Quake, Doom, StarCraft, Unreal Tournament… Ako ste gejmer, bilo da imate 15 ili 55 godina, ova vam imena na prvu loptu bude jasnu asocijaciju na neke od takmičarski najvećih igara u istoriji.
Upravo danas ćemo govoriti o kasnim 90-im, koje predstavljaju period razvoja prve ozbiljne i profesionalne esport scene.
Ukoliko ste propustili prethodne dve epizode, možete ih pogledati u obliku video priloga na Klan RUR Youtube kanalu, ili ih pročitati na našem portalu.
Quake je jedan od pionira takmičarskih šuterskih igara, koji je privukao gejmere svojim eksplozivnim i brzim gejmplejom, koji je zahtevao veliku veštinu i time prirodno razvio takmičarsku sredinu. Igra koja je značajno doprinela razvoju profesionalne esports scene i interesovanja za istu. Veliku ulogu u tome je imao čuveni festival QuakeCon, koji je ove godine proslavio dvadesetogodišnjicu postojanja.
Taj prvi QuakeCon, organizovan 1996. godine, održan je u Best Western hotelu, svega kilometar ili dva od prostorija id Software, kompanije koja stoji iza igara Quake i Doom. Okupio je oko stotinak fanova koji su samostalno napravili LAN zabavu i turnire u Quake i Doom. Vrhunac večeri je bio kada je ceo id Softwere tim napravio nenajavljenu posetu i tako obradovao brojne fanove koji su mogli da popričaju sa tvorcima njihovih omiljenih igara.
Svaki sledeći QuakeCon bio je veći, ozbiljniji i posećeniji. Već 1999. godine i sam id Softwere ulazi u organizaciju događaja za tu godinu, što celom festivalu daje zvanični ton. Nagrade na festivalu vrtoglavo rastu, pa su najbolji igrači za osvojene titule na QuakeConu zarađivali po 30 000 dolara već početkom ovog veka.
Quake je rodio neke od prvih eSports zvezda i legendi, kao što su Den “RiX” Hamans, Džonatan “Fatal1ty” Vendel i Džon “ZeRo4” Hil. Čuveni Fatal1ty je važio za najplaćenijeg esports igrača svih vremena, sve dok ga sa trona 2013. godine nije skinuo StarCraft igrač Jaedong. Danas pozicije najplaćenijih dominantno zauzimaju Dota 2 igrači, usled ogromnih zarada sa The Internationala.
AMD Professional Gamers League (PGL) je jedna od prvih ikada u istoriji organizovanih esports liga koja je imala profesionalni karakter, a osnovana je 1997. godine. Ligu su pored AMD-a, sponzorisali i Microsoft, Nvidia i Levi Strauss & Co, pa je prikupljeno preko 1,2 miliona sredstava za održavanje i funkcionisanje lige. Njihovi turniri obično su imali dve kategorije – akcija i strategija.
Prvi profesionalni turnir koji su oni održali bio je za StarCraft, septembra 1997. godine. Strategije koje su takođe bile deo ove lige su i čuvene Command & Conquer: Red Alert i Total Annihilation. Njihov prvi Quake turnir je prikupio skoro 1400 zainteresovanih igrača u onlajn fazi.
Njihova prva LAN završnica je odigrana u Sijetlu, kada su se igrači takmičili u Quake i Red Alert. Dejvid “DeepBlue” Magro je osvojio Red Alert turnir, dok je Denis “Thresh” Fong, još jedna od legendarnih zvezda rane eSports scene, osvojio Quake turnir. Obojica su zaradila po 10 000 dolara i AMD računare.
Pomenutog Quake pobednika, Thresha, Ginisova Knjiga Rekorda je zvanično priznala kao prvog profesionalnog esportistu u istoriji. Ove godine ga je ESL uvrstio u ESL Hall of Fame, kao tek drugog igrača koji je dospeo tu. On je godišnje zarađivo 100 000 dolara samo od turnirskih nagrada.
Još uvek se prepričava njegova čuvena pobeda na Red Annihilation turniru 1997. godine, na kome je učestvovalo preko 2000 onlajn takmičara, od kojih je 16 najboljih ušlo u top 16 LAN završnicu. Tada je Thresh u finalu ubedljvo pobedio Tom “Entropy” Kimzija rezultatom 14-1 na Quake mapi “Castle of the Damned”, zašta je kao nagradu dobio Ferrari 328 GTS cabriolet.
Te 1997. godine osnovana je i Cyberathlete Professional League, koja je uz Professional Gamers League najstarija profesionalna esport organizacija. Održavala je turnire u sve 3 Quake igre, Unreal Tournament, Counter-Strike, a u kasnijim godinama i u Dota, LoL, StarCraft 2, Wc3… Iako je imala uspona i padova, zvanično je prestala da postoji i radi tek 2013. godine.
Već 2000. godine se osniva i Electronic Sports League(ESL) koji je i danas veoma aktivan i uspešan, te predstavlja jednu od najvećih i najstarijih esports organizacija i produkcija.
Ovde ćemo stati sa ovom epizodom, a u narednom izdanju ćemo pričati o StarCraft: Brood War fenomenu u Koreji, rađanju Counter-Strike scene, stvaranju prvih profesionalnih timova i svemu ostalom što su prve godine 21. veka donele u esport svet.
Autor: Nikola Savić