Endless Space – Disharmony je prva „prava ekspanzija” za prošlogodišnju prinovu menažeriji kosmičkih strategija, igra koja iako je sa sobom donela mnogo osvežavajućih ideja se nekako nezapaženo ušunjala među igrače na ovim prostorima dobivši minimalan coverage, potisnuta nekim drugim većim naslovima, postavši usled toga pomalo nepravedno skrajnuta, bez šanse da pobere gejmerske simpatije. Razlog zašto kažemo „prava ekspanzija“, je što prethodne četiri ekspanzije koje prethode ovoj, sami autori karakterišu kao proste add-ons, i distribuiraju ih u vidu besplatnog sadržaja automatski dostupnog za download, iako su neki od njih po obimu i sadržaju veći od dodatka koji ovde predstavljamo.
Logika koja se krije iza ovakve pomalo neuobičajene velikodušnosti leži u filozofiji koja pokreće i obogaćuje kreativni proces ljudi iz Amplitude Studiousa, metode za razvoj igara koju su svojeručno osmislili autori Beskrajnog Svemira, tzv. „games2gether“ platforma. Iza ove neobične kovanice krije se veoma interesantan i dobroćudan koncept: putem sajta, foruma i bloga razvojnog tima, svi registrovani članovi bilo da poseduju kopiju igre ili ne su u mogućnosti da utiču na korake koje će biti preduzeti tokom daljeg razvoja igre. Jednom svakih nedelju-dve dana na sajtu i blogu će osvanuti predlog sa tri moguća izbora za razrešenje predstavljenog problema. Glasanje je vremenski ograničeno, u potpunosti javno i dostupno svima koji pripadaju endless zajednici. Aktivno učešće na forumu, postavljanje sopstvenih ideja na blogu i konstantna prisutnost prilikom izbora biva nagrađena određenom količinom G2G poena – ogledalom aktivnosti korisnika. Što više ovih poena neko poseduje na svom nalogu, to će njegov glas imati veću „težinu“ i samim tim uticaj u zajednici. Iako se isprva može učiniti da se na ovaj način igračima potura iluzija stvarnog uticaja na dizajn igre koju vole, ovde je stvar daleko ozbiljnija – sem kozmetičkih promena koje se tiču izgleda svemirskih brodova različitih fakcija i njihovih funkcija, fanovi mogu učestvovati u konkursima putem kojih menjaju mehaniku borbe ili stvaraju potpuno nove vanzemaljske rase, koje potom – ako pobedite na konkursu – postaju sastavni deo sveta i igre! Disharmonija predstavlja kulminaciju ovog udruženog procesa stvaralaštva i nakon godinu dana krčkanja dobili smo igru čija amplituda nadilazi očekivanja i poništava takoreći sve nedostatke koji su kvarili draž osnovne verzije.
Priča hvata priključak odmah po završetku četvrtog besplatnog add-ona: nakon incidentna koji su izazvali večito radoznali Automatoni probudivši Virtuale, ogranak nekadašnjih gospodara lokalnog svemira, božanski moćne vanzemaljske rase Beskrajnih (Endless iz naslova), galaksija upada u još veće muke. Iz međugalaktičkog mraka i bespuća vasionske praznine dolazi Harmonija, do tada nepoznati i izuzetno napredni oblik života sačinjen od hiperinteligentnih kristala međusobno povezanih kolektivnom svešću. Došavši bez ikakvih agresivnih namera, njihova jedina želja je da svaki kutak svemira koji posete podese na Rezonancu Kosmosa, melodiju koja ih vodi od zvezde do zvezde, da bi sva materija zajedno sa njima oscilirala u umilnom sazvučju savršene kosmičke fuge. Ali po susretu sa Dust-om, sveprisutnom zaostavštinom Endless civilizacije, vesele kristale pogađa za njih nepojmljiva nesreća – telepatska veza između članova kolektiva se prekida, odvojeni elementi usled toga razvijaju individualnost i otuđuju se jedni od drugih a savršena frekvencija koja im je bila duhovni vodič nestaje i ostavlja ih same u tišini…Nakon preživljenog šoka, rasuti elementi se međusobno ponovo okupljaju, primorani da se spuste na niži stupanj udruživanja, počevši da grade borbenu flotu i kolonizuju planete, zarekavši se da će izbrisati postojanje Dust-a gde god je to moguće. Na veliku žalost već prisutnih stanovnika okolnih sazvežđa, Harmonija ne pravi nikakvu razliku između naseljenih i nenaseljenih svetova, klasifikujući ih jedino kao zaražene i nezaražene prašinom. Izvornim rasama u ovom kraju vaseljene ne preostaje ništa drugo do da novonastalu situaciju nekako preokrenu u svoju korist, i usput napune svoje zalihe Dust-a koji je postao vredniji nego začin na Arakisu…
Bilo da ste tek saznali za ovu igru ili je pratite još od davne bete, elegantni i izuzetno udobni interfejs će vas spremno dočekati i uz pregršt korisnih i koncizno sročenih opcija provesti kroz odabir već postojeće/stvaranje sopstvene fakcije, generisanje oblika, starosti i veličine galaksije, odabir težine (svaki nivo ima simpatičan propratni komentar) i svetlosnom brzinom lansirati pred vaš matični sistem i početak partije. Za svaku fakciju postoji i uvodna sekvenca koja dodatno produbljuje pozadinsku priču i svakako predstavlja fin detalj. Minimalistički pristup se nastavlja i nakon početka partije – sve opcije i notifikacije su veoma očigledno predstavljene odgovarajućim simbolima, a in-game menije i panele je moguće minimizirati da bi se povećala preglednost. Svaka planeta/sistem sem populacije ima output četiri osnovna resursa, tzv. FIDS – food, industry, dust (univerzalna galaktička moneta) i science. Sem njih postoje i strateški i luksuzni resursi koji vam donose određene bonuse i ako nad nekim od njih ostvarite monopol iste višestruko uvećavaju. Planete se mogu specijalizovati svojevrsnim eksploatacijama da fokusiraju jedan od četiri aspekta i time povećaju generisanje nekog od osnovnih resursa. Za razliku od eksploatacija koje se posebno grade na svakoj koloniji, sve „građevine“ su okarakterisane kao system improvements i jednom napravljene svoj bonus dodeljuju svim kolonijama u sistemu ali zahtevaju održavanje koje vas iz kruga u krug košta određenu sumu Dust-a. Same eksploatacije nisu permanentne i mogu se promeniti zavisno od trenutnih potreba sistema i daju bolje rezultate zavisno od tipa planete na kome su urađene i koliko ste istražili tehnologije vezane za njih. Tehnološko stablo je podeljeno na četiri ogromne grane, prepuno izbora i stranputica, a postoje i tehnologije koje su svojstvene samo određenim fakcijama i koje samo one mogu istražiti. Istraživanje zvezdanog komšiluka je u početku ograničeno putem star lane-ova koji povezuju vaš i nekoliko lokalnih sistema, a osvajanje naprednijih tehnologija brodskih motora donosi sa sobom i pristup dalekim sazvežđima i potpuno ignorisanje postojećih puteva i nesmetano kretanje po mapi. Neotkriveni sistemi u sebi kriju i mini-događaje za one koji ih prvi posete i dok neki mogu biti veoma dobri (+20% na research narednih 10 krugova, instant inkasiranje gomile dusta ili stvaranje besplatnog colony shipa!), neki su krajnje pogubni (stvaranje neprijateljski raspoložene piratske flote ili gubitak populacije). Sem ovih malih postoje i globalni događaji koji mogu uticati isključivo na jedno carstvo ili važiti za sve, osetno utičući na odnose snaga svaki put kada se dogode. Diplomatija iako u početku veoma štura, dobija dodatne opcije kada ih istražite u odgovarajućim tehnološkim disciplinama. Stav koji će vaši protivnici graditi prema vašoj imperiji ne zavisi samo od direktnih diplomatskih kanala, ratovanja i međusobnih ugovora već i od stanja vaše ekonomije ili odnosa sa nekim drugim carstvom. Snaga borbene flote, snažno ekonomsko prisustvo na graničnim svetovima ili preterana ekspanzija mogu pogoršati ili poboljšati način na koji vas protivnici posmatraju i o tome vas igra blagovremeno obaveštava. Na akademiji možete regrutovati i heroje koji dolaze svaki sa po dve različite klase od šest mogućih (od administratora i korporativaca do pilota i avanturista) i uz njihovu pomoć možete poboljšati ekonomiju sistema kojima su dodeljeni ili ojačati svoje armije.
Borba u Endless Spaceu je posebna priča. Umesto standardnog turn-based ili real-time modula, ovde srećemo neku vrstu simultanog sukoba najsličnijeg večito popularnoj igri papir-kamen-makaze. Naime, kada dođe do sukoba dve flote, kratki tajmer počinje da otkucava dok se dve flote približavaju jedna drugoj. U tom vremenskom prozoru igrač ima mogućnost da podesi taktiku kojom će flota napasti (fokus vatre na prvi brod, spread-fire svih brodova jedni na druge, čeoni napad na prva tri broda…) i svoju formaciju (da li idu prvo najoštećeniji brodovi, brodovi sa najviše oklopa/preostalog hpa, najbolje naoružane letelice i sl.) i razmisli koji će plan iskoristiti tokom faza borbe. Faza ima tri – dalekometna, srednja i najbliža. Za svaku fazu postoji slot u koji je moguće smestiti neku od taktičkih kartica koje su grupisane u nekoliko kategorija (engineering, tactics, offense, sabotage i dr.). One sa sobom nose bonuse i penale i mogu biti poništene ili dati samo polovičan bonus već zavisno od toga šta je protivnik odigrao (kartice se uvek postavljaju u tajnosti). U početku je dostupan neveliki broj kartica ali određene tehnologije i herojske veštine otključavaju nove, na taj način otvarajući vrata dotad neslućenim strateškim mogućnostima. Na sve to, efektivnost oružja koje neki brod nosi varira zavisno od toga na kojoj razdaljini je iskorišćeno – npr. kinetičko naoružanje je efektivnije iz najveće blizine dok projektili i energetska oružja bolje rezultate daju na većim daljinama. Svi ovi elementi uzev zajedno daju veliki broj mogućih ishoda i neretko se može desiti da višestruko slabija flota pobedi nadmoćniju silu zbog bolje promišljene taktike i promućurnije iskorišćenih kartica. Borba se može sprovesti automatski kroz pop-up prozor gde se vide statistike heroja i jedinica ili ručno gde vas igra uvodi usred bitke i full grafički prikaz sukobljenih strana. Za razliku od automatske borbe gde se sve kartice i planiranje rade odjednom „borba uživo“ daje igraču vremena da promisli. Dok posmatrate kako dve flote prilaze jedna drugoj nemilice bljujući talase energetske smrti jedna po drugoj, bitka prelazi iz faze u fazu a kartice se postavljaju i okreću simultano. Ovakav sistem borbe je veoma interesantan, i nalik praćenju nekog sportskog događaja iz menadžerske fotelje, generiše adrenalin i pored pasivnog pristupa.
Grafička rešenja i muzička podloga su za svaku pohvalu. Specifičan dizajn svake rase i njihovih brodova daju karakterističan šmek i poseban osećaj prilikom igranja sa različitim fakcijama a mapa galaksije i solarnih sistema plene detaljima i efektima. Muzika dodatno podiže već postojeću izuzetnu atmosferu i inspiriše na način koji ni jednog Bel Riosa ne bi ostavio ravnodušnim… Jedino što možemo poželeti je da nas dobronamerni francuzi iz Amplitude Studiousa nastave prijatno iznenađivati prilivom dodatnog sadržaja i produbljivanjem jednog već veoma dobro naslova, jer iako ne nudi ništa revolucionarno novo, Endless Space – Disharmony je veoma zaokružena i potpuna igra, pravi primer kako jedna ideja uz dobro vođstvo i pažljivo i privrženo gajenje može da sazri i iznedri veličanstveni plod, koji pobuđuje čula svaki put kad se proba. Bon apetit!
Autor: Božidar Knežević
PLAY! Zine br. 63 – Avgust 2013