Imali smo priliku da prisustvujemo press događaju koji je upriličila kompanija Nvidia u Beogradu, a koji je kao centralnu temu imao nove tehnologije koje razvija ovaj hardverski gigant i koje se prevashodno odnose na gaming. Bilo je naravno reči i o drugim stvarima kojima se Nvidia bavi u poslednje vreme (čini nam se da kompanija posebnu pažnju posvećuje budućoj implementaciji “pametnih” mogućnosti u automobile) mada kako su nam i sami ljudi iz Nvidije rekli, njihov fokus je na svim uređajima koji u sebi sadrže bilo koju vrstu displeja. Većina stvari o kojima smo imali prilike da slušamo će vam verovatno biti poznate ukoliko ste ispratili ovogodišnju Nvidia CES prezentaciju, a u slučaju da niste, evo prilike da o njima sada saznate.
Na samom početku je bilo reči o generalnim planovima kompanije za budućnost i sledećoj generaciji Nvidia GPU-a koja će nositi ime Pascal. Radi se o grafičkom čipu koji će doći nakon ovogodišnjeg Maxwell GPU-a i koji će biti manjih dimenzija (svega jedna trećina veličine PCIe kartica), brži (naravno) kao i energetski efikasniji. Kako se radi o GPU-u koji nas očekuje tek u 2016-oj, ovoga puta se na njemu nisu previse zadržavali.
Nakon toga su na red došle malo konkretnije teme koje će verovatno više zanimati gaming publiku. Nvidia je svoju taktiku nastupa na tržištu predstavila kroz tri ključe stavke: GTX platforme, GeForce Experience i GSync tehnologiju. Kompanija sve nade polaže u PC gaming, u kome vidi trenutno najveći potencijal na celom gaming tržištu. Čuli smo podatke o tome kako je Call of Duty veća blokbaster franšiza od bilo koje iz holivuda (nešto što se zaista toliko često spominje da je postalo dosadno). Zatim interesantan podatak da je 2013 League of Legends Championship gledalo 32 milina ljudi u poređenju sa finalnom serijom američke bejzbol lige koju je pratilo 19 miliona ljudi (ovde ćemo im malo zameriti na tome što se nisu potrudili da lokalizuju ovaj sadržaj, pošto smo malo ostali zatečeni, da li sad to slabo ide bejzbol ligi ili je popularnost LOL-a, pre svega u Aziji, toliko impresivan podatak). Tu je bio i podatak da gaming revenues dvostruko nadmašuju cifru koju beleži filmska industrija i jedna zaista interesantna činjenica da se na „virtuelna dobra“ utroši 15 milijardi dolara godišnje! Nvidia voli da istakne ove podatke o generalnom uspehu gaminga poslednjih godina, sa njima se pohvali i celu industriju (a i sebe) potapše po ramenu. Međutim nekako nam se činilo da su za kompaniju konzole neka vrsta zabranjene teme (mada nam je jasno i zašto, imajući u vidu da grafičke čipove za sve tri next-gen konzole pravi AMD). Nvidia veruje isključivo u budućnost PC gaminga koji promoviše kao jedinu platformu koja je trenutno u razvoju, dok nam recimo neće istaći koliki deo te čuvene Call of Duty zarade dolazi od prodatih PC kopija a koliki od konzola. Bilo kako bilo, fokus Nvidije na PC kao platformu je potpun, pa čak i gledano iz ugla mobilnih platformi, koje sa svojim Tegra K1 čipom na neki način već sada poistovećuju sa razvojem igara za PC. Dobili smo podatak da su na nedavno održanom GDC-u, developeri zadovoljno isticali da je portovanje PC igara na Tegra K1 posao koji se meri nedeljama a ne mesecima. Ostaje nam da vidimo hoće li se ova vizija kompanije, kako su nam oni rekli – o razvoju igara za ultimativnu platformu pa zatim postepenom skaliraju na sve slabije i slabije, tako lako i potvrditi u praksi.
Sledeća interesantna tema je bila GeForce Experience. Verovatno već znate da se radi o inicijativi koju je pokrenula Nvidia i koja se pre svega odnosi na update-e drajvera, optimizaciju grafičkih opcija za vaš hardver, mogućnosti „hvatanja“ video sadržaja iz igre, kao i recimo opciju game streming-a sa PC-a na Shield handheld (o kome ćemo nešto kasnije). Ljudi iz Nvidije su bili ljubazni da nam sve ovo demonstriraju na primeru Titanfall-a, koji su i pre toga više puta sa ponosom spomenuli, imajući u vidu odličan odziv ovog naslova kod publike i kritike, ali i njihovu dobru saradnju sa Respawn Entertainment-om. Video capture mogućnost nam se zaista svidela. Više nego jednostavno ste u mogućnosti da snimite sve što se dešava na ekranu (uključujući i loading ekrane) i zatim na hard disku pronađete .wmv fajl u 1080p rezoluciji. Optimizacija grafičkih podešavanja je jedan klik, i to je isto sjajno, mada i ne nešto što će zanimati entuzijaste. Zanimljiva stvar koju smo po prvi put videli su i Nvidia brendirana kućišta za PC, za koja nam je rečeno da ih možemo očekivati kao komercijalni proizvod i na našem tržištu.
Jedna od interesantnijih i efektnijih demonstracija se odnosila na GSync tehlogiju. Nvidia je zaista uspela da reši više-decenijski problem screen tearing-a, uz pomoć sinhronizacije refresh rate-a displeja i GPU-a. Sve o ovoj tehnologiji smo već imali prilike da čujemo i vidimo pre nekoliko meseci ali smo sve jedno ponovo bili impresionirani. Jedina stvar koju nisu mogli da nam protvrde je to ko sve sa njima učestvuje u ovom projektu, pošto smo saznali da sa nekim od značajnih proizvođača poput Dell-a i Samsung-a još uvek nisu počeli saradnju.
Za kraj ćemo spomenuti i Shield, uređaj koji se provlačio kroz većinu tema koje je Nvidia pokrila u svojoj prezentaciji. Imali smo priliku i uživo da testiramo Shield i prvi utisak je da se zaista radi o prevelikom uređaju, koju ne bismo mogli da poredimo sa bilo kojim drugim trenutno aktuelnim uređajem za igranje on the go. Međutim, ako vam se izgled ne dopada, činjenica je da je uređaj izuzetno kvalitetno izrađen. 720p displey deluje zaista odlično. Svi dugmići su vrlo kvalitetni i ceo Shield kada se zatvori deluje zaista stabilno i neuništivo (i odlično nazvano). Problem sa nedostatkom igara specijalno razvijanih za ovu platformu međutim i dalje stoji kao nešto preko čega nam se čini da Nvidia neće lako preći. Imali smo priliku da probamo Android igre na kojima smo mapirali sve touch komande na Shield-ove dugmiće i ovo je zaista delovalo kao nešto što se kosilo sa suštinom tih igara. Shield ima i takozvani console mod, kada ga zatvorite i priključite na TV. Signal se upscale-uje na 1080p (sa native 720p) a igre ste u mogućnosti da kontrolišete isključivo sa trird party kontrolerom. Ako želite običan mirroring na TV i kontrolu na Shield-u a ne drugom kontroleru, na TV će dolaziti signal 720p rezolucije.
Ipak i pored svega ovoga, moramo da napomenemo da je nama kao glavni feature Shielda i dalje delovala opcija game streaming-a sa PC-a. U nezvaničnim razgovorima smo mogli da naslutimo da nas uskoro čeka i prva revizija hardvera (po svemu sudeći sa Tegra K1 čipom) ali o ovome zvaničnici Nvidije sa nama nisu mogli da podele bilo kakve informacije.
Sve u svemu, za kraj ćemo navesti još jedan podatak iz nezvaničnih razgovora. Na našu opasku da je Nvidia i pored svih drugih grana na koje se raširila i dalje pre svega posvećena hardcore PC gaming-u (a da, ne zaboravimo da je bilo reči i o najnovijoj flagship kartici Titan Z, po ceni od skromnih 3000 dolara), Luciano Alibrandi, director of corporate marketing pri Nvidiji nam je ukratko odgovorio – well, hardcore PC gaming puts the food on our tables.
Autor: Filip Nikolić