Dragi RURovci, dobrodošli u još jedno izdanje Istorijskog Kutka!
Danas za vas imam specijalnu poslasticu, doduše iz malo modernijeg doba od Drugog svetskog rata – ali verovatno će se dopasti svakome ko je ljubitelj istorije i tenkova generalno.
U pitanju je DF 105, tenk za koji verovatno niste čuli.
Kada razgovaramo o nemačkim vozilima, retko su privlačni oku (ovim gađam na Tigra I, a ne na prelepog Leopard 1), ali su uvek inženjerska savršenstva. Ali, šta nastane kada se u nemačku vrhunsku tehniku umeša malo francuske ljubavi?
Onda nastaje DF-105, tačnije njegov prototip, napravljen osamdesetih godina prethodnog veka od strane Francuza (kupola) i Nemaca (trup). Napravila ga je kompanija Tisen-Henšel, a namena je bila izvoz ovog vozila.
Trup je od Mardera 1, borbenog vozila pešadije (BVP), a kupola je francuska FL-15 kupola, napravljena od strane FKB (Fajvs Kojl Bangkok) – koju verovatno prepoznajete iz WoTa, jer je ista kupola korišćena za AMX 13 tenkove – kao što su i 13 75 i 13 90 – koji jesu u svetu tenkova.
Počnimo od trupa. Trup je od BVP Mardera , koji je napravljen za Zapadnu Nemačku, tačnije potrebe njene vojske – Bundeswehra. Oklop je gotovo nepostojeći, u početku mogao je samo da zaustavi 20mm APDS granate da bi zaštitio posadu, a kasnije je to “poboljšano” na 30mm, kao odgovor na naoružanje BMP-2. Ali zato, brzina i mobilnost mu jesu prednost.
Doduše. pošto jeste samo BVP, planovi Tisen-Henšela su bili da ovo vozilo usavrše tako da može biti i:
-Lovac na tenkove (ne u tradicionalnom smislu kao u WoTu, minijaturan tenk bez kupole sa ubitačnim topom, već sama uloga u borbi)
-BVP
-samohodni top (artiljerija)
Sam DF105 osmišljen je tako da bude lovac a i podrška pešadiji.
Što se kupole tiče, stavljena je gorepomenuta FL-15 kupola na trup. FL-15 je po izgledu ista kao i na 13 75 i 13 90 u WoTu. Nažalost, tu se sličnosti zaustavljaju i saznajemo razlog zašto DF 105 nije u svetu tenkova. Naime, FL-15 je dizajnirana 1983. godine, što je zaista moderno, i previše moderno za World of Tanks. FL-15 je u sebi imao, za to vreme, najmoderniju tehnologiju, kao što je TCV 186 laserski daljinomer i SOPTAC sistem za kontrolu paljbe. Da pojasnim, SOPTAC je sistem koji putem elektronike pomaže da se efektivnije pogodi meta. Sama kupola ima oko 40mm oklopa i, uzimajući u obzir da je kupola oscilirajuća (tj. kao klackalica), jako dobre uglove depresije i elevacije (-8/+12 stepeni).
Naoružanje mu je francuski FN 105mm top, koji je na ovoj kupoli imao varijantu autoloadera i “normalnog” topa.
Brzina paljbe topa je izmerena negde oko 12 granata po minuti, a kapacitet municije bio je 50 granata različite municije. Mogao je da puca fugasne (HE), kumulativne (HEAT), APDS i APFSDS granate. Maksimalni efektivan domet topa otprilike je 2 kilometra, ali u “artiljeriskom” (indirektnom) režimu paljbe, domet je i do 8,000 metara.
Na kupoli je takođe bio i protivpešadijski mitraljez sa 5,000 metaka.
Kao što sam pomenuo, vozilo je mobilno. Teško je 30 tona, a gura ga motor od 720 konjskih snaga, MB833 Ka500, isti kao i na Argentinskom TAMu(Tanque Argentino Mediano,iliti na srpskom argentinski srednji tenk), koji je takođe napravila kompanija Tisen-Henšel u saradnji sa Argentincima. Nažalost nisam mogao da nađem pouzdano maksimalnu brzinu, ali vrlo verovatno je ista kao i kod BVP Mardera, 75 km/h.
Pored troje standardnih članova posade i 50 granata, DF 105 mogao je da prevozi ili dodatnih 50 granata ili šestoro ljudi.
Nažalost, ovaj tenk je ostao samo u prototipnoj fazi jer nije bilo dovoljno potražnje za njim – što je prava šteta jer je zaista lepo i dobro vozilo.
Takođe ostaje žal što je ovaj tenk previše moderan za WoT, jer bilo bi zabavno voziti amx 13 tenk sa 105mm topom! :)
Autor kutka: Aleksa “Beo” Obradović
Izvori:
Shushpanzer, TankNutDave, Murazor.