Piše: Aleksandar “Bastinian” Jošić
Sumnjam da postoji neko u svetu video igara a da nije čuo za trenutno najveću esports stratešku igru u realnom vremenu, jednu među retkim igrama tog žanra u današnje vreme.
Govorim naravno o StarCraft II, nastavku čuvenog StarCraft: Brood War, igri koja postavlja standarde za trenutne malobrojne RTS igre, i koja se, za čudo, i dalje drži na vrhu u svetu elektronskog sporta po popularnosti među žestokom konkurencijom najpopularnijih esport-ova današnjice, poput League of Legends, Dota 2, Heartstone itd.
Svi mi koji smo igrali stare RTS igre znamo koliko su one bile kompleksne po pitanju “skilla” i samih mehanika video igre. Sa mnogobrojnim kontrolama, velikim vojskama i pretežno razgradnjom i razvijanjem određenih tehnologija, ovakve igre su bile izazov za posvećene (čitaj: hardcore) igrače, ali za uobičajene igrače, ovakve igre su bile odbojne baš zbog svoje kompleksnosti. To je eventualno dovelo do smanjenja popularnosti ovog žanra, a i usponu drugih žanrova, poput MOBA, žanra koji je pre 10 godina bio ekskluzivan uglavnom Warcraft 3 i onda popularnoj mapi Dota 6.xx, koja je dovela do uspona ovog žanra poslednjih godina, ali takođe je i jedan od žanrova koji je drastično smanjio popularnost RTS igara. Mnogi Warcraft 3 entuzijasti smatraju da je MOBA žanr indireknto uticao na nestajanje esports scene ove igre u svetu, a tome je i doprineo izlazak Starcraft II igre takođe.
Starcraft 2 je na početku uživao veliku popularnost, no stvari su krenule polako nizbrdo i popularnost ove igre su zamenile druge igre. Ko je krivac tome? Malo i Blizzard, jer su imali malo tvrdoglaviji pristup zajednici ove igre i samoj igri uopšte, a to je ono što polako ispravljaju sa Legacy of the Void, ali i stari teret RTS igara, a to je da su ove igre teške za igranje. Iako Starcraft 2 ima mnogo napredniji interfejs i sistem od mnogih RTS igara koje sam lično igrao, a pod time mislim na mogućnost menjanja prečica na tastaturi za razne komande (kontrolne grupe, pozicije kamere, prečice za komandnu karticu sa sposobnostima itd.), odlično uređen sistem putanji (“Pathing”) na mapama, (što znači da jedinice ne mogu da zalutaju ili da se zaglave), mogućnost stavljanja u kontrolnu grupu svih jedinica, građevina itd. igrači opet imaju stare predrasude o RTS igrama, a tako i o Starcraft-u, što loše utiče na publicitet igre.
Ali Starcraft II, iako je teška igra sa savladavanje, laka je za učenje! Važno je zapamtiti da nije bitno koji ste rank ili liga, bitno je da znate kako da igrate i kako da napredujete! Starcraft II može biti veoma zabavan za učenje i vežbanje, a iz ličnog iskustva sam primetio svoj napredak u mnogim životnim sferama. Dakle ako vas zanima kako da igrate Starcraft II, ovo je pravi tekst za vas!
“Starter Edition” – skromni početak
Mislim da ovu činjenicu ne zna puno ljudi, a ni sam nisam znao dok na jednoj našoj Starcraft 2 fejsbuk stranici nisam pročitao, “Started Edition” verzija igre je potpuno besplatna i ne postoji nikakvo vremensko ograničenje kao u drugim Blizzard-ovim igrama. Ideja iza Starter Edition je bila da prikupi igrače koji su bili ljubitelji raznih Warcraft 3 mapa pravljenih od strane drugih igrača koje nisu bile tipične RTS mape, već i “Role-Playing”, “Tower Defense”, “Mini Games” itd. Takođe poznatije kao “Custom” mape, ove mape su bile možda i glavni razlog popularnosti Warcraft 3, jer su bile uglavnom mnogo jednostavnije i zabavnije određenoj igračkoj grupi.
Blizzard je po tom pitanju odlučio da napravi sekciju “Arcade”, koja služi baš ovim Custom mapama i igračima koji su ljubitelji istih. Činjenica je takođe da je alatka za pravljenje Starcraft 2 mapa mnogo naprednija od svoje stare verzije iz Warcraft 3, tako da su i mape mnogo naprednije sa više funkcija, što su neki mapmejkeri iskoristili da naprave kompletno nove modove i čak čitave nove igre, koje su poprilično zabavne!
Pored ovoga, u Starter verziji postoji mogućnost da se isproba prvih 5 misija iz Wings of Liberty kampanje, i takođe u multiplejeru mogućnost igranja običnih RTS mapa onlajn protiv drugih igrača i AI. To je za mene bila uvertira u takmičarski deo igre i razlog zašto sam odlučio da kupim igru i da kročim na “ladder”.
Starcraft II kampanja – Nipošto ne propustiti!
Ako ste ljubitelj dobrog singlplejera i dobre priče, onda je Starcraft 2 za vas! Preporučljivo je preći i stare delove Starcraft i Brood War, ali ova kampanja se ne propušta! Brilijantna priča Starcraft-a vas vodi u Koprulu Sektor gde se tri rase bore za dominaciju. Igrač počinje kampanju kao Terran, u ulozi Džima Rejnora, odbeglog maršala Dominion-a koji predvodi malu pobunjeničku grupu Raynor’s Raiders koja se bori protiv tiranije imperatora Dominion-a Arkturusa Mengska. Nakon toga, sledeća kampanja je sa Zergovima i Sarom Kerigan, nekada pripadnik “Ghost” jedinice Dominion-a, sada Kraljica Sečiva, vođa Zergova spremna da ujedini sve Zergove pod svoju komandu da bi se osvetila Akrturusu Mengsku zbog toga što ju je ostavio na milost ili nemilost Zergovima. I na kraju poslednja od 3 glavne kampanje je sa Protosima. Igrač je u ulozi Artanisa, hierarha “Daelaam” frakcije, koji ima za cilj da ujedini sve frakcije protosa i povrati matičnu planetu, Aiur, koju su zauzeli Zergovi. Kampanja je ukrašena vrlo kvalitetnim scenama između misija koje su zapravo kratki filmovi dešavanja urađeni u CGI-ju. Takođe, Blizzard izbacuje i DLC-ove, odnosno male kampanje koji nastavljaju priču u igri, a trenutno je samo jedna takva kampanja u igri, a to je Nova Covert Ops, koja igrača stavlja u ulogu Nove, koja je takođe “Ghost”, kao što je Kerigan bila, a kampanja počinje tako što Nova pokušava da pobegne iz nepoznate laboratorije u kojoj je zarobljena, a pošto se ne seća kako je tu dospela, ona tokom kampanje polako otkriva šta se zapravo dešava.
Činjenica je da je kampanja najbolji početak za učenje igre, jer kampanja sadrži tutorijale u igri koji pokazuju kako je igrati, i koji su najbolji za apsolutni početak, i za igrače koji se možda nisu susretali sa RTS igrama, dok već iskusne RTS igrače upoznaje sa mehanikama StarCrafta i samim jedinicama.
Starcraft II multiplejer, prelazak na “sledeći nivo!”
Najpopularnija odlika Starcraft II je sigurno ladder! Starcraft II ladder sadrži matchmaking sistem, ranking sistem, a takođe i za igrače koji ne žele da učestvuju u ranked modu tu je Unranked mod. Matchmaking sistem omogućava igračima da igraju 1v1, 2v2, 3v3, 4v4, pritom da Unranked mod pruža i mogućnost Free for all opcije. Svi ovi modovi imaju određeni set mapa za jednu sezonu i te mape se menjaju svake nove sezone.
Ranking sistem u Starcraft-u je sličan sistemu u LoL-u, tj. igrači su podeljeni u lige, “tier”-ove i divizije. Lige su (od najniže ka najvišoj): Bronze, Silver, Gold, Diamond, Master i liga ekskluzivna za 200 najboljih igrača na serveru zvana “Grandmaster”. Sve ove lige su podeljene u 3 tier-a, s tim da je treći tier najniži, a prvi tier najviši. Divizije nemaju konkretan uticaj poput liga i tier-ova, već samo služe za lakše raspoređivanje igrača po ligama, jer u svakoj diviziji u svim ligama i tier-ovima (izuzev Grandmaster lige) mora biti 100 igrača. Od skoro je ubačena i MMR odlika, i prozor koji nakon odigrane ranked partije pokazuje konkretan progres igrača u ligi i tier-u.
Takođe postoji i odlika automatizovanih turnira, koji se igraju na svaka 3 sata i u kojima se generišu nasumično igrači koji su prijavljeni i imaju približan MMR. Zavisno od MMR-a je i generisana vrsta turnira a vrste su zasnovane na ranked ligama, tako da igrači iz određene lige sa visokim MMR-om mogu igrati na turniru više lige i obrnuto. Format tog turnira je obično za 8 igrača (mada su u Beta verziji Legacy of the Void-a bili i turniri koji su počinjali u grupnoj fazi, mada je to izgleda izmenjeno), pa igrači odatle napreduju do finala i ako pobede osvajaju virtuelni pehar. Ovi turniri takođe utiču i na ranked mod, tako da igrači dobijaju poene za pobede i obrnuto. Za sada postoji samo 1v1 verzija automatizovanih turnira mada Blizzard je najavio da planira dodatne odlike za ovaj mod.
StarCraft 2 kao takmičarska igra je veoma zahtevna i izazovna za učenje i usavršavanje, ali kako budete napredovali tako ćete otkrivati jednu od najlepših multiplejer igara koje trenutno postoje.
Co-op mod, dodatni sadržaj za single player igrače
Ja lično nisam veliki ljubitelj co-op moda, ali ovaj mod je odličan! Dva igrača mogu da izaberu jednog od komandira, odnosno likova iz kampanje, za sebe, i da igraju jednu od nekoliko misija iz kampanje koje su prerađene za ovaj mod. Svaki komandant ima odredjenu vojsku i tehnologiju koja je za njega jedinstvena, i pomoću tih resursa treba da obave dati zahtev za misiju da bi pobedili. Igrači mogu da level-uju komandire i time da otključavaju jače jedinice i bonuse. Misije se mogu igrati na svim nivoima kao i u kampanji, s tim da veći nivoi daju više XP-a. Ovaj mod je se pokazao uspešnim i postao je veoma popularan među igračima, tako da Blizzard često dodaje novi sadržaj, bilo da su to komandiri ili misije. tu su i specijalni “mutatori” koji svake nedelje dadaju specijalne nivoe težine i izazova za svaku od misija. Co-op je takođe dostupan već sa besplatnom Starter edicijom StarCraft 2.
Nadamo se da smo uspeli bar malo da vas zainteresujemo da probate ovu sjajnu igru i da joj makar date priliku, jer je u pitanju igra koja će vam dati jako puno uživanja jednom kada je naučite.