Na nedavno završenom The Grand Finals u Moskvi smo imali prilike da vidimo najbolje igrače ove igre, ali možda još i bitnije da sagledamo uživo kako danas izgledaju veliki eSports događaji, ali i šta ih sve prati od dodatnih sadržaja kao i koliko je u nekim zemljama eSports već zastupljen u svakodnevnom životu.
Lokacija, događaj, igrači
Sama činjenica da je za jedno eSports finale odabrana VTB arena u Moskvi već donekle sugeriše o kakvom rangu događaja se radi – naime ovo je arena u kojoj igra hokejaški tim Dinamo iz Moskve, jedan od njihovih najtrofejnijih klubova u ovom vrlo popularnom sportu. Naravno trenutno je hokejaška sezona na pauzi što je i omogućilo ustupanje dvorane za druge sadržaje a činjenica da prima 12.000 posetilaca je svakako doprinela odluci da se The Grand finals održi baš tu.
Treba naglasiti i da tokom trajanja turnira World of tanks nije bio ograničen samo na ovu lokaciju već su se bilbordi mogli naći svuda po inače ogromnom gradu te je sigurno veliki broj ljudi bio upućen u održavanje jedne ovakve manifestacije. Ako bismo mogli da uporedimo sa Beogradom ne bi bilo pošteno da kažemo da je to bio sportski događaj prvog ranga, ali recimo da je nivo prisutnosti u medijima i reklamnim prostorima bio otprilike kao prošlogodišnje Futsal Evropsko prvenstvo u Areni. Dakle nije baš derbi, ali je jasno da je svuda prisutno i veliki broj ljudi zna o tome. U poređenju sa Srbijom gde ipak minoran broj ljudi zna uopšte šta je eSports razlika je neverovatna.
A u kontekstu toga je i sve što se dešavalo u areni – od ogromne bine, preko ceremonije otvaranja propraćene igračicama ali i „partizankama“ koje sviraju na bubnjevima, pa sve do propratnih dešavanja kao što su promocija hardverske opreme, slikanja sa peharom, potpisivanje autograma igrača i slično. Da, dobro ste pročitali, igrači na ovom turniru imaju bukvalno status superstarova, pre svega ako govorimo naravno o Rusima. Imao sam sreću da naletim na pult za potpisivanje autograma baš kada je bio termin za tim Na’Vi, pri čemu su oni u tom momentu već bili eliminisani sa takmičenja.
Napravio se ceo red gde su posetioci uredno čekali, a prisutno je bilo i obezbeđenje kojem sam morao da pokažem press legitimaciju kako bi me pustili preko reda da slikam ovaj interesantan događaj. I često možemo čuti u nekim komentarima u Srbiji kako su eSports igrači ispijeni momci koji ceo život provode ispred kompjutera uživo je situacija poprilično drugačija. A pogotovu se percepcija menja kada ih vidite u društvu njihovih devojaka na kojima bi im realno veliki broj momaka iz Srbije zasigurno pozavideo.
Tu su i navijači – pored onih već standardnih koji dolaze samo da gledaju mečeve ima i onih fanatičnijih koji dolaze sa sve zastavama i frenetično skandiraju ime svog tima tokom partija. Naravno baš zbog toga je Moskva i izabrana za lokaciju finala jer World of Tanks ovde ima najviše igrača i uopšte pratilaca. Iako sama hala nije bila baš dupke puna čak ni tokom finala atmosfera je bila drastično drugačija nago prošle godine u Varšavi, prosto je energija bila mnogo veća.
Sve što prati eSports
Čak smo i ovde navikli da se mogu nabaviti majice, figurice i slične stvari iz popularnih video igara, praktično sve što prati bilo koju industriju zabave. Ipak ono što sam video u Moskvi je potpuno promenilo moju percepciju o tome koliko je zapravo to tamo zastupljeno. Prvo što me je interesovalo jeste bila poseta zvaničnoj World of Tanks prodavnici u okviru VTB arene na samom događaju i tu se desio i prvi šok – ne mogu da uđem od gužve!
A kad sam konačno ušao nema kraja čuđenju šta sve tamo prodaju – ok, World of Tanks makete, podloge za miševe, majice, beževi, maske za mobilni, šolje, pa čak i rančevi za školu, sve to donekle ima smisla. Kada se dođe do patika, čarapa, čuturica za alkohol (popularna „pljoska“) sve sa logotipom igre sam se već malo zabrinuo. Pritom su prodavci unutra vrlo ljubazni, čak dobro govore i engleski jezik što u Rusiji i nije baš često, ali prosto ne mogu da postignu sve od reke ljudi koja prosto grabi sve što se nudi.
Malo dalje su štandovi sponzora – između ostalih Rostelekom (imaju specijalnu tarifu za igrače igre), Tornado Energy energetskog pića koje je i sponzor pobedničkog tima i na kraju banke. Moram priznati da kada sam video štand jedne od većih banaka u Rusiji na takmičenju sam bio poprilično zaintrigiran šta nude. Uz pomoć ruskih kolega sam uspeo da shvatim da je trenutna akcija banke da ponude World of Tanks brendirane kreditne kartice pri čemu ne samo da dobijate oslikanu karticu već i 30 dana premium naloga (vrednost oko 10 evra) ukoliko potpišete zahtev za karticu. Za one koji igraju brodove postoji ista opcija i sa World of Warships karticom.
Naravno logično je očekivati da se mnogo tih ponuda nalazi u okviru same arene ali ono što je mene mnogo više iznenadilo jeste koliko se toga nalazi i u običnim prodavnicama širom Moskve. Praktično u svakom većem supermarketu imate da kupite World of Tanks igračke ili drugu robu, na rafovima sa Tornado Energy pićem stoji da su oni ponosni sponzori eSports tima. Zato me nije ni preterano začudilo kada su nam ponudili pivo brenda „Ammo“ (municija). Naravno kada odete recimo u Muzej Velikog Patriotskog rata (Drugi svetski rat) u Moskvi sasvim je normalno da tamo takođe možete da kupite stvari vezane i za World of Tanks u prodavnici suvenira.
Ipak jedno od većih iznenađenja sam doživeo na samom povratku na aerodromu kada sam se zagledao u meni poznatog fast-food lanca Burger king. Postoji specijalni meni Tank burger gde u svakom slučaju dobijate neki bonus kod za igru a ukoliko dosta sreće dobijate Defender premium tenk (vrednost oko 50 evra).
Koliko smo mi daleko od svega toga?
Prvo treba razumeti da je World of Tanks fenomen u Rusiji pomalo anomalija – igra nije ni približno toliko popularna u drugim zemljama, pa i našoj. Drugo treba razumeti da je sama Rusija, a Moskva pogotovu, jedno ogromno tržište u kome se firmama isplati da prave specijalizovane proizvode poput patika ili kreditnih kartica kojom gađaju neku određenu nišu. Ipak te dve ograde nimalo ne umanjuju činjenicu da je tamo eSport vrlo zastupljen u javnom životu. Otprilike kao što je kod nas normalno da imate upaljače sa likovima naših zlatnih vaterpolista, tako je kod njih normalno da imate robu iz video igre praktično u svakoj prodavnici. Takođe treba imati u vidu i da će sve to polako (pre svega zavisno od standarda življenja i finansija) dolaziti i kod nas. Meni je samo bilo jako interesantno da to doživim iz prve ruke. Mogu samo da zamislim koliko bih se tek iznenadio u Južnoj Koreji ako bih otišao na Starcraft turnir.