Poslednjih meseci se baš trudimo da nađemo domaće developere i igre u razvoju. Jedno od lepih iznenađenja na koje smo naišli je upravo AEON7. Naš forumaški drugar poznatiji kao LaG je upravo i deo tima koji pravi ovu SF brauzersku igru pa smo rešili da ga malo i propitamo šta, kako, kada, gde, sa čim, sa kim, zašto i opet kako.
Veoma entuzijastičan poduhvat koji obavezno savetujemo da pratite na fejsbuku, a i kroz naš sajt radi novih informacija. A inače kada kažemo “brauzerska” igra, AEON7 je tehnički to ali u praksi mnogo više. Čitajte dalje pa ćete i sami videti o čemu se radi.
Izašlo prvobitno u PLAY! Zine-u 60
PLAY!: Predstavi se našim čitaocima i svoj tim takođe
LaG: Ja sam Miloš, u svetu igara i muzike poznatiji kao Lag. Volem da igram igre, čitam knjige i ponekad pravim tehno mjuz. Tim Yellow Quince se sastoji od svestranih ljudi koji su ipak specijalizovani za određeni deo posla. Većinom gejmeri ili SF fanovi!
PLAY!: Koliko vas ima u timu i koliko dugo se bavite razvojem igara konkretno?
LaG: Firma je krenula sa radom predprošlog jula, ali se tim koji trenutno radi oformio tek prošlog januara tako da to računamo kao neki zvanični početak projekta. Trenutno brojimo 8 članova, mada smo u ekspanziji pa će nas uskoro biti više.
PLAY!: Otkud baš ideja za AEON7? Ko je inače i odgovoran za idejnu kreaciju tog univerzuma unutar igre?
LaG: Vladimir (inicijator cele priče) radio je prethodno kao programer za jednu od vodećih firmi za izradu Fejsbuk igara. U nekom trenutku odlučio je da bi radije pravio igre koje bi i on sam voleo da igra i tako se pojavila ideja za pravljenje SF brouser igre. Nas dvojica se poznajemo još od Starcrafta na FSGS-u (eh, behu to dani…) tako da je, znajući da smo u sličnom fazonu i da sa sličnim entuzijazmom volimo video igre, pozvao i mene da se pridružim projektu i pomognem pre svega oko gejm dizajna. On je veliki fan EVE-Online-a, ja Homeworld-a, tako da smo se lako složili po pitanju nekih generalnih ideja.
Ono što je zanimljivo jeste kako je nastala priča koja se može trenutno pročitati na www.aeon7.info! Igra je isprva trebala da se zove Sempiterni što, iako je ime samo po sebi dobro – ipak nije dovoljno zvučno za jednu igru. Onda smo došli na ideju da bude AEON i neki broj jer blago sugeriše da je budućnost u pitanju, ali i budi radoznalost i interesovanje kod dela publike koja voli da istražuje lore izmišljenih svetova. „AEON9“ je bila prva opcija ali smo odustali jer ne zvuči dobro na engleskom (jedna reč se završava, a druga počinje na n), pa smo se ipak odlučili za „AEON7“ pre svega zvog zvučnosti, a i sam oblik broja se lepo uklopio u dizajn. E sad, bitan deo onoga što mi želimo da postignemo ovom igrom jeste da se igrač oseća kao deo jednog dobro razrađenog i uverljivog sveta, a ne kao neki rendom kliktač rendom brouser igre. Drugim rečima – sedi, smisli i napiši šta se dogodilo u prvih šest Eona. Plašim se da pomislim šta bi bilo da smo zadržali devetku u imenu igre! U svakom slučaju trenutno pišem šesti Eon, kao i još propratnog lora, ali nećemo ništa postavljati dok ne krene beta..
PLAY!: Šta nam sve možeš reći da se tiče igre, a da ceniš da ljudi prosto moraju znati u vezi AEON7 i da pride ne napraviš neke potencijalne spoilere?
LaG: Ima mnogo mehanizama zbog kojih se radujemo što će biti u igri, ali ipak nismo još najsigurniji kako će se zapravo sve odvijati kada krene sama igra. Drugim rečima sve je još uvek pod znakom pitanja dok se sami ne uverimo u to da sve funkcioniše onako kako smo zamislili i dok ne dobijemo neki feedback od beta testera.
Recimo jedan od mehanizama na kojem baš trenutno radimo jeste dobijanje misija od različitih frakcija. Iako bi ~60% misija trebalo da bude potpuno neutralno, prihvatanje i ispunjavanje određenih misija može uticati na vašu reputaciju kod određenih frakcija što, naravno, treba da bude mač sa dve oštrice. Visoka reputacija kod neke frakcije može otvarati vrata nekim zanimljivim opcijama kao što su protekcija, ubrzano istraživanje i razvoj tehnologija itd, ali isto tako može izazvati hostilne odnose sa nekim drugim frakcijama. Iako ne zvuči neverovatno revolucionarno, ovakvi mehanizmi su velika novina u svetu brouser igara i njihovo implementiranje je krajnje osetljivo, jer se naplata i odnos igrača prema igri drastično razlikuju od pravila koja kod klasičnih tripl-ej naslova.
Ono što je takođe unikatno kod nas jeste da restarta servera i pravljenja mora alternativnih servera neće biti. Jedan server, jedan univerzum – i to je to. Samim tim imamo nekoliko mehanizama koji treba da učine da osnovni nivo menadžovanja bude uvek u igri, ali da ne bude previše naporan. Recimo na svakoj planeti će igrač imati nekoliko manjih „gradova“ od kojih svaki ima ograničen broj slotova za izgradnju novih zgrada. Kombinacije različitih zgrada unutar jednog grada, ili cele planete omogućivaće bržu proizvodnju nekih stvari, ili će jednostavno biti uslov za izgradnju specijalnih brodova i komponenti. Sam proces rušenja i izgradnje novih zgrada biće relativno lak i brz (pogotovo zato što klasičnog „levelovanja“ zgrada neće biti) tako da će igrač biti podstaknut na često rearanžiranje svojih gradova radi prilagođavanja situaciji. Recimo jedna od misija za Sataachi frakciju (koja se bavi naukom) biće izgradnja četiri Science Lab-a sa određenim edonima u okviru jedne planete. Po završetku izgradnje Sataachi preuzimaju kontrolu nad njima i igrač ne može jedan ceo dan da ih koristi za dalji razvoj nauke, ali ga po završetku misije čeka nagrada zbog koje će se ceo proces isplatiti.
PLAY!: Koncept art nam deluje jako lepo i totalno SF sa veoma upečatljivom atmosferom. Koliko se to oseti u samoj igri, bar u ovom stadijumu? I u kom je stadijumu igra uopšte trenutno i koliko je dugo već razvijate?
LaG: Nadam se da se atmosfera može osetiti u ovom videu: . Ja sam lično veliki fan SF-a koji ne potencira previše SF element. Volim kada se sami likovi ponašaju kao da su sva futuristička tehnologija koja ih okružuje i neobični običaji koje poštuju za njih najprirodnija stvar, i da je zapravo SF propratni element koji postavlja neka nova pravila u odnosu na ono na šta smo navikli i time produbljuje glavnu priču. Drugim rečima – koliko god voleo Isaka Asimova i njegove ideje, uvek bih radije čitao Brajana Herberta.
Igru razvijamo, pa, duže nego što smo mislili. Sve vreme, kako ispada, najavljujemo stvari u Valve Time-u i tiho se nadamo da nećemo prerasti u Duke Nukem Forever. Od kako smo nastali radili smo igre i za nekoliko stranih klijenata (više o tome ne bih mogao zbog NDA-a) što je doprinelo zastojima u razvoju AEON-a, ali nam priuštilo i dragocenog iskustva na osnovu kojih smo doneli neke dobre odluke.
PLAY!: Pošto je igra browser based, koji je najveći izazov sa kojim ste se susreli, a da se tiče specifično igranja u internet pregledaču? Ili sve ide očekivano i po loju?
LaG: Hoćemo svašta. Dobro je vreme za hteti svašta zbog HTML5 mogućnosti, ali nekad se zaletimo. Recimo želimo da napravimo betl sistem koji će biti kompleksniji i zanimljiviji od klasičnog “susretnu se dve vojske i dobiješ betl riport” pristupa, ali je teško napraviti nešto što može biti zadovoljavajuće.
Takođe, tu su i neke stvari koje mogu lako da se urade i da budu super, ali je pitanje da li ih treba uraditi. Kao što ste čuli u videu, imamo na raspolaganju dobrih voice actora, imamo muziku za igru, ali je pitanje da li je prisustvo zvuka uopšte poželjno? Dobar deo publike brouser igara igra sa posla. Zašto? Pa Fejs je blokiran, 9gag isto – brouser igrica nije. Za prijatno učestvovanje u igri potrebno je kliknuti nešto nekoliko puta na svakih sat vremena i dnevna doza zdrave distrakcije od posla je podmirena. Dakle, ako stavimo da po difoltu zvuk bude uključen, igraču koji se tek registrovao može se desiti da u kancelariji relativno glasno oda da ne radi ono za šta je plaćen, a to jedna neprijatnost izazvana od naše strane već na samom početku igranja igre. Ako stavimo da je po difoltu zvuk isključen, dobar deo igrača neće ni shvatiti da postoji zvuk, a i oni koji shvate da zvuka ima – mogu nemarnim uključivanjem i isključivanjem zvuka priuštiti sebi neprijatnost na poslu o kojoj sam malopre pričao. Tako se auditivni deo priče našeg proizvoda koji treba da asocira samo na rileks i zabavu pretvara u jednu brigu oko toga da li će ikonica za “mute” dobiti dovoljno pažnje.
PLAY!: Kada planirate da igra postane zvanična ili ćete možda imati neku otvorenu betu?
LaG: Biće pokrenuta otvorena beta i to – soonish ™. Svi zainteresovani mogu se prijaviti na milos.martinov@yquince.com. Potrebno je ostaviti svoje ime i staviti “Beta application” u subject mejla.
Pozdrav za sve vaše čitaoce!
Autor: Aleksandar Ilić