Bunar, bunar, bunar … šta mi to imamo ovde? Nakon haotičnog i do tad nikad viđenog trejlera za Far Cry 3 koji je demonstrirao šta možemo očekivati u drugom nastavku Far Cry franšize, jedva smo čekali da nam FC3 “zakuca na vrata”. Teško nam je stoga palo kad je igra pomerena sa septembarskog datuma izlaska na praktično početak decembra. Iskreno, dvojka nas je donekle razočarala i iako je donela neke fragmente prvenca, daleko od toga da je ispunila očekivanja. Ne samo da nije bilo sličnosti sa kecom po pitanju likova, već je i okruženje potpuno promenjeno – sve se odigravalo u savanama i pustinjama Afrike. Verovatno shvativši potrebu i želju igrača da prolivaju krv na rajskim plažama sa prelepim morem i rastinjem, Ubisoft je angažovao svu svoju snagu kroz čak pet svojih developer timova (Montreal, Massive, Reflections, Shanghai, Red Storm) kako bi svetu podario baš to – sjajno napucavanje na tropskom ostrvu.
U igri pratimo Džejsona Brodija koji je sa svojom ekipom došao na tropsko ostrvo u Pacifiku kako bi se dobro zabavio. Jednog dana kreću na skydiving, samo da bi igrom slučaja sleteli u različite delove ostrva koje kontrolišu pirati. Sve ih hvataju a glavni lider pirata, Vaas, želi da iznudi novac za otkup od njihovih roditelja a potom ih proda u belo roblje. Džejson uspeva da se oslobodi, njegov brat biva ubijen a ubrzo glavnog junaka spašava Denis, deo Rakjat plemena domorodaca koje predvodi Citra. Ona prima Džejsona u njihovo pleme kako bi im pomogao u borbi protiv pirata. Na taj način i glavni junak biva upleten u sve ono što će se nadalje događati.
Soooo … is there anything special about it? Naravno! Srećom po fanove serijala ali i druge igrače željne dobrog FPS-a, Far Cry 3 je u potpunosti opravdao svoja očekivanja i reći ćemo to odmah, predstavlja jedan od najboljih FPS-ova koje smo imali prilike da igramo u proteklom periodu. Lista stvari koja nam se dopada je podugačka, ali hajdemo krenuti od najveće – otvoreni svet. Ono što je “bacilo na dupe” hordu iznenađenih FPS-ovaca kada se Far Cry “niotkuda” pojavio 2004 i ovde je prisutno u svem sjaju – otvoreni svet, mogućnost da šetate gde god želite po ostrvu, penjete se visoko, skačete, uranjate u vodu, plivate po rekama, šta god vam padne napamet a nalazi se oko vas, dostupno je. Nekada se na skoro nevidljivim putevima kriju dodatne misije, paketi opreme a najčešće – ništa, pa je mogućnost ostavljena onima koji vole da šetaju okolo i razgledaju. Jedan od glavnih članova razvojnog tima rekao je da je mapa oko deset puta veća nego u Far Cry 2, što bi trebalo da dovoljno govori o tome koliki je svet u ovoj igri.
Dalje, RPG elementi. Igra poseduje sistem napredovanja i “drvo umeća” putem kojeg možete da odabirate dodatne opcije i mogućnosti za sebe i svog “heroja”. Solidan dodatak koji pritom nije tu “reda radi” već zaista ima direktnog uticaja na to kako ćete nadalje igrati i koliko će vam biti lako ili teško da neki zadatak obavite.
Još dalje od prethodnog pasusa, crafting! Da, da, sada možete da ubijete kozu strelom i oderete joj kožu, samo zato da biste od nje napravili veći opasač u kojeg ćete pak moći da stavite više oružja. I tome slične stvari. Ovaj segment svakako ne bi trebalo zanemariti jer vam može u mnogome pomoći da proširite svoj arsenal ali i napravite brojne eliksire i dodatna pomagala za one najmračnije trenutke kada ne znate kako da se izvučete iz neke situacije.
Pored već dobro poznatih elemenata kao što su hvatanje zaklona, slepo pucanje iznad istog i izvirivanje, ono što je simpatičan dodatak (ali ne i unikatnost ili “premijera”) jesu tihe eliminacije protivnika kroz prsa u prsa napade, iznad, ispod ili iza leđa protivnika. Zanimljivo je i videti kako se svi ovi napadi izvode jer je Far Cry 3 prilično brutalna igra u kojoj krv šiklja na sve strane, a ni scene seksa nisu nepoznanica (opa, jel smo vas sad zainteresovali?).
Priča i karakteri su još jedan segment koji zaslužuje sve pohvale. Dobar deo toga već shvatite iz trejlera, uvod igre vam samo zacementira stav da ćete po pitanju likova i razvoja događaja sigurno biti prijatno iznenađeni, ali ne na trenutke i oduševljeni onime kroz šta prolazi Džejson ali i njegova ekipa prijatelja. Misije su takođe dugačke, donose osećaj kao da ste zapravo nešto postigli kada ih okončate, a dovoljna količina obrta i nepredviđenih situacija će vas forsirati da igru igrate sa većim žarom i željom da saznate šta se dalje događa, možda i više nego što bi inače bio slučaj.
Kada smo već kod priče a posebno kada smo kod nasilja, ne možemo a da ne pomenemo i da je gejmplej na jako dobrom nivou i da sve vreme imate osećaj kao da ste zaista sami na ostrvu preplavljenom piratima kojeg morate polako da očistite. Na tom putu biće vam na raspolaganju pregršt oružja, ali ne treba zaboraviti ni dodatke u vidu prevoznih sredstava, letelica i sličnih “zanimacija”.
Deo koji je čini se zapostavljen jeste multiplayer komponenta. Odnosno, možda je loše reći zapostavljen, više kao – nije to to. Dizajneri su se potrudili da ubace i dodatne modove, obezbede neke zanimljive stvari poput mogućnosti da najbolji igrač pobedničkog tima na kraju mape odluči sudbinu najboljeg igrača gubitničkog tima (i pogubi ga, ismeje ili oslobodi), ali isto tako, stiče se utisak da dizajneri ne znaju baš konkretno kako da naprave dobro multiplayer iskustvo, što je i ok, jer su singleplayer, žargonski rečeno, “objasnili”. U tom smislu ne verujemo da će se iko previše provoditi igrajući multiplayer nakon što okonča misije za jednog igrača.
Možemo još reći i da je grafika zaista odlična i da neverovatno dobro dočarava tropsko ostrvo, okean, rastinje, floru i faunu uopšte. Stoga možemo reći da je Dunia 2 engine koji pokreće igru na visini zadatka i da je nova tehologija pravljenja realistične vode, vremenskih uslova, animacija, facijalnih ekspresija i uopšte pokreta likova zaista nešto što zaslužuje sve pohvale.
Dogovorio sam se da pokušam da osvojim nagradu za najgori zaključak teksta ove godine, pa, here goes nothing – Zašto u lavoru? Uživajte sa Far Cry 3 u virtuelnom moru.
Autor: Petar Starović
PLAY! Zine 56 – NOVEMBAR/DECEMBAR 2012