Odmah u startu da napomenem da obratite pažnju na ocenu, a onda imate na umu da će u tekstu ta velika ocena biti i opravdana nekako. Ne znam zašto ali je uvek sumnjivo kada indi igra dobije velike ocene, a nije hajpovana u nebesa i nisu je svi instalirali ikada, igde. To je Waking Mars.
Opšte je poznato da većina AAA naslova današnjice sasvim neopravdano dobijaju velike ocene pa čak i oznake AAA. Sve se to nekako meri u stvari “kvalitetima” tj. faktorima koji su uticali na samu igru ali nisu sama igra. AAA naslov je onaj naslov koji je koštao 100 miliona dolara da se napravi, na njemu je radilo 1.000 ljudi i reklamira se na sve strane i igra je bar 5 miliona igrača u prvih mesec-dva po izlasku. Vidite ka čemu ciljam? Cena igre, uložena sredstva i ljudstvo, broj igrača. Brojke! To da li je igra dobra.. u stvari odlična, da li ima bagova, neku viziju koja je zanimljiva, sve to ironično ne utiče na to da li će igra biti označena kao AAA. Nažalost, to je cena mejnstrim pop kulture današnjice, a možda i svih prošlih i nažalost budućih vremena, koju morate da istrpite ako hoćete da se bavite ili uživate u bilo kojem mediju, bilo to muzika, film, video igre.
Tako da imajući na umu te “realne vrednosti” koje čine današnji AAA naslovi, Waking Mars nije definitvno u toj kategoriji igara. A ako gledamo one druge, “utopijske vrednosti” kao što su odličnost igre, vizija, itd. onda Waking Mars definitivno spada u tu kategoriju. Imajte u vidu da je ipak indi igra u pitanju i da vam možda na prvi pogled neće delovati zanimljivo ali tu ćete najverovatnije napraviti grešku u rasuđivanju kao što sam i ja i ljudi koji su igrali igru napravili.
Pa šta je Waking Mars? U pitanju je istraživačka avantura smeštena u platformski žanr igara. Vi ste u ulozi Lianga, naučnika crtica planetologa crtica spelologa i stacionirani ste na Marsu sa koleginicom Amani koja se nalazi u glavnoj bazi dok ste vi u ispostavi negde u sred nedođije i istražujete Mars. Godina je 2093, a priča se bavi pećinama koje su su navodno otkrivene 2007. godine na Marsu. Pored Lianga i Amani tu su i A.R.T. – glavni kompjuter i nezaobilazni pomoćnik Lianga i 0CT0, kapsula/robot koji je prethodno poslat u pećine da ih istražuje. Na žalost, izgubljen je signal i veza sa 0CT0-om i Liang uskače u svemirsko odelo, spreman da istraži u čemu je problem.
To je nekako suština priče – vi ste naučnik koji ide da pronađe izgubljenog robota i informacije koje je sakupio, a pri tom imate i džetpek na raspolaganju za lakše manevrisanje kroz pomenute pećine. Srećom, ima još mnogo detalja oko svega toga. Glavna stvar je da imate nekoliko ciljeva tokom igre i što ih više rešite, to će vam se više isplatiti kada stignete do kraja ove avanture.
Pored glavne misije da nađete 0CT0-a imaćete dužnost i da istražujete razne biljkolike oblike života koji žive u tim pećinama. E sad, ne samo što ćete morati da ih istražujete već ćete direktno uticati na njihov rast, brojnosti i ponašanje. Tu već dolazimo da pored pukog igranja i prelaženja iz prostorije u prostoriju i pećine u pećinu ćete morati i da zapamtite solidan broj do tada vama nepoznatih informacija u vezi sve većeg broja stanovnika Marsa tj. biljkolikih stvorova u pećinama. Jer ćete samo tako najbolje odlučiti šta je najpametnije u datoj situaciji. Skoro svaka sekcija pećine je odvojena od druge i da bi prokrčili put do naredne sekcije morate podići biomasu trenutne sekcije. A biomasu podižete tako što više i više razvijate i pomažete razmnožavanje života u toj sekciji.
Srećom tu vam pomaže vaš odeljak u meniju koji se bavi istraživanjem pa sve bitne informacije koje zaboravite, možete potražiti tu. Takođe, svaki novi oblik života na koji naletite, možete istraživati. To se uglavnom radi tako što probate prvo neke osnovne stvari – kako raste, kako se razmnožava i šta mu ne prija, a posle toga dolaze i neke finese koje naravno nisu bitne toliko za dalji napredak ali je poželjno da ih istražite. Tu dolazimo i do semenja, ono vam upravo služi da zasadite oblike života, hranite druge, usmrtite treće ili poboljšate postojeće. To semenje skupljate kroz sve pećine i vremenom otkrivate nove vrste, direktno vezano za nove oblike života.
Ako ste ispratili nekako radnju kroz ovu salatu teksta, onda super. Kao što ste skapirali vi u stvari “budite” život na Marsu te s’ toga i naziv igre – Waking Mars. Ima tu naravno i dosta priče, dešavanja i interesantne mehanike za upiti i istražiti ali neću sada sve da vam pokvarim predetaljnim opisom. Igra ima i nemali broj što lakših, što težih zagonetki ali ako ste uspeli da završite prvih par razreda osnovne škole, ne bi trebalo da budu problem. U slučaju da se zaglavite, tu će vam priskočiti Amani u pomoć i duhoviti A.R.T. sa enciklopedijom informacija mada je opet nekako na vama da sve to protumačite.
Tu dolazimo i do možda jedinog dela igre koji mi se i nije baš svideo toliko, a u pitanju je preterano tehnički scenario igre, mislim na sam tekst koji glumci izgovaraju i koji ponekad zvuči kao gomila gluposti tj. emulira neki tehnički profi sleng. Srećom – uglavnom nije tako ali ima trenutaka kada ste u fazonu “Molim?!”. Takođe moram dodati da je gluma i svi zvučni elementi za pohvalu. Tu stvarno nema zamerke, takođe moram dodati da se nisam susreo ni sa jednim bagom tokom igranja što je za još veću pohvalu. Najveći kamen spoticanja za potencijalne igrače će biti vizuelni deo igre koji… pa ne mogu da kažem da izgleda loše ali izgleda dosta unikatno i potrebno je malo navike na to.
Kada sam ipak razmislio bolje, našao sam jedan element koji mi je izgledao loše – mapa. Mape u igrama umeju ponekad da budu jako zamorne, ovde nije toliko taj slučaj koliko mapa postoji čisto reda radi, a retko kada ćete imati neke koristi od nje sem da se malko bolje.. ali veoma malo, orijentišete u prostoru. Opet, pohvala što sem mape i dela o istraživanju, nema uopšte petljanja sa menijem i silnim glupostima van same igre. Čak igra počinje odmah kada je pokrenete, bez ikakvih odugovlačenja.
Pa nekako da sumiram ovo sve u nešto koherentnije, Waking Mars je odlična igra, nije skupa i ima je i za smartfonove i računare, podržava i džojpede i tastature i miševe. Igra se prvi put pojavila u martu prošle godine na iTunes-u ali se krajem decembra pojavila i za većinu ostalih platformi. Ako se malo potrudite, možete izvući čak 10+ sati iz nje. Opet, možete se držati samo glavnog cilja i skupljanjem minimalne biomase samo da vam se otvore svi prolazi i završiti glavnu priču za neka 4 sata. A čak i da je završite brzo, uvek možete da se vratite i dovršite ostale zadatke, ispeglate ono što mislite da može bolje. Ima određenu replay vrednost i srećom nije preduga i predosadna igra da bi vam to predstavljalo problem. Waking Mars je jedan od onih sve ređih naslova koji vas opuštaju ali mentalno angažuju taman do granice da vam je prijatno izazovno ali ne i naporno dok igrate. Moj savet – obavezno probajte, imali 7 ili 77 godina i voleli “ove” ili “one” žanrove igara.
Autor: Aleksandar Ilić
PLAY! Zine 57 – JANUAR 2013