Iako, sa sve zatvorenom betom, Hearthstone postoji „tek“ nekih 2-3 godine, kroz svoju istoriju je prošao kroz brdo razlličitih meta i taktika, pa mnoge karte koje danas ili brzo pretvorite u dust, ili vam i same sakupljaju prašinu u kolekciji, nekada su predstavljale obavezne i ključne karte u mnogim špilovima. Danas ćemo govoriti o nekim od tih karata. Pritom, ovde ne mislimo na karte koje su izgubile svoju popularnost zbog toga što su bile nerfovane, već prosto iz razloga što ih je vreme pojelo, što zbog promena u meti, stilu igranja igrača, ili su se prosto pojavile neke nove karte koje su prirodno potisnule stare. Kako ne bismo išli od klase do klase, pošto bi imalo tu ihaha da se piše, fokusiraćemo se samo na neutralne bivše zvezde mete. Neke od ovih karata, naravno, i danas možete da vidite u igri tu i tamo, ali to je samo bleda senka njihove popularnosti iz vremena klasičnog Hearthstonea, pre izlaska prve Hearthstone avanture – Curse of Naxxramas, leta 2014. godine.
Harvest Golem
U originalnom Hearthstone setu, Harvest Golem je bio definicija ranog value miniona. Zamislite svet bez karata kao što su Haunted Creeper , Imp Gang Boss , Piloted Shredder i drugih „lepljivih“ miniona koji danas haraju ladderom i čine veliki deo razloga za popularnost agresivnih i tempo deckova. U takvom svetu Harvest Golem je delovao kao nešto što je prosto nemoguće ukloniti sa table, pogotovo u ranom deluje partije kada je često trejdovao 2 za 1, bio otporan na AoE spellove, ostavljao telo na tabli za Savage Roar i druge buffove… Harvest Golem je bio „go-to“ 3 drop za Warlock Zoo, Midrange Shaman, Tempo Mage, Midrange Druid i druge špilove koji su orijentisani na rano prisustvo na tabli. Danas je u Druidu zamenjen sa Shade of Naxxramas, u Zoo deckovima Imp Gang Boss jednostavno donosi dosta veći value , a i Demon je, dok Tempo Mage danas izgleda totalno drugačije od originalnog builda i u 3 mana slotu ima karte Flamewaker i Spellslinger. Jedino ga još uvek možete videti u Mech Shamanu, zato što može da garantuje telo za buff koji daje Powermace deathrattle.
Chillwind Yeti
Yeti je karta koja je dobar deo postojanja Hearthstonea važila za, bez konkurencije, najbolji izbor u arena draftu, po ključu – što više jetija, to su veće šanse za run od 12 pobeda. Osim arene, karta je neosporno bila najbolji 4 mana minion u igri i bio je ključna karika u mnogim špilovima, poput Ramp Druida, Ctrl Warriora, Ctrl Priesta i generalno gotovo svih deckova osim Handlocka koji je to mnogo bolje radio sa Twilight Drake i Mountain Giant. Iako vam deluje potpuno obično, u to vreme imati 4/5 miniona tako rano bila je neverovatna stvar za vaš tempo, ali je pre svega bitna činjenica da tada nisu postojali 3 mana 3/4 minioni i 5 mana 5/6 minion, pa se jeti uz Boulderfist Ogre izdvajao kao jedan od retkih vanila miniona sa vrhunskim statsima za svoju cenu. Noća mora za igrače tada je bilo čuveno otvaranje Druida, coin/innervate/yeti u prvom potezu, kada ste neretko mogli samo da izađete iz igre. Yeti je vrlo brzo stekao kultni status u Hearthstone zajednici, koji je trajao sve do izlaska Goblins vs Gnomes ekspanzije, gde ga je nažalost pregazilo vreme i zamenile mašine, i to ponajviše Piloted Shredder, a tu i tamo i Mechanical Yeti. Do dana današnjeg Shredder je ostao neprikosnoveni vladar 4 mana slota i reper za svakog novog 4 mana miniona, ali stari igrači se sa nostalgijom sećaju legendarnog Yetija, tako običnog, a tako značajnog za istoriju Hearthstonea.
Argent Commander
Argent Commander je karta koja nekada bila prosto savršen 6 drop u igri. A razlog za to je vrlo jednostavan. Pre Naxxramasa, Hearthstone je poprilično kuburio sa dobrim 5 mana minionima, i jedini zapravo kvalitetan 5-drop je bio Azure Drake, pa su ga tako igrali bukvalno svi živi špilovi ( Ramp Druid, Ctrl Priest, Ctrl Warrior, Midrange Shaman, Miracle Rogue, Handlock…). A ništa tako dobro ne ubije 5 mana 4 hp miniona, kao 6 mana 4 attack charge i divine shield minion. Ne samo da odmah uklonite opasnu pretnju sa table, već vam iza ostane i solidno 4/2 telo koje može dalje da trejduje. Čak i ako ga ne koristite za trejd, Argent Commander je bila sjajna karta za pravljenje pritiska nad protivnikom, što su poprilično efikasno koristili stari Combo Druidi i rane verzije Zoo deckova, koje su bile poprilično agresivne. Garantovanih 4 damagea i plus izuzetno nezgodan minion za uklanjanje, koji ima velike šanse da ostane na tabli i sledeći krug, dakle idealna karta za agresivu. Šta se desilo sa Argent Commanderom? Desio se Naxxramas i novi kvalitetni 5 dropovi – Loatheb i Sludge Belcher , koji ne samo da su kvalitetni sami po sebi, pa su tako automatski našli mesto u mnogim deckovima, već su potpuno isključili našeg junaka iz igre, jer oba nova miniona imaju po 5 hpa, pa Argent Commander ne može odmah da trejduje sa njima. Tako je i Argent Commander otišao u penziju, a nama i dalje odzvanja njegovo „To Northrend!“ i pitamo se da li je konačno stigao tamo.
Faceless Manipulator
Jedan ili čak dva primerka ove izuzetno upotrebljive karte nekada su bili obavezni dodatak većini Control, ali i Midrange špilova. Ctrl Warrior je voleo da kopira svoje velike legendarne, ali i protivničke, pre nego što ih ubije. Shaman se samozadovoljno smejao dok je igrao Faceless+Hex combo, a ova karta je bila i česti pratilac Big Game Hunter a, taman pre nego što ubije Ragnaros a ili nekog Gianta. Naravno, osim kopiranja vrednih miniona, Faceless se koristio i u mnogim combo akcijama, najčešće u Handlocku sa starim, 4 mana Leeroy Jenkins ili ponekad i u Miracle Rogue, a danas ga možemo videti u životu samo još u po kojem Combo ili Reno Warlocku, koji ga igraju sa Arcane Golem i Power Overwhelming, kao finišer kombo. Facelessu se prosto desila tragična sudbina naglog ubrzanja mete, nakon Naxxramasa, koje je praktično na snazi sve do danas. Danas igrom dominiraju brzi, agresivni i tempo špilovi, koji rano napune tablu jeftinim i lepljivim minionima, koje vam se ni ne isplati da kopirate, pa je zbog toga Faceless postao previše spor i zbog toga zamenjen pouzdanijim kartama.
Cairne Bloodhoof
Poslednja karta o kojoj ćemo govoriti u ovom tekstu je možda i najveća žrtva tranzicije koja je zadesila Hearthstone tokom izlaska novih avantura i ekspanzija. Legendarni Tauren Chieftain, Cairne Bloodhoof, je u prvoj godini Hearthstona bio jedna od ubedljivo najvrednijih Hearthstone legendarnih karata, rame uz rame sa Sylvanas i Ragnarosom. Pričali smo gore u tekstu o tome koliko je Chilwind Yeti bio cenjena i popularna karta, pa sad zamislite 2 jetija za svega 6 mana! Pa još otporna na AoE spellove! Cairne je bio definicija ultimativnog value miniona u svetu gde su Deathrattle efekti koji stvaraju nove minione bili prava retkost. Cairne se igrao u bukvalno svim Control i Midrange špilovima, i svojevremeno je bio prava noćna mora za protivnika da ga se reši. Bio je primarna meta silence karata i omiljeno zamorče za eksperimente pre-nerfovanom Tinkmaster Overspark u, a i Faceless je rado voleo da ga kopira. Kako je onda moguće da se jedan ovakav kralj value karata danas praktično potpuno izgubio? Pa, zbog gotovo svih pojedinačnih razloga koje smo gore naveli za ostale karte. Hearthstone meta je vremenom postala mnogo, mnogo brža, pa je jedan 6 mana value minion postao dosta spor, jer je agresivni protivnik prosto mogao da ga ignoriše i ubije vas pre nego što i izvučete neku korist iz njega. Zatim, tu je takođe već pomenuta inflacija 5 i 6 mana miniona sa statsima poprilično nezgodnim za trejdovanje 4/5 minionu u toj fazi, osim Bechera i Loatheba, tu su sad i Shieldmaiden i Emperor Thaurissan, koji svi pozitivno trejduju sa prvim telom ovog miniona. Tako su ovaj tauren i njegov sin, od top tier legendarne karte koja je bila među prvim kartama za „must craft“, za svega par meseci postali nešto što novi igrači pretvaraju u dust da bi napravili Dr. Boom. Žalosna je sudbina zadesila plemenitu porodicu Bloodhoof, ali takva je priroda kartičnih igara i njenih ciklusa, a ako se Taureni u nešto razumeju, onda su to ciklusi prirode, tako da verujemo da su ponosno prihvatili svoju sudbinu. Karta je i dalje top izbor u areni, a sve češće ga viđamo i u constructed, ali na posredan način, zbog Priesta koji igra Museum Curator. Ne znamo da li će se sudbina opet nasmešiti ovoj karti, pa da opet postane značajna za constructed metu, ali će meni jedna od prvih kraftovanih legendarnih zauvek imati posebno mesto u kolekciji.