Postoje neke igre koje vam prosto ostanu urezane u sećanju, a kada aktivno igrate igre više od četvrt veka kao ja taj prostor ostaje rezervisan samo za izuzetna ostvarenja. Jedno od njih je svakako Master of Orion. Kompanija Wargaming je pre nekoliko godina otkupila prava na ovu igru i poverila do sada relativno nepoznatom NGD studiju iz Argentine razvoj novog Master of Orion naslova.
Nasleđe
Priča o Master of Orion mora početi s njegovim počecima, pričamo o prvoj polovini 90ih godina prošlog veka. Dve godine ranije se pojavio originalni Civilization i isti izdavač, sada odavno pokojni ali tada jako uticajan, Microprose, se odlučuje da izda igru koja je neka vrsta Civilizacije u svemiru. Zapravo radeći preview upravo za Master of Orion gospodin Alen Emirč iz časopisa Computer gaming world prvi put upotrebljava termin 4X koji objašnjava sa EXplore, EXpand, EXploit and EXterminate. U prevodu na naš jezik znači da igrač u ovakvim igrama prvo istražuje svet oko sebe, zatim širi uticaj svoje vlasti, iskorišćava mineralne i ostale resurse koji se nalaze pod njegovom kontrolom i na kraju istrebljuje ili uništava druge slične igrače. Taj princip igre je evidentan u Civilizationu, nasledio ga je i Master of Orion, ali i nekoliko desetina igara koje će se pojaviti kasnije i uspostaviti praktično žanr 4X video igara. Treba naglasiti i da bi se ovaj termin ovako definisan mogao primeniti i na neke RTS strategije kao što su Command&Conquer ili Starcraft, jer i one kombinuju sve ove elemente, ali se ipak uvodi razlika jer su 4X igre strateški dosta kompleksnije i najčešće su poteznog tipa. Jedna od klučnih razlika jeste da se u 4X igrama mnogo više pažnje mora posvetiti ekonomiji i napretku vašeg carstva, a da tek iz nje proizilazi mogućnost da vodite ratove sa susedima, dok je kod drugih strategija fokus na borbi. Moraće dosta vremena da se posveti i istraživanju novih tehnologija i građenju diplomatskih odnosa sa drugim igračima, a jedna od karakteristika jeste i da uslov pobede nije samo vojno uništenje protivnika – možete pobediti i tako što otkrijete ultimativnu tehnologiju, što vaša ekonomija postane dominantna, ili tako što kroz diplomatske odnose uspostavite sebe kao vladara sveta u kome se odvija igra.
Novi Master of Orion svakako inkorporira sve karakteristike ovog nasleđa pri čemu se vrlo čvrsto drži originalnih koncepata igre. Treba naglasiti da je najnovija verzija zapravo neki miks prethodne tri igre iz serijala koliko ih je ukupno bilo, na najbolji način kombinujući pozitivne elemente iz svake od njih.
Moderni Master of Orion
Igra trenutno omogućava da igrate sa jednom od šest rasa pri čemu svaka od njih ima neke posebne karakteristike – neki su bolji u diplomatiji, neki u istraživanju novih tehnologija, neki se bolje razmnožavaju, neki bolje proizvode, neki su bolji ratnici. Treba imati u vidu i da neke rase tradicionalno ne vole neke druge. Kada odaberete rasu koja vam najviše odgovara možete podesiti druge parametre igre kao što su veličina galaksije, slučajni događaji koji se mogu desiti, broj protivnika i slično. Kada sve to podesite igra počinje i nalazite se na ekranu zvezdane karte u kome imate svoj sistem i svoju prvu planetu kao i nekoliko brodova, pre svega za istraživanje okoline.
Jedan sistem može imati jednu ili više planeta, kao i na primer pojas asterioda, a sa drugim sistemima je povezan warp tačkama. Planete se međusobno razlikuju po atmosferi, veličini i bogatstvu minerala, sve to utiče na maksimalnu populaciju, proizvodnju i sreću njihovih stanovnika. A svi stanovnici su uvek podeljeni u tri kategorije – radnici koji proizvode dobra, radnici koji proizvode hranu za sve i naučnici koji istražuju. Računar ih sam raspodeljuje prema potrebama u okviru kolonije ali ako hoćete možete i sami da ih premeštate, mada to postaje jako naporno kada imate mnogo planeta. Možete graditi i građevine koje pospešuju svaki od ovih elemenata, a kako budete istraživali nove tehnologije sve više građevina će biti dostupno. Naravno jedna od bitnih stavki svake kolonije je i proizvodnja svemirskih brodova, za početak napravite bar jedan Colony Ship koji će vam omogućiti da kolonizujete druge planete. Razvojem tehnologije ćete dobiti i mogućnost da pravite druge i bolje tipove brodova, od ratnih, preko svemirskih fabrika koje mogu graditi ispostave na asteroidima ili na granicama vašeg carstva, pa do onih koji transportuju koloniste ili trupe. Treba uvek voditi računa i o tome koliko je planeta zagađena, koliko su stanovnici srećni, da li dovoljno istražuju, ali i da li donose dovoljno novca u galaktički budžet. Za svaku od ovih stavki postoje određene građevine koje joj doprinose.
Još dva bitna elementa igre su istraživanje i diplomatija. Novi pronalasci se nalaze u takozvanom tehnološkom stablu tako da jedna ili nekoliko tehnologija vodi do nekih bitnih otkrića. Kada nešto otkrijete to će vam omogućiti da gradite nove građevine ili da ažurirate planove vaših brodova kako bi sledeće generacije koje izgradite bile bolje naoružane ili oklopljene. Nažalost nije moguće unapređivati već postojeće brodove, njih samo možete prodati za određenu sumu kredita. Kako budete istraživali galaksiju dolazite u kontakt s drugim rasama možete krenuti sa razvojem diplomatskih odnosa sa njima, bili oni prijateljski ili ne. S njima deliti tehnologije u zamenu za kredite ili nešto drugo, potpisati sporazume o otvorenim granicama, zajednički napadati neke neprijatelje, čak razmenjivati i kolonije. S vremena na vreme se sastaje galaktički savet sastavljen od lidera svih rasa koji glasa o tome ko bi trebalo da bude lider galaksije i ako postanete lider to znači pobedu u igri. Druga mogućnost je da pobedite osvajanjem većine galaksije.
Stavka o kojoj morate voditi računa jeste i ekonomija, svaka kolonija sama po sebi donosi određeni broj kredita kroz porez ali građevine i brodovi i troše kredite da bi se napravili. Takođe održavanje velike flote brodova je izuzetno skupo. S druge strane možete povećavati ili smanjivati porez kolonijama ali će to direktno uticati na sreću ili nesreću njihovih stanovnika pa o tome morate voditi računa.
U galaksiji se stalno dešavaju i neke pojave na koje ne utičete, na primer neko sunce postane supernova pa ne možete više u tom sistemu imati kolonija, naiđete na neka nova otkrića ili svemirske nemani, a o svemu tome vas izveštavaju vesti GNN. Na Galactic News Network možete saznati i neke bitne stvari o konkurentima, ko je trenutno vojno najjači u galaksiji, ko kontroliše najviše planeta, ko je najviše napredovao u istraživanju i sl.
Na kraju dolazimo do borbe, postoje dva tipa – svemirska borba brodova ili napad na koloniju. Svemirska borba može biti simulirana, računar vam u startu daje neko predviđanje kako će se to rešiti, ili taktička gde imate real-time kontrolu, nešto slično kao recimo Homeworld. U taktičkoj borbi nekada možete sami izvući malo povoljniji rezultat na primer ako naterate protivničke lovce da vas napadnu i da se tako odvoje od svemirske stanice pa ne budete izloženi topovima i jednih i drugih u isto vreme. S druge strane napad na koloniju je isključivo simuliranog tipa i zavisi od toga koliko bombardujete koloniju iz svemira, jačini vaših invazionih snaga, jačini odbrambenih snaga kao i od određenih odbrambenih struktura koje mogu postojati u koloniji. Naravno računajte da kao što i vi možete napasti druge kolonije i vaše kolonije mogu biti napadnute pa treba pravovremeno pripremiti odbrambene mere.
Jedna od interesantnih stvari, po kojoj je igra i dobila naziv, jeste sistem Orion. Njega čuva mitsko biće, gospodar Oriona, odnosno Master of Orion, koga morate pobediti da biste dobili pristup planeti Orion. Ovo je najplodnija i najbolja planeta u celoj galaksiji, ali pobediti njenog gospodara nije nimalo lako, trebaće vam mnogo jaka flota. U nekim od prethodnih igara serijala ovo je bio i uslov za pobedu u igri, ali sada to nije slučaj, ostaju samo pokoravanje galaksije i diplomatija.
Sama igra nije hardverski uopšte zahtevna a grafički izgleda prihvatljivo, ništa spektakularno ali sasvim dovoljno za svoju namenu. Iako je kao preporučeni CPU stavljeno i5/i7, radiće i na Core 2 Duo računaru sa najosnovnijom grafičkom karticom, ja sam je zapravo testirao igrajući na laptopu sa integrisanom grafikom.
Bitno je naglasiti da postoji i multiplayer opcija, ako ništa Wargaming bar ima iskustva u tome, i ona funkcioniše po istom principu kao i singleplayer. S tim da možete odlučiti da li ćete otvoriti igru za druge igrače ili će moći da se priključe samo vaši prijatelji. Treba imati u vidu da jedna brza partija može trajati i po više sati tako da to može imati uticaja na živce ako igrate sa neadekvatnim ljudskim protivnicima koji u nekom momentu odustanu od igre, neće da odigraju svoj potez i slično.
Zaključak
Master of Orion već u early access fazi opravdava sva nadanja ljubitelja žanra, legenradni naslov je uspešno ponovo pokrenut i doneće vam mnogo sati uživanja. Do konačnog izlaska igre tu bi trebalo da se doda i još više rasa kao i još neki elementi, ali već sada je igra sasvim dovoljno ispeglana za dosta uživanja. Treba imati u vidu i da ako kupite Collector’s edition, što znači ulazak u early access, dobijate i prve tri igre u paketu!
+ Odlično prenet utisak originalnog naslova
+ Najbolja svemirska 4X igra
+ Nije hardverski zahtevna
– Multiplayer može malo da frustrira ako dobijete neodgovornog protivnika