Proteklog vikenda smo imali priliku da budemo gosti na otvaranju Wargamingove najnovije ispostave u Evropi u Pragu. Iako je bilo zanimljivo videti šta će se sve raditi u Češkoj najviše su nas interesovali planovi kompanije u narednom periodu, kako za njihov najpoznatiji proizvod World of Tanks, tako i za druge igre. Imali smo priliku da popričamo sa glavnim čovekom lično, osnivačem i direktorom Viktorom Kišljijem kao i jednim od glavnih ljudi zaduženih za razvoj World of tanks – Milošem Jarenbekom.
Nova kancelarija u Pragu
Wargaming je odlučio da poveća svoje prisustvo u Evropi i zato je odlučio da otvori kancelariju i Pragu kao jednom od centralnih gradova kontinenta. Naravno tome je doprinela i poprilično razvijena industrija razvoja igara u Češkoj (Bohemia, 2K Czech i drugi studiji). Ipak oni se nadaju da će uspeti da privuku i dosta novih lokalnih talenata. Ovaj studio će se baviti različitim aspektima razvoja igara ali pre svega će raditi na Quality Assurance, odnosno testiranju novih opcija u postojećim igrama i testiranju novih igara, pravnim stvarima a posebno će se baviti nečim što se zove BI – Business intelligence. Ako se pitate šta je to moram priznati da sam manje više odmah postavio isto pitanje i dobio odgovor koji me je zaista fascinirao. Naime više desetina miliona igrača igra World of Tanks svakog dana, po više stotina miliona partija koje uključuju ogroman broj kretanja, granata, rikošetiranja i svega ostalog. E pa sve to Wargamingovi serveri beleže i onda to ulazi kao takozvani „big data“ u taj business intelligence. Posebni softveri onda automatski analiziraju gde se najčešće nalaze tenkovi na mapi, odakle pucaju, koga pogađaju, da li su tu efektivni i još desetine hiljada parametara o kojima mi obični smrtnici zapravo ne znamo ništa. Suštinski gledano oni imaju statistiku o svakom i najmanjem elementu igre, tako da ako odjednom odluče da na primer promene neko brdo na nekoj mapi verujte da se to ne dešava slučajno – tačno znaju zašto su se odlučili na taj postupak upravo zahvaljujući ovom procesu.
Naravno dosta igrača ovde će reći i kako oni sve to koriste da bi favorizovali premium igrače i premium tenkove i na taj način zarađivali novac, što naravno mi ne možemo nikako da znamo, ali će možda neki podaci koje je izneo sam Viktor Kišlji u uvodnom obraćanju dati bolju sliku kako oni razmišljaju. Naime njihova statistika govori o tome da 75% igrača nikada nije platilo ništa u WoT-u! Dakle sav njihov prihod dolazi od samo jedne četvrtine igrača. Takođe im je jako bitna starosna struktura igrača koja ide od 6 godina pa sve do ljudi koji su duboko zagazili u sedmu deceniju. Sve to kada uzmete u obzir njegove su reči da je njima jako bitan broj igrača jer od tog broja direktno zavisi u procentu i broj onih koji će plaćati nešto.
Sama kancelarija je naravno vrhunski uređena i ima mesta za 140 zaposlenih, ali Wargaming planira da se u Češkoj proširi do kraja sledeće godine na celih 300 zaposlenih. Za to je lako naći prostor i kancelariju i opremu ali je malo teže naći same ljude. Zato su se upravo i odlučili za Češku koja ima jaku game development zajednicu ali oni ne vide da će „krasti“ stručnjake jedni od drugih, već da će upravo prisustvo više gejming studija dovesti do većeg interesovanja mladih za bavljenje ovim poslom te da će uspeti da angažuju i veliki broj studenata sa lokalnih fakulteta. Interesantno je da Wargaming smatra da su njihovi zaposleni upravo oni koji su igrali World of tanks pre nego što su se zaposlili na njegovom razvoju jer tada imaju mnogo više entuzijazma. A interesantno je i da ne smatraju da je neko zaista igrač njihove najpopularnije igre dok je ne igra bar 10 nedelja, odnosno dva i po meseca.
Viktor Kišlji – osnivač i direktor Wargaminga, čovek kome je Maus omiljeni tenk
Svakako smo najinteresantniji razgovor vodili sa Viktorom Kišljijem, o tome kako igre utiču na kulturu, šta su im planovi za širenje, ali šta planiraju i za sam World of tanks.
Klanrur: Da li smatrate da video igre na neki način mogu da utiču na opštu društvenu kulturu? Kad smo nedavno bili na WGL finalu u Moskvi smo shvatili da zaista puno ljudi zna za World of tanks, postoji dosta robe vezano za igru i slično.
Viktor: Jeste, postoji sada taj jedan prisutan trend pravljenja različite robe vezane za igru i njene prisutnosti u javnosti, ali ja bih rekao da je to samo jedan manje bitan segment. Moje je mišljenje da su video igre najbitnije kao forma interaktivne zabave. Meni je zabava kada ja sa svojim sinom igram zajedno WoT Blitz ili Clash Royale ili kada sa kolegama igram u vodu WoT. Ili kad igramo 7v7 protiv najboljeg japanskog tima u Tokiju i oni nas počiste sa mape. Vidite imate knjige i one su malo dosadne novoj generaciji, zatim imate filmove koji su malo zanimljiviji ali su dosta statični i konačno imate video igre. Imate velike otvorene svetove, imate kompleksne ekonomije kao na primer EVE:Online i recimo moj omiljeni primer još od samih početaka – Civilization. Morate izgraditi imperiju, brinuti o svakom njenom delu, upravljati vrlo kompleksnim sistemom. Morate upravljati ekonomijom, vojskom, diplomatijom, kasnije religijom a nikada nema dovoljno vojske, dovoljno novca, dovoljno zemlje i morate balansirati limitiranim resursima da biste pobedili. Takve strateške igre vas čine pametnijim. Ima naravno i igara recimo vožnji koje vežbaju vaše reflekse, možda ćete čak postati i bolji vozač zbog toga. U igrama kao što je WoT govorimo o timskom radu, o saradnji, o pravljenju taktičkih izbora u upotrebi tenka, istraživanju tenka, njegovom korišćenju na bojištu. Verujem da igranjem različitih igara ljudi postaju pametniji i razvijaju svoje veštine. Naravno ništa ne može da zameni Šekspira ili dobar film, ali su sada i igre već na tom nivou. Smatram da na primer svako treba da igra Civilization, nakon što pročitate Romea i Juliju. Na taj način trenirate vaš mozak za upravljanje kompleksnim sistemima.
Klanrur: Da li verujete da su igre, pogotovu igre za više igrača, kao što su World of tanks ili Dota ili CS:GO sada na neki način oblik druženja, ljudi uđu u igru upoznaju se sa drugim igračima, četuju, razmenjuju iskustva?
Viktor: Da, naravno. World of tanks je tako koncipiran možete igrati kako god želite – možete biti „usamljeni vuk“ gde ćete igrati potpuno sami, možete igrati u vodu sa par prijatelja a možete napraviti i klan i baviti se i ekonomijom, politikom, intrigama. Ako ste lider klana vi ste na neki način biznismen. Da, to je mnogo bolje nego da samo međusobno delite slike smešnih mačaka. I bitno vam je da pobedite, bitno je da vaš tim bude najbolji.
Klanrur: S obzirom da dolazim iz Srbije nas naravno najviše interesuje da li Wargaming obraća pažnju na naš region, da li možda planirate neko prisustvo i kod nas?
Viktor: Znam da u Srbiji postoji veliki broj WoT igrača, naravno gledajući u odnosu na ukupnu populaciju. Znam da imate i veoma jaku gejm development industriju, imate onu fudbal igru (Top Eleven Football manager, prim. aut). Verovatno smo nešto u Evropi trebalo da otvorimo nešto ranije, ali evo sada smo tu. Ali lako je opremiti kancelariju, to su samo računari i stolovi, to svako može da kupi. Ono što je nama najbitnije je kreiranje jedne multikulturalne atmosfere i privlačenje najboljih kadrova da rade za nas. Ali sada smo bliže, tu u Evropi, ukoliko postoji neko iz Niša ili Beograda ko voli tenkove i ima neku ekspertizu iz oblasti gejm developmenta, testiranja igara, obrade podataka svakako je i više nego dobrodošao da se prijavi na neku od otvorenih pozicija. Ova kancelarija neće biti 100% češka, zaista imamo jedan globalni razvojni tim i na taj način najbolje struje ideje kroz različite faze razvoja igre. Ovde će biti puno ljudi iz Belorusije, Rusije, Ukrajine, iz Nemačke i Finske, imamo ljude i iz Amerike. Tako da ako vam to deluje interesantno zaista vas pozivam da dođete! Trebaju nam kvalitetni ljudi ovde.
Klanrur: Koji su planovi Wargaminga za neke buduće igre?
Viktor: Mi sada najavljujemo samo naslove za koje smo sigurni da će izaći – imamo tenkove, brodove, avione, mobilne i konzole kao i Total War:Arena koju radimo u saradnji sa Segom. Takođe tu je igra Kalibar koja je spora, taktička pucačina gde ste u ulozi pripadnika specijalnih snaga ali je ona trenutno dostupna samo u Rusiji. Ako bude dovoljno uspešna u Rusiji onda ćemo videti da je proširimo na druge regione. Ima nekih velikih projekata na kojima radimo unutar kompanije ali još uvek nisu baš spremni za najavljivanje. A tu su i mobilne platforme čiji smo razvoj sada potpuno razdvojili.
Klanrur: A neki planovi za World of tanks za PC? Pomenuli ste da igrate često u Mausu, da li je zato pojačan?
Viktor: Ali ne, sada je opet malo slabiji, stalno se radi na balansu. Prvo zaista sam uzbuđen zbog moda igranja 30v30, to je nešto o čemu sam dugo maštao da ubacimo u igru i za sada se pokazalo jako dobro. Uradili smo i novi bootcamp, ali to je za nove igrače pa verovatno ne interesuje toliko vaše čitaoce. Sada smo u fazi finaliziranja svih mapa u HD kvalitetu i to ćemo izbaciti početkom sledeće godine.
Klanrur: Da li će to uticati na performanse igre na slabijim računarima?
Viktor: Znam da je odgovor „ne, nikako“ nešto u šta će ljudi teško poverovati ali bitno je da radimo na potpuno novom načinu iscrtavanja stvari, nije da ćemo samo ubaciti još poligona ili tako nečega. Sve je potpuno promenjeno i mnogo je bolje optimizovano. Znamo da ako padne frejmrejt u igri imamo ozbiljnih problema u broju igrača koji igraju igru. Možemo reći da ćemo garantovati da performanse sigurno neće biti lošije nego sada, čak možda i bolje. Imamo zaista talentovane ljude koji rade na tome i puno ljudi koji testiraju to šta oni naprave tako da mislim da ćemo imati dobar rezultat.
Klanrur: Da li za kraj imate nešto da poručite čitaocima u Srbiji?
Viktor: Ovo je jako važno pa ću ponoviti – u Srbiji možda postoje World of tanks igrači koji su u industriji razvoja video igara. Možda ne žele da idu u Minsk ili Sankt Petersburg ili na Kipar, ali sada imamo Prag. On nije tako daleko, slična je kultura, pogledajte koje pozicije nudimo na sajtu pa se prijavite!
U sldećem nastavku ćemo preneti razgovor sa gospodinom Milošem Jarenbekom koji je jedan od glavnih ljudi zaduženih za razvoj World of tanks vezano za konkretne stvari u igri koje će se dešavati u narednih nekoliko meseci.