U svom kratkom postojanju, istorija eSporta je imala svoje uspone i padove. Imaće ih i u budućnosti. Svi ti usponi i padovi, kao i u običnom sportu imaju jak uticaj na organizacije, sponzore i sve koji su na neki način deo gejming zajednice. StarCraft kao trenutno aktuelna igra, ima možda najstariju eSports scenu na svetu, ali ne i najstabilniju. Svaki uspon, pozitivan momenat je zajednički korak napred za StarCraft, ali zato je svaki pad i svaki negativan momenat je jak udarac za StarCraft eSport scenu.
2010. godine je tada snažnu scenu u Južnoj Koreji po prvi put potresao skandal – nekoliko timova je bilo umešano u nameštanje mečeva u Brood War pro takmičenju. U tim timovima su bili neki od tadašnjih najboljih igrača. Za to vreme, dok je eSports bio u sporom usponu u svetu, ali već ostvaren šoubiznis u Koreji, to je bio veliki šok za zadašnju StarCraft zajednicu. Kao zvaničan sport u Koreji, StarCraft je podlegao i zakonima a svi umešani u takve radnje su bili pod lupom države. Čitav skandal se našao na glavnim stranama novina i u televizijskim medijima, a stigao je i do zapadnih medija poput BBC. Korejsta eSport asocijacija (KeSPA) je grubo reagovala na to, i momentalno je dala doživotnu zabranu svim učesnicima na bavljenje bilo kakvim poslovima vezanima za eSport u Koreji. Tako oštra odluka Kespe je definitivno dala do znanja igračima kakve će ih posledice snaći ukoliko se usude da urade nešto slično.
Punih pet godina je sve bilo idilično, skandal je bio skoro zaboravljen, a neko je pomislio da može da izvede nešto slično. Izbio je skandal sa nameštanjem mečeva na StarCraft 2 sceni, a među umešanima su bili poznati igrači YoDa i BBoongBBoong. Snašla ih je ista sudbina kao i njihove prethodnike, Kespa im je dala doživotnu zabranu a pretile su im i zakonske kazne. Zajednica je bila šokirana i bezna na njih, pogotov kad se uzme u obzir da je to bio veoma osetljiv period za StarCraft 2 pro scenu. Svi su se prevarili misleći da se takav incident neće ponoviti.
Manje od godinu dana je trebalo da se incident ponovi! U januaru 2016. se desio novi skandal, ali u javnost nisu iznete zvanične tvrdnje jer je istraga još uvek bila u toku. Pomenuta osoba “Mr.Lee” je imala 19 godina, po navodima južnokorejske policije. Svi su pretpostavili da se radi o Life-u. Prošlo je tri meseca do zvanične potvrde, a čitava zajednica se nadala da će se ovo završiti što je bolje moguće. U aprilu je izašao zvanični izveštaj, optužujući igrače Life i Bbyong. Pored njih je optuženo još osam osoba među kojima su i brokeri i finansijeri čitavog skandala.
Mečevi koje je Life trebao da izgubi su bili protiv Terminatora i Dreama na KeSPA kupu. Za oba meča Life je trebao dobiti 35 miliona južnokorejskih vona, tj oko 30 000 američkih dolara. Taj meč protiv Dreama sam gledao u live prenosu, i bio mi je jako čudan, već u prvom delu tog gejma je Life izgubio 3 radnika od reapera što je vrlo neobično za pro igrača njegovog kalibra, a na kraju tog meča je poslao Zerglinge na Hellbate samo “Attack-Move” komandom, što nije njemu svojstveno. Sve je bilo logično kada se meč sagleda posle saznanja o pravim motivima ovog igrača.
Istorijski meč između Life i Dream koji su bili najveći rivali tadašnje scene
Čitav skandal je ostao upamćen kao najveći šok u 2016. godini u eSportu globalno. Poznati mediji su brzo preneli ovu vest a sve ostale zajednice su ostale sa pitanjem da li bi i njihovi miljenici napravili ovu istu grešku. Nakon toga je čitava 2016. krenula nizvodno za StarCraft zajednicu u Južnoj Koreji, nekoliko takmičenja je otkazano i došlo je do raspada većine timova jer nisu imali podršku svojih matičnih organizacija. Ovu skandali su verovatno uticali na to, mada je tome doprineo i Blizzard sa WCS pravilima te godine, iako su sve ovo pretpostavke.
Nesumnjivo je da je Life najbolji Zerg igrač u StarCraft 2, igrač koji je postavljao meta strategije za sve Zerg igrače i njegov nestanak sa pro scene je očigledan, trenutno ne postoji nijedan Zerg igrač koji je talentovao kao što je Life bio. Njegova tradicionalna kontrola Zerglinga i mikromenadžment uopšte, ujedno sa makromenadžmentom je bila neizvodljiva za svakog drugog Zerg igrača. Do danas nikome nije jasno zašto je odlučio da namesti te mečeve, jer on sam po sebi nije bio igrač sa lošim mentalitetom i ponašanjem, a kao šampion Blizzcona tj. najvažnijeg takmičenja u StarCraft 2 sa već 17 godina imao je sigurnu budućnost u eSportu. Njegov primer je nešto što eSport scena treba da zapamti, i nešto što svi mladi gejmeri koji imaju budućnost ispred sebe ne treba da izgube iz vida. Nemojte prokockati svoju budućnost.
Lee “Life” Seung Hyun posle osvajanja Blizzcona
Aleksandar “RUR-Bastinian” Jošić