Games.con festival je par nedelja iza nas, a mi smo iskoristili prilku da još jednom saberemo utiske sa festivala. Ovoga puta smo se čuli sa pobednicima Klan RUR Heroes of the Storm turnira održanog na Games.conu, koji je ujedno bio i prvi LAN HotS turnir kod nas i prava prilika da se igrači sa domaće scene bolje upoznaju.
Titulu na turniru i vrednu nagradu za prvo mesto je osvojio tim Heroji s Oluju, a sa nama je popričao deo ekipe ovog tima, koji nam je preneo svoje mišljenje o igri, o potencijalu domaće scene, o utiscima sa Games.cona, zašto je HotS MOBA kojoj treba dati šansu… Zahvaljujemo se momcima na razgovoru i nadamo se da će vam se svideti šta su imali da nam kažu.
Sagovornici:
Filip „Wuzac“ Živković
Vladimir „Munjator“ Mihajlović
Dušan „ZmajoGic“ Kulpinski
Pozdrav svima, kako se osećate kao pobednici prvog Heroes of the Storm LAN turnira kod nas?
Dušan: Veoma lep osećaj, u mom slučaju kruna tog dana. Posle stresa i obaveza na faksu, organizacije i samog puta na Games.con, sam turnir je došao kao opuštencija :) i psihički i realno što se tiče konkurencije. Imao sam neki pozitivan osećaj u vezi naših šansi od najave turnira pa do samog kraja, bez obzira ko su druge ekipe. Nisam učestvovao ni na jednom LAN-u sigurno jedno 7-8 godina, a ovo je bez premca bio najveći gejming događaj kome sam prisustvovao, i po prostoru i po broju publike, plus što je kao što kažeš ovo prvi HotS turnir ikada kod nas – sve zajedno to dođe kao neki šlag na tortu :D
Vladimir: Fantastičan osećaj koji je odmah morao da se zalije pivom, bar sa članovima ekipe koji su i dalje imali snage i energije za to, jer je sam događaj trajao 14 sati. Obožavam da se takmičim i sama nagrada mi nekako dođe kao posredni ishod svega toga, definitvno je put do toga uvek zanimljiviji. Savetovao bih svakom ko voli da igra bilo koju kompetativnu igru, i samim tim da se takmiči, da se oproba u nekom lan turniru, jer je svakako jedno specifično i bogato iskutsvo.
Šta vas je privuklo igranju HotS-a i šta je za vas ono što ga izdvaja od ostalih MOBA igara?
Dušan: Mene je privukao još prvi trailer kada je izbačen, ideja MOBA igre sa svim herojima iz Blizzardovog sveta me je bila oduševila. Pošto sam igrao sve Blizz igre još od WC i WC2 Tides of darkness, sve serijale Diabla i Starcrafta, WoW… bilo je nezamislivo da ne probam HotS.
Izdvajaju ga brz i dinamičan tempo, broj i raznolikost mapa i zadataka, team exp vs individualni exp u drugim mobama (dota i lol, ostale ne poznajem), nedostatak golda i itema – a fokus na talentima, RNG je skoro u potpunosti izbačen, slobodno mogu reći da ima daleko najpozitivniji i tolerantiji community (ja im kvarim prosek, hehe).. ako bih morao da sumiram u jednoj rečenici: HotS je obuhvatio heroje uz koje sam odrastao, a uspeo da je da po meni zadrži srž Dote 1, odnosno sve ono što sam ja voleo u njoj, a koju sam počeo da igram posle WC3.
Wuzac: HotS-u me je privukla brzina igre od samog početka, sto je najviše i izdvaja od ostalih igara. Instant turn rates, kratke laning faze ( kraće od 4-5 minuta na većini mapa) – nakon čega se sve svede na rotacije i intenzivne timske borbe. Iako partija traje samo 15-20minuta , nešto malo duže od laning faze u ostalim MOBA-ma, i dalje nakon partije imam osecaj da sam imao ogroman uticaj na partiju, jer se svake sekunde nešto dešava.
Vladimir: Kao ljubitelj MOBA i veliki fan Blizzardovih igara, prvenstveno me je privuklo to što je ovo njihova prva MOBA. Bio sam svestan toga da će Blizzard uložiti dosta sredstava i vremena kako bi je doveli na nivo postojećih MOBA. Kada bih napravio analogiju između LOL-a, Dota-e i HOTS-a, sagledao bih to na dva nivoa: taktički i mehanički. LOL je, po meni, najteži mehanički, a najlakši taktički, Dota bi imala jednak nivo težine na oba nivoa, dok je HOTS suprotan LOL-u – najteži taktički, a u neku ruku, najlakši mehanički. Iako dele žanr, svaka od ovih igara je specifična za sebe.
Koliko dugo postojite kao tim i koliko dugo generalno igrate zajedno?
Dušan: Kao četvorka ZmajoGic, fatcat, lasthope011 i Wuzac postojimo odnosno znamo se sigurno više od godinu dana. Jovu fatcata znam IRL (iz stvarnog života, uživo, prim. aut.) i iz Dote iz davnih dana, a Wuzaca i lasthope011 sam upoznao u HotS-u, pošto smo svi bili u više navrata u top 200 EU laddera, često smo se sretali u Hero ligi i tako se upoznali i počeli zajedno da pikamo. Igrali smo zajedno razne online turnire i kvalifikacije, ali bismo zbog nedostatka vremena i vežbe i stalnog menjanja 5. igrača uvek ispadali od pro/semi pro timova. Naravno, nismo igrali non stop, zapravo smo puno više bili neaktivni, tim u pokušaju. Munjator se pridružio timu 4-5 dana pred turnir posle pauze od HotS-a od oko godinu dana.
Vladimir: Sve članove tima, osim Pere “lasthope011”, sam upoznao nedelju dana pre početka turnira, dok se sa Perom znam još od pre nekoliko godina kada smo igrali LoL zajedno u timu, a kasnije i vežbali zajedno za 1v1 LoL turnire.
Koliko je u HotS-u bitan individualni kvalitet u odnosu na dobru timsku igru? Da li jedan izuzetno dobar i raspoložen igrač može da nosi prosečan tim?
Dušan: Svakako je bitan i uvek je plus, pogotovo za Lost Vikinge npr. i određene heroje sa visokim skill capom. U HotS-u je team work SVE, igrati sa igračima koji te poznaju i ti njih poznaješ kao TIM i igrati solo ili sa igračima sa kojima se ne kontaš, to su dva različita sveta i dve druge igre. Oko drugog dela pitanja su na redditu radili studiju i došli do rezultata da je „donekle moguće“ nositi ekipu. Pod uslovom da igraš sa normalnim randomima, po meni je samo donekle moguće nositi, i to samo uz nekog dobrog tenka ili assassina. Svakako je ta mogućnost „nošenja“ puno manja nego u Doti i LoL-u.
Wuzac: Sto se tiče soloq/duoq, mislim da je invdividualni kvalitet bitan kao u bilo kojoj drugoj MOBA igri. Mislim da dobar igrač moze konzistentno da ima preko 55+% winrate.
Sto se tice timske igre, mnogo je bitnija koordinacija tima, komunikacija i dobro shotcall-ovanje. Pošto ako iz samih rotacija i objective-a vodiš za 3 levela, protivnički tim ima ogroman hendikep, iako su mozda bolji individualno.
Da li ste zadovoljni šta Blizzard trenutno radi sa igrom u smislu balansa, novih heroja i mapa? Šta biste voleli da vidite u budućnosti?
Dušan: I da i ne. HotS je predugo postojao kao poluproizvod, bez nekih naznaka od Blizzarda šta žele sa igrom i da li će uopšte ulagati u razvoj eSport scene i communitya. Imali su enormne kiksove sa izbacivanjem određenih heroja koji su bili apsolutno OP i skroz su izvrtali igru naopačke, dok su neki drugi heroji padali u 6. plan. Recimo Li Ming kad je izašla me je skoro naterala da batalim igru, svaki sledeći patch je dobijala nerf, evo i u Ragnaros patchu će dobiti mali nerf. Diablo&Tyrande stun meta je trajala predugo i smorila je bila uzduž i popreko.
Raznolikošću mapa i heroja, i tempom kojim ih izbacuju ne mogu da budem nezadovoljan i skidam im kapu. Od budućnosti očekujem da nastave tim tempom, i malo budu ažurniji u nerfovanju određenih heroja pogotovo kad su očigledno prejaki od prvog dana u igri, kao i da se malo više posvete prepravki nekih starijih mapa koje se u online turnirima uopšte ne igraju, sa razlogom. Voleo bih da ne izgube fokus i nastave sa izbacivanjem heroja, mapa, da se bave balansom, a da smanje glupiranje sa Brawlom i nebitnim stvarima.
Vladimir: Blizzard pokušava da uvede inovacije i unikatnost u Moba žanr, tako da će uvek biti teško izbalansirati takvu igru zbog same raznovrsnosti heroja, mapa i samih bildova.
Šta vam se generalno ne sviđa kod igre i šta biste možda želeli da promenite?
Dušan: Ne sviđa mi se što je u određenim slučajevima nemoguće nositi tim, makar i savršeno odigrali svoju ulogu. Ne sviđa mi se report sistem gde se poruka tipa „stop dying before tribute“ ili običan „we dont need that hero“ ili prost „l2p“ smatra za abusive language, ali razumem svrhu toga. Sa druge strane trolovanje i AFK-ovanje je izgleda skroz OK što se tiče Blizzarda. Ne bih ništa drastično menjao.
Vladimir: Ide na živce to što Blizzard uvek tera na neko grindovanje, tako da za samu kupovinu heroja je potrebno i do preko nedelju dana, što predstavlja mali problem, pogotovo za novije igrače.
Koju ulogu u igri preferirate i koji heroji najbolje idu uz vaš stil igranja?
Dušan: moj stil je prilično pasivan, pogotovo za brzi HotS tempo. Smatram da ne treba srljati i vijati kilove koji su rizični, jer će vas igra zbog postojanja objectiva svakako naterati da se veoma često sukobljavate. Uloga Tenka mi je zapala kad smo pravili tim jer sam imao skoro sve tenkove u tom trenutku, a omiljeni heroj tada mi je bio Anub, još sam često igrao Muradin i Diablo duo, Leorica i Johanu. Volim heroje koji imaju najveći uticaj na igru i koji donekle mogu da preokrenu fight ili celu partiju. Tenkovi imaju tu karakteristiku da te ljudi prate, što u Hero ligi i solo playu puno znači. Trenutno omiljeni Tenkovi su mi ETC i Muradin, pa Leoric. Od Assasina, Falstad bez premca, idealna kombinacija mobilnosti ,utilitija i DMGa, heroj sa jako puno uticaja na igru.
Wuzac: Uloga bi bila ranged “carry”, rekao bih da mi je omiljeni heroj Valla, zatim Li ming/Falstad/Jaina/KT.
Valla, iako deluje kao basic heroj, mislim da ima ogroman mehanički skill-cap. Zahteva jako dobro pozicioniranje, efikasno Orbwalk-ovanje, i generalno poznavanje igre s obzirom da vas većina stvari ubije za pola sekunde :P
Vladimir: U skoro svakoj mobi sam pokušavao da igram sve uloge, jer kada uđete u meč uvek se nađe neko ko ne želi da igra neku ulogu, tako da samo napišete “Fill” i sačekate da vidite šta ćete igrati. Uglavno to bude support. :D
A koje heroje najviše mrzite da vidite sa protivničke strane?
Dušan: Ne volim da igram vs Tracer ili Ilidan compova, Medivha, a ni TLV ili Abathur u protivničkom timu mi nisu dragi. Sylvanas na određenim mapama gde postoji mogućnost snowballa. Tracer je cancer od heroja, a Ilidan je melee Tracer za mene :D, ne volim ih ni sa sobom, a ni u protivničkom timu. U rukama nekog manje veštog je beda od heroja, ali neko ko zna da ga igra će vam zagorčati život, a isto važi i za Medivha… TLV su prejaki u late game-u, i opet, neko ko dobro mikruje i ima dobar map awareness može čuda da napravi sa njima.
Vladimir: Uh kada vidite Vikinge u protivničkom, ili čak i svom timu, odmah znate da će gejm biti lutrija: ili će vikinzi stompovati protivnike ili ćete napraviti pometnju u sopstvenom timu. Moj savet: ako vidite da neko iz vašeg tima želi da izabere Vikinge slobodno ih banujte ako ne volite da se kockate. :D
Na Games.con turniru ste odigrali dominanto i čini se da su protivnici bili bez ikakvih šansi. Šta mislite o ekipama protiv kojih ste igrali i na čemu bi generalno trebalo da rade?
Dušan: Verujem da je većina sklapala tim na brzinu i da nisu skoro uopšte vežbali, videli bismo kakva bi konkurencija bila da je bilo više vremena za pripremu. Za ekipe iz polufinala i finala imam samo reči hvale što se tiče razumevanja igre i banovanja/pikovanja, naš osećaj je bio da smo na papiru gubili skoro svaki game po pikovima. Mislim da su se previše trudili da nas counter-pikuju i da pomalo „štreberski“ pikuju određene, da kažem, Tier 1 heroje, šablonski i „jer tako treba“, umesto da su pikovali ono što stvarno znaju da igraju i što im leži. Mi smo znali uloge koje ćemo igrati pre turnira, i svako je imao najmanje 3-4 heroja koje može da igra u svako doba dana i noći. Preporučio bih vežbu kao i praćenje pro scene i gledanje replaya/vodova, stvarno puno može da se nauči: i o pikovanju, tajmingu, rotacijama i team worku.
Za veoma kratko vreme se prijavio veliki broj ekipa za RUR HotS turnir na Games.con festivalu. Nagrada za prvo mesto je svakako bio jedan od razloga, ali i pored toga nas je iznenadilo interesovanje. Da li mislite da u Srbiji ima dovaljno igrača da se razvije stabilna domaća scena?
Dušan: I mi smo se iznenadili i nagaradama :D i odzivom, u roku od dva dana se situacija promenila od „samo da bude bar 4 ekipe pa da turnir ima smisla“ do „dolaste ranije, ima previše ekipa!11“. Mislim da je turnir pokazao da postoji dovoljno ljudi i ekipa za još LAN događaja. Siguran sam da bi se moglo naći još ekipa ako bi turnir bio najavljen ranije. Mi se nadamo da će biti još LAN-ova jer su i ljudi i atmosfera bili super, i pored svih okolnosti koje su pratile turnir.
Vladimir: Iskreno sam bio iznenađen odzivom. Generalno u Srbiji se najvise igraju Dota i LoL, mnogo više od ostalih moba, i samim tim ne očekujete turnire u ostalim moba igrama. Tako da je Games.con turnir bio pravo iznenađenje.
I za kraj, šta biste preporučili domaćim igračima koji igraju ostale MOBA igre, zašto bi trebalo da probaju HotS?
Dušan: Što se mene tiče HotS je enkapsulirao srž MOBA igara, odnosno predstavlja sve ono zašto sam nekada voleo Dotu. Kretnje, dinamika, team work, raznolikost, krljanje hteli vi to ili ne (tnx objectives). Neka razmisle da li igraju druge MOBE zbog creep/deny mehanike, zbog farma golda, wardovanja, itema, partija od sat vremena gde se prvih pola sata tučete oko runa i ko će kome da s***e ward, a zapljune svoj, dok neki carry tamo negde solo farmuje i na kraju se samo iskidaš i iznerviraš, a smrdiš na 3-4k MMRa. Da li su zbog toga počeli da igraju te igre, ili zbog nečeg više?
Vladimir: Svakako treba probati HotS, jer ako ništa drugo možda ćete bar naučiti da sarađujete sa timom kako bi došli do pobede, jer je sve ostalo nedopustivo u ovoj igri.
Hvala vam što ste izdvojili vreme za naš razgovor, puno sreće u daljem igranju, pa se vidimo na budućim turnirima, a ko zna, možda bude i neke lige.
Dušan: Hvala i vama na pozivu, na razumevanju i organizaciji, bravo za Savketa za sav uložen trud i šteta što Laki nije dobio priliku da pokaže uber skil u HotS-u :D. Lično nisam ni sanjao da će HotS turnir uopšte biti najavljen, a potom ni održan. Nadam se da će biti još prilike za druženje, mi ćemo se potruditi da sve ispoštujemo u budućnosti.