Iako često pišemo ovde o raznim Hearthstone temama, ponekada verovatno zdravo za gotovo uzimamo da svi poznaju i razumeju žargone koji se koriste u Hearthstone svetu i koji su ustanovljeni praktično od kada je igra i izašla. Neki od njih su preuzeti iz drugih igara, bilo kartičnih bilo video igara, dok su drugi jedinstveni za Hearthstone.
S vremena na vreme se desi da nas neko na nekom od naših Hearthstone tekstova pita za značenje ove ili one fraze, pa nam je otuda palo na pamet da napravimo kratak pojmovnik nekih termina i fraza koje se često koriste kada pričamo o Hearthstoneu.
Naravno, ovde će fokus biti na onim frazama koje su došle spolja, odnosno nisu iz same igre (kao što su spell, mana, minion i druge), jer verujemo da se sa terminima u igri igrači već sasvim dobro poznaju. Lista neće imati neki specijalan redosled niti podelu.
Statsi – Health i Attack vrednosti nekog miniona.
Trade – u bukvalnom prevodu razmena/trgovina i koristi se najčešće prilikom napada miniona u miniona, odnosno kada igrači “razmene” minione, ukoliko oba umru, ali ne mora da bude isključivo i između miniona, jer trade je i kada fireball iskoristite da ubijete miniona recimo. Pod “trejdovanjem” se najčešće podrazumeva da su igrači na nuli u toj razmeni, ali trejd može biti i dobar/loš ili čak “free trade” što znači da se ubili nekog miniona i pritom u toj razmeni vaš minion je ostao živ.
Value – u bukvalnom prevodu “vrednost” i odnosni se najčešće na stil igranja koji vrednuje prednost u resursima iznad svega. Karte kao što su Arcane Intellect, Sprint ili novi Ultimative Infestation su osnovni primeri “value” karata, ali value je i kada iz karata kao što su su Archmage Antonidas izvučete brdo Fireballa, ili sa Fandral ukombinujete nekoliko “Choose one” karata, ili kada vam Flamestrike (jedna karta) ubije nekoliko miniona (nekoliko karata). Value trade je kada sa jednim vašim minionom trejdujete nekoliko protivničkih u “2-za-1” maniru.
Greedy – u bukvalnom prevodu “pohlepan” i usko je povezan sa “value” stilom igranja, ali sa mnogo više rizika. Greedy je kada napravite “value trade” umesto neke sigurne razmene miniona kada je to potrebno. Recimo vaš 8/8 umesto da ubije protivičnog 8/8, vi ubijete protivniku 4/4 sa njim, da biste dobili “free trade”. Greedy je kada umesto da protivniku sa vašim Flamestrike ne ubijete odmah 3 miniona na tabli nego namerno želite da sačekate još jedan potez nadajući se da će dodatno da popuni tablu. Greedy su i tipovi špilova koji imaju veoma malo jeftinih karata i guraju samo skupe legendane i ostale “value” karte.
U osnovi, dakle, greedy stil igranja je onaj koji donosi velike nagrade sa velikim rizikom i za koji lako možete biti kažnjeni. Od krucijalnog je značaja za dobrog igrača da razume kada može da povlači greedy poteze, a kada to ne bi smeo da radi jer će biti kažnjen i takve procene razdvajaju dobre od najboljih igrača.
Tempo – tempo je tip špila, ali i pre svega način igranja koji se suštinski razlikuje od “Value” stila. Kod tempo igranja, najbitnije je da za što manje mane dobijete što više prisustva na tabli. Tipičan primer tempo karata su Innervate i Preparation, karte koje vam omogućavaju da prevarite manu i odigrate više nego što vam je dozvoljeno, ali po ceni dodatne karte (dakle suprotno od value igranja). Održavati tempo na tabli znači stalno biti taj koji je uvek ispred na tabli, biti onaj ko određuje kako će da trejduje minione ili će da ide direktno na heroja. Tempo karte su i sve one karte koje vam istovremeno daju miniona na tabli dok uklanjaju protivničkog, jer drastično menjaju stanje na tabli, kao što su SI7 Agent, Firelands Portal, Fire Elemental… Tempo su i minioni koji mogu da prevare manu, kao što su Thing From Bellow ili svi gianti, poput Arcane Giant. Protiv agresivnih špilova tempo je i vaš život, jer čak i ako povratite stanje na tabli, ukoliko ste izgubili previše Healtha na heroju, agresivan špil će vas jednostavno dovršiti ako nemate načina da se lečite.
Tempo je veoma bitan faktor u Hearthstoneu, dugo vremena je bio i suštinski najbitniji jer je bilo jako teško vratiti se na tablu jednom kada je izgubite, tako da je pravilno razumevanje tempa veoma važno za donošenje pravih odluka u partijama, ali i za vrednovanje karata, jer su mnoge dobre karte često odbačene upravo zbog anti-tempa koje donose, ma koliko jake delovale na papiru.
AoE (Area of Effect) – veoma čest izraz, alternativno i “board clear” i odnosi se na efekte koji “čiste” protivničku tablu. Karte kao što u Flamestrike ili Twisting Nether su aoe/board clear, ali i minioni poput Deathwing ili Primordial Drake isto imaju ugrađene AoE efekte u sebi. Iako AoE nije striktno vezan za čišćenje table, u Hearthstoneu on se najčešće koristi upravo na to, ali može da se odnosi i na pozitvne efekte, kao što je recimo +1/+1 AoE koji daje Mark of the Lotus, dok se za pasivne bonuse miniona najčešće kaže “aura”.
Removal – Izraz koji se koristi za karte koje uklanjaju minione sa table, dakle svaka karta kojom možete protivniku da ubijete miniona spada pod Removal. To su karte kao što su Fireball, Hex, Swipe, Backstab ali i oružja takođe.
Burst – u video igrama predstavlja veliku količinu nečega u kratkom periodu. U Hearthstoneu burst se odnosi na Damage, ali i na Healing efekte. Burst damage je kada iz ruke protivnika ubijete sa Fireball+Fireball+Frostbolt, burst Healing je kada odigrate recimo Renoa. Mnogi kombo ili aggro špilovi se oslanjaju na burst damage kako bi iznenadnili sa velikom količnom damagea, naizgled niotkuda, ubiju protivnika u situaciji gde se osećao siguruno.
Buff (baf) – je efekat koji poboljšava nekog miniona. Kada govorimo i spell kartama, recimo Blessing of Kings ili Mark of the Wild su buff karte, ili minioni kao što su novi Bonamare ili Defender of Argus. Ovde se u suštini ne treba previše zadržavati, jer je poprilično jasna i jednostvna situacija kada koristimo ovaj izraz, svaki pud kada poboljšate nekog miniona, vi ga “bafujete”.
Osim tokom partija, izrazi buff i nerf se koriste i prilikom balansiranja karata, gde buff znači nešto slabije učiniti boljim, dok nerf znači slabljenje kvaliteta neke karte.
Win Condition – odnosno “uslov pobede” i odnosni se na to šta je glavni način pobede u vašem špilu, odnosno kako dobijate/završavate ili planirate da dobijate partije sa vašim špilom. Prilikom sastavljanja špilova veoma je važno da znate šta vam je win condition.
Control – u pitanju je tip špila koji se oslanja dobar deo partije na to da kontroliše protivnika, da igra defanzivno i sporo i da svojim resursima uklanja protivničke pretnje, da bi na kraju partiju dobio svojim velikim pretnjama. Pojam control špila se poprilično izmenio od najranijih Hearthstone vremena do danas, ali je osnova koju smo opisali gore ostala ista.
Aggro/Face – je tip špila čiji je jedini plan da što brže ubije protivnika, ovakvi špilovi gledaju da maksimiziju količinu damagea koji mogu da nanesu protivniku i zatvore partiju što je pre moguće, odnosno pre nego što ostanu bez resursa. Aggro špil veoma retko trejduje na tabli, jer ceni damage koji nanosi direktno protivniku najviše. Ipak, pažljivo razumevanje situacije i poznavanje kada da uradite trejd, ukoliko će vam to na duže staze doneti više damagea, razdvaja dobre od loših agresivnih igrača. Ovde treba dodati i da se pod izrazom face podrazumeva protivnički heroj.
Midrange – Tip špila vrlo sličan tempo špilu, ali se ne oslanja toliko na varanje u mana ceni, koliko na jednostavno balansirano igranje solidnih pretnji u ranom i srednjem delu partije i zatim održavanje tog prisustva na tabli pozitivnim trejdovima.
Grind/Fatigue – Ovo predstavlja ultimativnu varijaciju Control špilova, čija je jedina svrha da protivnika potpuno neutrališe i ostavi bez karata. Ovakvi špilovi nemaju win condition u klasičnom smislu i partije dobijaju tako što jednostavno ostanu duže od protivnika koji shvati da ne može da pobedi i izađe. Ultimativna varijacija ovakvog špila jesu “mill” špilovi, čiji je win conditon to da što pre dođu do fatigue dela partije (kada više nemate karata u špilu) i zatim da vas ubiju tako što vas nateraju da vučete karte do smrti.
Meta – Ovo je verovatno jedna od najtežih reči za objasniti u nekom prostom smislu, ali najjednostavnije rečeno, meta je sveopšte generalno stanje igre u takmičarskom smislu u određenom vremenskom opsegu.
Koje se klase igraju, a koje ne, koje su karte popularne koje nisu, koliko partija traje, koliko koji špil ima procenat pobeda, da li ima puno oružja u špilovima… Meta se ponekad menja bukvalno iz sata u sat, iz dana u dan i nikada ne miruje, poprilično je fluidna jer po prirodi stvari ako je nešto popularno stalno se rađaju ili traže načini da se kontrira tome. Meta je različita i od servera do servera, različita je u različitim delovima ladera, odnosno nije ista oko rank 10 i u top 100 Legend laderu.
Igrači koji se posvećuju ozbiljno igri redovno prate sajtove koji se bave detaljnom statistikom i analizom mete, kako bi znali koji si špilovi najbolji i najpopulariji u tom trenutku, koji imaju najviše pobeda, i u skladu sa time se pripreme za igranje na ladderu ili nekom turniru. Dobro poznavanje mete igračima daje suštinsku prednost u odnosu na one koji ne prate dovoljno metu.
Tech – Tech je izraz koji se koristi za karte koje imaju specifičnu ulogu kao način da se kontrira određenim popularnim špilovima ili kartama. Harrison Jones ili Acidic Swamp Ooze su tech izbor ukoliko su popularni špilovi sa puno oružja, Hungry Crab je tech karta protiv Murloca. Ipak, tech karte ne moraju uvek da budu toliko očigledne i direktne, neke karte koje imaju generalnu ulogu mogu da budu tech izbor kao kaunter nekom drugom špilu, kao što je recimo Healbot svojevremeno bio kaunter aggro špilovima. Ako znate da u meti ima previše brzih špilova, možete da pojačate ranu fazu partija, a smanjite skupe karte, što je takođe neka vrsta tech izbora.
Dakle reč tech se generalno odnosni na specifične izbore prilikom pravljenja špila čija je svrha da budu kaunter nekom špilu koji vam specifično smeta, ali mimo tog kauntera same po sebi imaju veoma malu i lošu vrednost.
Vanila – izraz koji se u video igrama koristi kada govorimo o početnom stanju u nekoj igri, pre nego što je počela da dobija dodatke. U slučaju Hearthstonea, ovo se odnosi na period Hearthstonea pre nego što je izašao prvi novi set (Curse of Naxxramas). Osim u tom kontekstu, izraz se koristi i za minione koji nemaju tekst na sebi, tako je recimo Chillwind Yeti vanila 4 mana minion.