U prvoj epizodi istorije eSporta smo se zaustavili na pragu 90-ih, decenije koja predstavlja prekretnicu u istoriji eSporta i video igara uopšte. Ukoliko ste propustili prvu epizodu, možete je pogledati na Klan RUR Youtube kanalu, ili, ukoliko preferirate pisanu reč, možete je pročitati na našem portalu.
Ako uzmemo da period 60-ih, 70-ih i 80-ih predstavlja rađanje i „detinjstvo“ eSporta, onda su 90-te njegov pubertet, a kao i u svakom pubertetu, to je period naglog razvoja, odrastanja i punog formiranja.
Ključna stvar koja se dogodila u ovom periodu jeste razvoj bržeg i stabilnijeg interneta, koji je sa sobom doneo i pojavu onlajn igara. Tu počasno mesto zauzima Netrek, koji je izašao 1988. godine i koji predstavlja prvu onlajn multiplejer igru, a treću internet igru ikada. Igra je kombinacija arkadnog svemirskog šutera (poput igre Spacewar!, o kojoj smo pričali prošlog puta), ali i sa elementima poteznih strategija. Igrači su na raspolaganju imali različite tipove brodova sa kojima uništavaju protivničke svemirske brodove i planete. Igra se mogla igrati sa do 16 igrača, raspoređenih u 2 do 4 tima, i danas je široko prihvaćeno da je Netrek prvi predstavnik onoga što danas znamo kao MOBA žanr, kome pripadaju Dota 2, League of Legends i Heroes of the Storm.
Već 1990. godine Nintendo organizuje Nintendo World Championships, seriju turnira održanu u 29 gradova širom Severne Amerike. Takmičari su bili podeljeni u 3 kategorije: mlađi od 11 godina, od 12 do 18 godina i stariji od 18 godina.
Najbolji u svakoj kategoriji su se u finalu borili za titulu Šampiona Grada; gubitnik je dobijao Nintendo Power Pad i Game Boy, a pobednik svakog od 29 događaja je osvojio 500$ i put za dvoje na završni događaj – Finale svetskog Nintendo prvenstva održano u čuvenom Universal Studios u Holivudu, decembra 1990. godine. Takmičili su se u kultnim igrama Super Mario Bros, Rad Racer i Tetris.
Na tom finalnom događaju, šampioni u svakoj od 3 kategorija su dobili po 10 000 dolara (što je u današnjoj vrednosti oko 19 000 dolara), zatim automobil Suzuki Geo Metro kabriolet, luksuzni televizor od 40 inča i zlatni Mario trofej. Ti šampioni su bili Džef Hansen do 11 godina, Tor Okrland od 12 do 17 godina i Robert Vajtman u kategoriji odraslih.
Za ovo takmičenje je korišćen specijalni Nintendo World Championships kertridž, koji postoji u svega 90 primeraka i za ljubitelje konzola ima ogromnu kolekcionarsku vrednost. Po kopija kertridža je data svakom od učesnika finalnog događaja.
Nintendno je događaj ponovio 3 godine kasnije, pod imenom Nintendo PowerFest ’94. Ovoga puta su se igrale igre Super Mario Bros: The Lost Levels, Super Mario Kart i Ken Griffey, Jr. Presents Major League Baseball. Igrači su imali na raspolaganju 6 minuta da obave određene zadatke u igri što brže i efikasnije mogu, nakon čega su njihovi rezultati unošeni u tabelu najboljih skorova.
Na završnom događaju u San Dijegu su najbolji igrači podeljeni u 4 tima koja su se takmičila najpre međusobno, a onda u okviru najboljeg tima su dva najbolja igrača igrala finale u igri Donkey Kong Country, gde je pobedu i titulu Nintendo prvaka sveta za 1994. odneo Majk Larosi.
Kertridž sa ovog prvenstva je još ređi, napravljena su svega 33 primerka, od kojih danas postoje samo dva, dok su ostali uništeni. Jedan od njih je na aukciji ponuđen za 330 000 američkih dolara.
Devedesete bile su i vreme većeg dolaska video igara na male ekrane kućnih TV aparata. Popularni britanski šou GamesMaster se prikazivao od 1992. do 1998. godine i bio je veoma kompetitivnog karaktera, pa je i zvaničnio bio deo sportske redakcije Kanala 4, koja je radila i emisije kao što su poznata Football Italia. Glavni urednik emisije je ideju dobio gledaući svaki dan svog sina u uzbuđenjima koja mu je donosilo igranje video igara, i u tome je video potencijal da se to uzbuđenje prenese i na publiku, nešto što je danas svakodnevnica esporta, veza koja se stvara između igrača i njihovih fanova, koji zajedno dele uspehe i razočarenja.
Pored GamesMaster, izuzetno popularne gejming emisije ranih 90-ih su bile i Bad Influence! , kao i australijska A*masing na nacionalnoj televiziji, gde su u svakoj sezoni dolazile nove ekipe da se međusobno bore u popularnim Nintendo naslovima.
Dalji razvoj interneta krajem 90-ih će omogućiti i razvoj kvalitetnih servera i onlajn platofrmi na čijim osnovama će se stvoriti prvi pravi eSports naslovi i ozbiljne svetske scene. Tu naravno pričamo o legendama kao što su Quake, WarCraft, Counter Strike i čuveni StarCraft: Brood War, koji je zaslužan za eSports kakav danas poznajemo. O svemu tome ćemo pričati u narednoj epizodi.
Autor: Nikola Savić