ćemo se detaljno posvetiti velikom broj eksponata. Biće tu tenk koji je predviđen da preživi nuklearnu eksploziju Obj 279, zatim tenk koji je visok samo 1,74m, Object 775, raketni tenk IT-1, Goliath mine, Waffentrager, ali i vozila kojima je teško uopšte utvrditi svrhu i ideju projektanta!
U međuvremenu pogledajte ovu vrlo skraćenu galeriju ispod.