Ponovo smo bili gosti Nvidije na prezentaciji za novinare koju organizovali u Beogradu. Za razliku od prošlog događaja koji se održao pre nešto više od pola godine, ovoga puta je prezentacija onoga što nas čeka iz ove kompanije u narednom periodu bila primetno kraća, i usmerena isključivo na gaming.
Danas kada kažemo gaming i Nvidia, podrazumeva se da pre svega mislimo na PC gaming, a onda i na mobilne i cloud platforme. Nvidijini čipovi ove konzolne generacije nisu završili ni u jednoj od tri glavne konzole (PS4, Xbox One, Wii U), pa nije ni čudo što kompanija sada koristi svaku priliku da nas ubedi kao je ceo konzolni biznis model postao neinteresantan i suviše statičan. Šta god o ovome mislili, sa određenom dozom rezerve bi vam svakako savetovali da prihvatite ovaj ugao gledanja, imajući recimo u vidu da od AMD-a, čiji se čipovi nalaze u sve tri konzole, i nismo čuli slične analize i predviđanja za budućnost. Nego, da se vratimo sada na temu, Nvidia svaku svoju prezentaciju danas započinje izlaganjem o njihovoj „pasiji prema PC gmaingu“. Koliko je trenutno na svetu gaming osposobljenih PC mašina (preko 330 miliona) kao i onih sa Nvidia karticama u njima (oko 200 miliona), ali i pričom o tome kako je PC gaming evoluirao u nešto više od samog igranja igara. Danas je gaming izrastao u ozbiljan spectator sport, sa milionima ljudi koji prate velike gaming događaje kao i streamere na Twitchu. Prema podacima iz jula ove godine, Twitch mesečno ima preko 55 miliona gledalaca.
Kao glavne prednosti PC gaminga, Nvidia ističe otvorenost platforme, dinamičnost kao i mogućnost čestih upgrade-a. Svoj ekosistem Nvidia, kao i uvek, uglavnom pozicionira oko GeForce platforme. Ono što su ovoga puta hteli da istaknu je to da iako većina nas kada kaže GeForce pre svega pomisli na hardware, oni velike napore ulažu i u softverski deo, oko Gameworks platforme. Vizuelni kvalitet je uvek za kompaniju bio na prvom mestu i ovde dolazimo i do prve interesantne stvari koju smo imali priliku da vidimo – Dynamic Super Resolution tehnologiju. Ukratko, radi se o tehnologiji koja omogućuje render igre u višoj, znatno detaljnijoj rezoluciji, a zatim se prikaz inteligentno vraća u native rezoluciju vašeg monitora, davajući vam kako kažu „4K kvalitet grafike na bilo kom displeju“. Dynamic Super Resolution je inače automatski uključen u GeForce Experience a ako vas zanima više detalja o ovoj tehnologiji, pogledajte video klip ispod.
Bilo je reči i o VXGI tehnologiji, odnosno Voxel Global Illumination. Radi se tehnologiji koja unapređuje osvetljenje, shading i refleksije u naprednim igrama i game endžinima. VXGI je već implementiran u Unreal Engine 4 a ako vas zanimaju tehnički detalji, ponovo predlažemo da pogledate zvanični video klip koji je pripremila Nvidia.
Kada je u pitanju Gameworks platforma, za koju vole da kažu da pomera granice PC i Android gaminga, Nvidia svoji strategiju zasniva u tri pravca, istraživanje, što veću bazu igara i alate za developere. I ovde nisu hteli previše da nas zamaraju objašnjavanjem, već nam je pokazan trejler za FarCry 4, u kome se na najbolji način vidi na koji način Nvidia i u ovom slučaju Ubisoft, rade na inkorporiranju Gameworks tehnologije kako bi PC verzija igre vizuelno odskakala od konzolne.
Bilo je naravno reči i o mobilnom gamingu, odnosno u slučaju Nvidije – Android platformi. Glavna novost ove godine je Tegra K1, kako kažu, najsavremeniji mobilni SoC. Tegra K1 je bazirana na istoj Nvidia Kepler arhitekturi koja se nalazi u savremenim desktop računarima, pa je samim tim i 100% kompatibilna sa PC arhitekturom. Kao zaista veliko tehničko dostignuće treba istaći to da danas mobilni Tegra K1 čip koji koristi 2 vate, postiže rezultate merljive sa desktop GPU-ovima koji koriste 250 vati.
Naravno, imali smo prilike da na delu vidimo i Nvidijinu novu uzdanicu za Android gaming, Shield Tablet. Kompanija je odustala od handhled konzolnog pristupa koji je imao prvi Shield i sada je tu tablet uređaj, nalik drugim Android tabletima. Glavna razlika je to što je Shield Tablet kompletno usmeren na gaming a ujedno je i glavni showcase za Tegra K1 platformu. Uređaj je vrlo kvalitetno izrađen, poseduje displej od 8 inča rezolucije 1920 x 1200 kao i prednje zvučnike. Podržava Nvidia kontroler koji smo takođe imali priliku da isprobamo i za koji moramo da kažemo da nas nije previše impresionirao, naročito u poređenju sa PS4 i Xbox One kontrolerima. Tablet ima gotovo stock verziju Androida (što je za svaku pohvalu), a vrlo uskoro bi trebalo očekivati i update na Android 5.0 Lollipop. Mi smo imali prilike da na Shield Tabletu odigramo Half Life 2. Igra vizuelno izgleda zaista fenomenalno, potpuno na nivou desktop PC verzije. Ono što nam se nije dopalo je prilično velik input lag kada smo igru igrali uz pomoć kontrolera, kao ni činjenica da baterija na tabletu teško da vam može obezbediti jednu pristojnu sesiju kakvu bi zahtevala igra kao što je Half Life. Sa druge strane, velike su šanse da ako već igrate sa kontrolerom ste tablet pozicionirali negde gde će vam biti dostupno i napajanje, što se opet kosi i sa idejom mobilnog gaming uređaja, ali čini nam se da Shield Tablet generalno još uvek traži svoje mesto u već sada širokom spektru dostupnih gaming uređaja.