Prošlog vikenda sam u organizaciji komapanije Wargaming imao priliku da posetio Minsk u Belorusiji, prisustvujem ogromnom događaju pod nazivom WG Fest koji je zatvoren koncertom grupe Offspring. Zato se neću baš fokusirati baš isključivo na World of Tanks nego i na prateće događaje koji definitivno prate ovaj fenomen.
Belorusija – domovina evropskog bizona
Moram priznati da pre odlaska nisam znao mnogo o ovoj zemlji osim da je nekada bila deo Sovjetskog Saveza i da je narod sličan Rusima. Svakako sudbina Belorusije jeste duboko isprepletana sa Rusijom, jezik je vrlo sličan, oni su čak u nekoj vrsti unije pa ne postoje granični prelazi između dve države, ali opet ima nekih svojih posebnosti. Jedna od stvari koja me je fascinirala jeste da je to država sa najvećom populacijom evropskih bizona kojih u značajnom broju ima još samo u Poljskoj, zapravo njihovo stanište su uglavnom šume između ove dve države. S obzirom da je ova životinja u potpunosti istrebljena lovom u XIX i početkom XX veka u ostatku Evrope nije ni čudo da su Belorusi vrlo ponosni na ovu činjenicu. Još je interesantnije kada saznate da je Belorusija zapravo matematički centar evropskog kontinenta, kao i koliko IT kompanija dolazi iz ove zemlje.
Sam Minsk je ugrubo veličine Beograda ali na prvi pogled moram priznati da deluje znatno uređenije – pre svega prvo za oko zapada količina zelenila. Ne samo što ga ima svuda već i način na koje je uređeno često ostavlja bez daha, čak i kada se ne nalazite u centralnim gradskim ulicama. I uopšte veliki parkovi, reke, jezera, moderne saobraćajnice i arhitektura čine da grad zaista izgleda neverovatno interesantno. Tome je doprinela i činjenica da se moja poseta podudarala sa proslavom Dana grada pa je sve bilo okićeno u zeleno-crvenim zastavama (boje beloruske zastave) ili pak u plavo-belim motivima (boje grada). Treba naglasiti i da je arhitektura uglavnom jako moderna ali i kompleksna – zgrade iz socijalističkih vremena su isprepletane sa modernim tržnim i biznis centrima ili potpuno kreativnim građevinama kao što je Nacionalna biblioteka u obliku dijamanta. Minsk ovo duguje i nasleđu Drugog Svetskog rata: nakon rata je oko 90% građevina u gradu bilo potpuno porušeno, do te mere da je postojala ideja da se grad uopšte ne obnavlja već da se premesti na drugu lokaciju gde bi se gradio od početka. Srećom ipak je odabrana opcija obnove ali je Drugi svetski rat i dalje vrlo bitan deo istorije na ovim prostorima. Posebno se to odnosi na Park pobede i pripadajući muzej odnosno na prostor gde je i održan Wargaming Fest.
Zgrada Muzeja Velikog Patriotskog rata, kako se Drugi svetski rat naziva u Belorusiji i Rusiji, je novijeg datuma i relativno je skoro muzej premešten u ovo novo zdanje koje je urađeno po najmodernijim standardima. U prizemlju se nalaze tenkovi Pz III, T-34, IS-2 i druga oruđa, uključujući i avione koji vise s plafona (u pitanju su replike, zbog težine, većina ostalih eksponata su originali), a kada prolazite kroz posebne hale možete odati počast herojima iz tvrđave Brest koji su izdržali opsadu cele nedelje od početka napada na SSSR dok su neki ostali da brane region i celih mesec dana kasnije; partizanima koji su uništavali nemačke linije snabdevanja; ratnicima koji su ručno napravili splav kako bi svoju haubicu prebacili preko reke i podržavali pešadiju i konačno beloruskim civilima kojih je skoro 2 miliona stradalo u koncentracionim logorima tokom rata a preko 5.000 sela je spaljeno do temelja od strane Nemaca.
Zanimljivo je i primetiti da se na vrhu Muzeja Velikog Patriotskog rata ne vijori beloruska, nego sovjetska zastava, verovatno u čast svih onih koji su pod njom dali svoj život za Otadžbinu, kako god se ona tada zvala.
WG Fest
Osnovni događaj na koji sam pozvan u Minsk je Wargaming fest, poznati i kao Dan tenkista. Kompanija Wargaming je ovu tradiciju prema rečima glavnog i odgovornog za ovo dešavanje, gospodina Maksima Gračeva, počeli još pre 8 godina skupovima samo World of Tanks igrača u kompleksu Staljinove linije gde se inicijalno skupljalo po njih nekoliko stotina. Pre tri godine su događaj premestili u centar Minska, u Park Pobede, i prve godine su očekivali oko oko 30.000 posetilaca a došlo je njih preko 100.000. Prošle godine je bilo oko 200.000 posetilaca a iako nemam zvaničnu statistiku moj lični utisak je da je ovaj broj solidno nadmašen ove godine. Naravno pomaže što je ulaz besplatan, s tim da treba obratiti pažnju da je obezbeđenje na ulazu dosta strogo pa provera posetilaca malo traje. Od aktivnosti tu je zaista veliki broj koji su vezane kako za sam World of Tanks i druge Wargaming proizvode, tako i za predstavljanje Vojske Belorusije, pa do rekreacije istorijskih događaja.
Vrlo interesantan deo je vezan za predstavljanje vojske Belorusije a osim samih vozila i opreme koja se izlaže, i koja je očigledno vrlo interesantna pre svega najmlađima, tu i mnogi interaktivni programi. Tako mališani mogu videti kako je biti snajperista, kako je to okretati protivavionski top, možete se oprobati u karaokama zajedno sa pripadnicama jedinica vojske, učestvovati u takmičenju u brzom rasklapanju i sklapanju Kalašnjikova, videti kako je to obući vojni pancir i šlem, saznati razlike u projektilima koje ispaljuje tenk, prijaviti se za vojnu akademiju ili prosto se oprobati u simulatoru pucanja iz ručnog raketnog bacača. Naravno najveći broj onih najmlađih je sasvim zadovoljan i da se samo popne na tenk, bio to T-34/85, IS-2 ili T-72 koji je učestvovao sa ekipom Belorusije u tenkovskom biatlonu. Sve u svemu vrlo interesantan prikaz sa strane vojske, rekao bih i mnogo interesantniji od paradiranja ulicom, međutim treba imati u vidu i da se ovde ne radi samo o prikupljanju dobrovoljaca jer je svakako svaki muški građanin Belorusije obavezan da služi vojni rok u trajanju od 18 meseci, odnosno 12 meseci za one koji su završili neki od odobrenih univerziteta.
Wargaming je predstavio novu taktičku akcionu igru Caliber i ovo je po prvi put da su obični igrači mogli da je probaju na live serverima što znači da bi uskoro trebalo da krene i zatvoreno beta testiranje u CIS regionu (bivše republike SSSR). To je bio i šator sa Pagan Online srpskog tima Mad Head Games koji je Wargaming izdao, kao i najava još par nekih novih projekata, uglavnom vezanih za Drugi svetski rat. Naravno glavna atrakcija je bio World of tanks sa preko 400 računara na kojima ste mogli da igrate igru, a red se čekao bar oko sat vremena. Naravno ne bi ljudi baš sami od sebe čekali da igraju igru koju mogu i besplatno da igraju kod kuće već svako ko završi sa svojih par partija je dobijao i bonus kod, dok su oni najbolji dobijali i vrednije nagrade. U premium delu festivala je situacija bila još zanimljivija – svako je mogao da sedne za računar i odigra dve partije a onoga sa najvećom količinom osnovnog iskustva je čekala nagrada u vidu pravog gejming laptopa. Međutim samo kratak pogled na monitor sa rezultatima mi je ubio bilo kakvu želju da se uopšte okušam u ovom takmičenju jer su kada sam došao prva trojica na listi imali preko 3.000 base XP poena!
Tu su bila i druga takmičenja, kao što je finale u battle royale modu koje ste mogli da pratite iz udobnih lejzi begova, takmičenje najboljeg ruskog klana Mercy i evropskog klana DE-VI u 15v15 modu koje su naravno dobili Rusi, zatim prodavnica World of Tanks merchandise (ogromna gužva), ali i baloni sa helijumom u obliku T-34 ili Panther tenkova na primer.
Uopšte utisak je da na ovu manifestaciju nisu došli samo ljudi koji igraju World of tanks, već i cele njihove porodice, prijatelji i uopšte radoznali građani Minska i okoline. Interesantan je naravno bio i istorijski aspekt pa ste na Ostrvu Partizana mogli da pratite dramske skečeve iz života partizana, da popričate sa oficirima i slično. Posebna pažnja je posvećena najmlađima koji su imali ogroman zabavni park ali i gomilu drugih rekvizita, kutak sa društvenim igrama i slično, naravno kad se nisu peli po samim tenkovima.
Muzički program je takođe bio jako raznovrstan pa je nastupilo nekoliko ruskih i beloruskih bendova čija imena vam verovatno neće ništa značiti, ali na osnovu reakcije brojne publike mogu zaključiti da je kod njih rokenrol i dalje vrlo živ. Šlag na tortu je bio nastup grupe Offspring koja se nakon toga pojavila i u samoj igri i koja je i zatvorila festival. Iako možda više i nisu na svom vrhuncu publika ih je jako dobro prihvatila i sam završni koncert je takođe bio odlično posećen.
Kuda dalje ide World of Tanks?
Jedna od bitnijih stvari koje sam hteo da saznam u Minsku je bilo i kako se dalje planira razvoj najpopularnije igre World of tanks. On će definitivno ići u više pravaca – jedan su specijalni događaji koji ako se pokažu dobro mogu postati trajni elementi igre, a drugi su menjanje same igre tako da bude zanimljivija igračima.
Što se specijalnih događaja tiče do skora smo imali battle royale mod pod nazivom Steel Hunt, od danas praktično kreće nova sezona tenkovskih trka, koje su poslednji put bile aktuelne još pre nkoliko godina, a naravno nešto se planira i za Noć veštica kao specijal. Ono što je bitno jeste da Wargaming prati reakcije igrača na svaki od ovih modova, uključujući i PvE mod Homefront koji je bio aktuelan pre nekoliko meseci i onda na osnovu toga donosi odluku da li da ih ubaci u osnovnu igru kao stalan dodatak koji će jedan broj igrača igrati. Tako je Frontline sada postao skoro sastavni deo igre i verovatno će do kraja godine ostati tu za stalno.
Sa tehničke strane smo čuli o planovima za uvođenje Ray Tracing tehnologije u World of tanks, ali ona neće biti ograničena samo na jedan tip grafičkih kartica već će raditi na većini računara.
Konačno jedna malo kontraverzna odluka jeste uvođenje tenkova sa dve cevi, nešto kao što smo recimo mogli da vidimo u nekim futurističkim igrama, ali nikada zapravo nije zaživelo u normalnoj vojnoj praksi. Ova vozila će moći odjednom da pucaju iz obe cevi čime bi činila ogroman alpha damage, ali bi im u tom slučaju trebalo više vremena za reload ili da pucaju naizmenično iz obe cevi, u nekom vidu autoloader sistema. Mišljenja igrača su za sada podeljena, ja sam samo video kratku prezentaciju na glavnoj bini na festivalu i delovalo je donekle zabavno, ali je sama prezentacija bila na ruskom jeziku pa ne mogu reći da sam baš sve detalje pohvatao.
Konačno smo imali prilike da dan nakon festivala napravimo malu ekskurziju sa kolegama iz drugih zemalja po centralnoj zgradi kompanije Wargaming u Minsku u kojoj radi čak 2.500 ljudi. Sve je naravno u znaku tenkova a imali smo prilike da porazgovaramo sa inženjerima zaduženim za razvoj korisničkog iskustva gde smo imali prilike da vidimo kako se praćenje zenica igrača koji testira igru u njihovom specijalnom studiju koristi da bi se predvidelo njegovo ponašanje u borbi, zatim da popričamo sa ljudima koji provode mesece da bi kreirali jedan realističan model tenka i konačno sa kompozitorima i ljudima zaduženim za audio efekte koji kreiraju zvuk u najmodernijim studijima.
Puno utisaka
Možda kod nas deluje da je World of Tanks donekle prošao svoj zenit, ali kada pogledate situaciju u Belorusiji ili uopšte brojeve igrača na ruskim serverima jasno je da ova igra ima još mnogo toga da ponudi i jasno je da Wargaming želi da nastavi da je dalje unapređuje. Naravno teško je smisliti nešto novo i nešto što će zadovoljiti milione aktivnih igrača širom sveta u proizvodu koji sada ima već devet godina, ali verovatno se i eksperimentisanje sa različitim novim modovima može isplatiti i vratiti neke igrače koji su prestali sa igranjem. U međuvremenu je za mene poseta Minsku bila veliko otkrovenje kako sa aspekta upoznavanje jedne drugačije sredine i kulture, tako i sa aspekta novih saznanja o World of Tanks. Konačno šta reći osim da je nekoliko aviona beloruske nacionalne avio kompanije izbrendirano u World of tanks!